Schopfoudraal voor 1940

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Schopfoudraal voor 1940

Bericht door Joep »

Ik was benieuwd wat men denkt over dit schopfoudraal? Ik heb er persoonlijk geen '100 %' gevoel bij, doordat 't leer wat bleek is, witte stiksels en stempeltje komt me wat vreemd over.
IMG_7615.JPG
IMG_7616.JPG
IMG_7617.JPG
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
robindejong1993
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2014, 21:07

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door robindejong1993 »

Hallo Joep,

De opbouw van het foudraal is correct zoals deze behoord te zijn bij een schopfoudraal.
Persoonlijk zou ik met de kleur van het leer ook geen probleem hebben.
De CM stempel vind ik wel wat apart.
Het lijkt alsof onder CM, 39 staat. Bij de CM code werd altijd het volledige jaartal gebruikt toch?
In dat geval zouden de cijfers 39 meer naar rechts moeten staan waarbij de 9 onder het uiteinden van de M en de 3 op 2/3 can de C met daarvoor nog 19.

Het stiksel kan ik niet over oordelen.
De varianten op https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/ verschillen allemaal.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door Joep »

Volgens mij komen CM stempels zonder '19' ervoor ook nog wel voor, eronder heeft inderdaad '39' gestaan, maar ik vind dat de stempel erg vet gedrukt is.

De opbouw is het probleem niet, maar hij ziet er gewoon erg nieuw uit en lijkt qua slijtage ook niet overal gelijk te zijn.
Daarom ben ik benieuwd hoe men op dit forum hierover denkt.

Verder heb ik ze ook nog nooit gezien met een grote horizontale leren flap aan de bovenkant van het canvas, is er misschien iemand die kan bevestigen dat dat gewoon hoort?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door Joost001 »

Persoonlijk ben ik ze nog nooit tegengekomen met een CM stempel als deze op het canvas. De exemplaren die ik in m'n handen heb gehad waren vrijwel altijd gestempeld in het bandje. Verder is de foedraal in een waanzinnig goede staat, of dat komt omdat je erg veel geluk hebt of dat het komt omdat hij na de oorlog is gemaakt,... Ik durf het je helaas ook niet met zekerheid te zeggen.
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door van loon »

Ik kan je voor 100% zekerheid zeggen dat de CM stempel geen echte is.
Over het foedraal laat ik me niet uit omdat ik hem in mn handen moet hebben.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door Joep »

Ja dat is het probleem een beetje tegenwoordig, ook op spullen die van zichzelf goed zijn worden dan stempeltjes gezet, omdat het dan meer zou opleveren.
Het gaat in me in eerste instantie gewoon of het item van zichzelf goed is en niet dat hij goed is omdat het stempeltje goed is..

Meer foto's dan deze drie heb ik helaas niet.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schopfoudraal voor 1940

Bericht door Erik »

Joep schreef:...Het gaat in me in eerste instantie gewoon of het item van zichzelf goed is en niet dat hij goed is omdat het stempeltje goed is...
Er is al lang een strijd gaande over schepfoudraaltjes. De schepfoudraal op jouw foto's lijkt me correct. Als dit uitrustingsstuk dan inderdaad maar een jaar in dienst is geweest (doorgebruikt zijn dit soort uitrustingsstukken niet) is de nieuwigheid ook wel verklaarbaar. De blauwige kleur van het canvas klopt ook.
De brede draaglus hoort zo. Niets mis mee.
Het koord waarmee het gestikt is, is inderdaad in het begin wit. Het is spektouw, ofwel koord wat gevet is, meestal met een was-achtige substantie. Onder invloed van slappe was (poetsen!), licht en gebruik zal dit langzaam de kleur van henneptouw aannemen. Dat is hier niet gebeurd en dat is ook niet erg als het een nieuw stuk betreft.

Maar: kijken-voelen-ruiken moet de doorslag geven.

Oh ja! Bedenk dat er een reproduceur al jaren bezig is op kleine schaal vrijwel perfecte reproducties van Nederlandse uitrusting op de markt te brengen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie