Kampfpanzer aus Villa geborgen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Nekaf »

Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door JimK »

Waarschijnlijk was de media en pers aandacht dat waar ze met deze Panther op uit waren, want anders hadden ze de zaak wel rustiger kunnen bekijken, en ook gewoon het gebouw kunnen verzegelen in plaats van dit theater. Echter is de Panther als het goed is, en volgens zijn advocaat is dat ook zo, onklaar en vrijgesteld volgens het Kriegswaffengesetz. Kort gezegd, ze kunnen hem straks weer terug brengen naar zijn kelder als ze hem er weer inkrijgen. Jammer dat ze hem weggesleept hebben met alle schade van dien. Dit gaat de Duitse belastingbetaler nog een hoop geld kosten voordat deze zaak afgehandeld is.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door racefiets »

Totdat ze besluiten dat het nog steeds eigendom is van het leger. Is in het verleden al veel vaker gebeurd. Omdat de herkomst niet aan te tonen was moest het dus van diefstal afkomstig zijn.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door jurgen »

Weeral overdreven bemoeienissen van de staat. Staan ze daar zogezegd de veiligheid van de burger te waarborgen terwijl Syriëstrijders lustig in- en uitreizen. Mooi hoor.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Jim »

Had graag gewild dat ik zo'n formaat kelder had (met bijpassende financiele middelen).
Jammer dat dergelijke verzamelingen voor het grote publiek onzichtbaar blijven. Deze tank zal waarschijnlijk niet op een of andere lijst voorkomen van nog bestaande panther tanks. (Nu waarschijnlijk dus wel.) Maar ik kan me levendig voorstellen dat hij daar ook geen ruchtbaarheid aan zo willen geven.
Ik ga ervan uit dat hij ook de middelen zal hebben om daar de juiste advocaten voor in te zetten, zodat hij zijn uniek bezit weer terug zal krijgen. Zeker als je leest dat hij gezorgd heeft voor de juiste vergunningen. Het zal wel lastig zijn om de aankoop bonnetjes voor te leggen. Ik moet wel zeggen dat ik geen idee heb hoe dat gaat en dergelijk groot militair materiaal. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door earlymb »

Jim schreef:Had graag gewild dat ik zo'n formaat kelder had (met bijpassende financiele middelen).
Jammer dat dergelijke verzamelingen voor het grote publiek onzichtbaar blijven. Deze tank zal waarschijnlijk niet op een of andere lijst voorkomen van nog bestaande panther tanks. (Nu waarschijnlijk dus wel.) Maar ik kan me levendig voorstellen dat hij daar ook geen ruchtbaarheid aan zo willen geven.
Nee hoor, het bestaan en herkomst van dit exemplaar is vrij algemeen bekend. Hij is ergens in de jaren '70 bij een schroothandelaar in de UK gekocht en vervolgens door de eigenaar gerestaureerd. Ook bij de lokale autoriteiten was bekend dat er een tank in de kelder stond; de burgemeester zelf wist nog te melden dat de eigenaar er mee heeft rondgereden tijdens een sneeuwstorm in 1978.

Mogelijk heeft de eigenaar iets te maken met die zaak van de gestolen Nazi-kunst die recent is teruggevonden, en is dit gewoon een manier om hem onder druk te zetten.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Jim »

Ik had in een ander Nederlands artikel ook gelezen dat de burgemeester het op had genomen voor deze verzamelaar.
Geen idee dat deze tank verder ook bekend was in de verzamel wereld. En ook nog een die daadwerkelijk in rijdende staat verkeerde.
Lijkt mij verder voornamelijk speculeren waarom hij nu zo wordt aangepakt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Jim »

Ik heb 2 Nederlandse artikelen gevonden die meer info geven.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... taan.dhtml
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2423 ... ler__.html
Klaus Dieter Flick :?
De bejaarde eigenaar Herr Flick (komt bekend voor :lol: ) is schijnbaar een nazi sympatisant. (Gezien zijn leeftijd heeft hij het nog echt meegemaakt.) Wiens naam tijdens het onderzoek is opgedoken tijdens het onderzoek naar de verdwenen nazi-kunst.

Dus earlymb heeft een punt wat dat betreft. _/-\o_
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Fons »

Voor de geïnteresseerden: vanavond komt dit onderwerp aan bod bij Spiegel TV op de Duitse RTL + om 22:30 uur.
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Tim98 »

Wat gaat er met de panther gebeuren?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door earlymb »

Voor zover ik kan zien is er geen reden geweest om dat ding in beslag te nemen (als de advocaat gelijk heeft), en zal hij uiteindelijk teruggaan naar de eigenaar, op kosten van de Duitse belastingbetaler...
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door jerzor »

hoe duur zo zo'n setje wielen zijn?
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door patrickh »

Dat hij ermee rond heeft gereden lijkt me een beetje sterk gezien de toestand van het voertuig :wink:
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door Naamloos »

De tank is eigendom van een privé verzamelaar Flick en schijnt onder toezicht van de Britten in 1945 geproduceerd te zijn (een serie van 4 stuks).

Afbeelding
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Kampfpanzer aus Villa geborgen

Bericht door earlymb »

patrickh schreef:Dat hij ermee rond heeft gereden lijkt me een beetje sterk gezien de toestand van het voertuig :wink:
Ik vraag me af waar je dat op baseert? De ontbrekende tracks die er misschien door de BW af zijn gehaald zodat ze hem uit de kelder kunnen slepen? De Panther is (was?) gewoon rijklaar.

Zo is hij gevonden:
Afbeelding

Ophalen:
Afbeelding

En hier gaat hij de kelder in:
Afbeelding
Plaats reactie