Patr.Kast.41f.M.G

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Batenburg1
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2015, 12:01

Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door Batenburg1 »

hallo,

Ik heb een Patr.Kast.41f.M.G munitiekist. Zou iemand mij wat informatie kunnen vertellen hierover? Zijn deze zeldzaam? En wat kan ik ervoor krijgen?

Alvast bedankt!

Mvg
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door martinus »

Dit is een stalen Duitse standaard munitiekist voor 7.92 munitie. Werd gebruikt voor de MG34 & MG42. De leertjes missen op de handvaten. Toch een leuk item. Heb eenzelfde ooit voor rond de 35,- gekocht.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door asjemenou »

Het kistje is niet super zeldzaam maar wel leuk om te hebben. Het is een Duitse munitiekist bedoelt voor patroonbanden voor de MG34 en MG42 machinegeweren. Wat betreft de opmerking over de ontbrekende leertjes op het handvat, behoren deze wel op het handvat van dit type munitiekist? Dit is toch het model met de gladde deksel? Ik heb meerdere exemplaren van dit model gezien en geen daarvan had leertjes op het handvat.
Wat voor kleur heeft de munitiekist precies? Ik kan dit niet helemaal goed beoordelen vanaf de foto's. Oorspronkelijk behoort de kist standaard "Dunkelgelb" gekleurd te zijn. Veel van dit soort kistjes zijn na de oorlog door gebruikt door ik meen het Tsjechoslowaakse leger. Ze zijn dan meestal overgespoten in een olijfgroene kleur.

Op de bijgevoegde foto's (filmtransfers) is een Duitse soldaat te zien welke is uitgerust met twee soortgelijke munitiekistjes. De beelden dateren uit december 1944, ten tijde van het Ardennenoffensief.
Bijlagen
Patrkast02-lr.jpg
Patrkast01-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jerzor
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2014, 18:11
Locatie: apeldoorn

Re: Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door jerzor »

asjemenou schreef: Wat betreft de opmerking over de ontbrekende leertjes op het handvat, behoren deze wel op het handvat van dit type munitiekist? Dit is toch het model met de gladde deksel? Ik heb meerdere exemplaren van dit model gezien en geen daarvan had leertjes op het handvat.
ik heb er 1, bodemvondst met leertjes, alleen ben ik de leertjes wel kwijt geraakt :/
Egal, erlaubt ist, was gefällt
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door martinus »

Ik heb een vergelijkbaar kistje in donkergeel, en deze heeft alle leertjes nog. Niet geweten dat er ook exemplaren bekend zijn zonder leertjes.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Patr.Kast.41f.M.G

Bericht door asjemenou »

Uitgaande van jullie beweringen bestaan er dus wel exemplaren van dit model kistje met leren bekleding om het handvat. Kan er iemand een foto van zo'n kistje met leren bekleding plaatsen? Ik kan op het Internet alleen voorbeelden vinden zonder leren bekleding om het handvat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie