Grabendolch opinies gevraagd

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Johan B »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie/eerlijke "grabendolch". Maar hoe een echte eruit te halen? De laatste tijd doken er regelmatig op bij de gekende dealers. Steeds met dezelfde luftwaffe-afnamestempel als ik mij niet vergis en steeds vergezeld van een, in mijn ogen toch, nieuwe schede.
Ik ben nu op eentje gestoten die wel mijn interesse opwekt. Eerste foto's zijn van op de verkoopssite,typisch niet echt duidelijk. Volgende reeks zijn foto's die ik bij de verkoper gevraagd heb en gekregen zonder morren.
Bij deze enkele vragen:
-zijn er mensen bekend met een grabendoch voorzien van een makerscode. In dit geval "hat" wat wel eens zou kunnen kloppen,Gebr.Gräfath, Fabrik feiner Stahlwaren/Werkzuege,HWF-Teile
-de clips op deze schede zijn niet voorzien van reliëf. Op de meeste (repro's)is dit wel het geval.
De verkoper heeft de dolk enkel dagen "on-hold" gezet zodat ik hier en daar inlichtingen kan inwinnen.
Alle meningen zijn welkom en worden geapprecieerd.
grab 1.JPG
grab2.JPG
grab3.JPG
grab 4.JPG
grab 5.JPG
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Johan B »

20150730_192401-1.jpg
20150730_192431-1.jpg
20150730_192505-1.jpg
20150730_192542.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Johan B »

Hier een voorbeeld van de courantere clips.
grabendolch clip.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Johan B »

Ik heb mij vorige nacht nog enkele uurtjes suf gezocht. Niet veel wijzer geworden, wel gezien dat er 2 verschillende lemmeten bestaan. Maar toch eentje gevonden dat idem is aan het aan mij aangeboden item. Namelijk bij ZIB-militaria. De perfecte repro...heb ik te maken met een originele of met een gewiekste verkoper...
grab repro 1.jpg
grab repro 2.jpg
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Erik »

Johan B schreef:Maar toch eentje gevonden dat idem is aan het aan mij aangeboden item. Namelijk bij ZIB-militaria. De perfecte repro...
Nope, een doorproductie. Het zelfde ding uit dezelfde fabriek (of tenminste met dezelfde machines en materialen), alleen na de oorlog geproduceerd. Het mes is al meer dan een eeuw oud.
Zie ook Mercator zakmessen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Johan B »

Ik heb het mij aangeboden mes niet aangekocht. Ik vond het risico te groot om met een artificieel verouderde "nieuw" mes opgescheept te zitten. Intussen heb ik nog nergens een "origineel" zien opduiken met "hat 1942" op het lemmet. Dit in tegenstelling tot diegene met de 5 of 6 stempeling.

@Erik: toch bedankt voor uw mening en info. Bij zib-militaria worden ze verkocht als zijnd repro.
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Grabendolch opinies gevraagd

Bericht door Erik »

Johan B schreef:@Erik: toch bedankt voor uw mening en info. Bij zib-militaria worden ze verkocht als zijnd repro.
Begrijpelijk. De term 'doorproductie' is natuurlijk wat misleidend en daarbij: het voorwerp is niet uit de bedoelde of gezochte periode.
Daarnaast bestaat er ook een U.S. productie van dit mes. Dat is daadwerkelijk repro. Voor een mooi mes in dezelfde kwaliteit van het origineel moet je op zoek naar de oorspronkelijke producent: Gottlieb Hammersfahr. De repro's (en die zijn echt repro) van Boeker schijnen volgens mijn Duitse collega-reenactors ook goed te zijn (we spreken dan over het WW1 mes)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie