K98 opknappen mogelijk?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

K98 opknappen mogelijk?

Bericht door jerzor »

ik heb deze week een K98 gekocht die omgebouwd was naar jachtwapen en dacht: 'oh dat is wel leuk als opknappertje'
maar nu ik hem in bezit heb blijkt hij ook nog rijkelijk gegraveerd te zijn en is ook de grendel anders dan ik gehoopt had.
nu vraag ik me af, is het nog waard om hem op te knappen? of kan ik hem nu beter laten zoals hij is.
Want het zou nogal raar zijn als je dan een ( millitaire ) k98 hebt die dan zo ingegraveerd is :P
(hij is voor zover ik kan zien nummer gelijk en WaA: 221)
P7290094[1].JPG
P7290098[1].JPG
P7290103[1].JPG
P7290096[1].JPG
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: K98 opknappen mogelijk?

Bericht door patrickh »

Is het niet mss gewoon een origineel jachtgeweer? Dan zou ik hem zeker zo laten!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: K98 opknappen mogelijk?

Bericht door Erik »

Nee, het ombouwen van een oorlogswapen naar jachtwapen komt veel vaker voor in Duitsland (zie ook http://www.egun.de voor nog meer fraaije voorbeelden!)
Terug ombouwen heeft geen zin. De lade moet in z'n geheel vervangen worden, de grendel idem, het hele wapen moet van z'n graveringen af (dus: polijsten tot falen!), het heeft geen zin. Wat je overhoudt is geen K98 maar een soort hedendaagse samenstelling van delen.
Ook de ombouw van oorlogswapen naar jachtwapen hoort bij de geschiedenis van dit geweer. Laat het zo, is mijn idee.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: K98 opknappen mogelijk?

Bericht door ZEN.45 »

Ik zou het ook afraden (die vastgelaste grendel kan je toch niet meer vervangen).

Maar als je zou beslissen om het toch te doen ... ik ben zeker geïnteresseerd om onderdelen (kolf, dubbel trekkermechanisme, magazijnbodem, enz) over te nemen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: K98 opknappen mogelijk?

Bericht door jerzor »

Hartelijk bedankt iedereen voor uw reactie.
dan laat ik hem maar zo, in principe is het zo ook wel een mooi wapen maar jammer dat hij niet aan mijn verwachtingen voldeed.
weet iemand ook heel toevalig eventueel de waarde voor een K98 in deze staat? ( of zou ik hiervoor een apart topic moeten starten in verificatie en taxatie? )
Egal, erlaubt ist, was gefällt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: K98 opknappen mogelijk?

Bericht door Erik »

jerzor schreef:weet iemand ook heel toevalig eventueel de waarde voor een K98 in deze staat? ( of zou ik hiervoor een apart topic moeten starten in verificatie en taxatie? )
Zou ik doen.
Verwacht er niet teveel van. In vurende staat (en dus als effectief jacht-kogelgeweer) had je er nog best wat voor kunnen vangen, maar er zijn niet teveel verzamelaars van onklaargemaakte jachtgeweren in Nederland.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie