wijnfles brits?? us ??

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

wijnfles brits?? us ??

Bericht door digger! »

Fles gevonden in omgeving groesbeek
Veel us spul en deze lag er zo maar ergens tussen
Een klein stukje onder de grond samen met een soort van emaille rode olie trechter leek het wel
De tekstop de fles is 0,7 en dan een raar streepje en daar achter staat Dd zie foto
Bijlagen
20150805_150224.jpg
20150805_150240.jpg
20150805_150246.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wijnfles brits?? us ??

Bericht door Erik »

Wijnflessen op het Europese vasteland, vooral die van meer dan een halve eeuw oud, zijn zelden van Amerikaanse of Britse oorsprong. Het is waarschijnlijker dat de fles 'gevonden' is of 'bevrijd' uit een of andere kelder. Troepen nemen geen flessen mee. Liever munitie.
Jouw getoonde fles is van het model 'Bordeaux', het meest gangbare type.
0,7 l (het rare streepje is de typologie voor 'liter') duidt op de inhoud, het is een wat oudere standaardmaat. Tegenwoordig is de Europese standaard 0,75 l. De maat 0,7 wordt echter nog wel gebruikt.
De letters Dd kan ik niet zo thuisbrengen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: wijnfles brits?? us ??

Bericht door utmi »

Ik heb in Nijmegen/Groesbeek veel bier en wijnflessen gevonden, met name Britse/Schotse (markeringen: UGB, CB, bottle made in…) zijn massaal gedumpt.
Wijflessen met inhoudsaangave (0,7 L) en bv. Da of zoals deze Dd markering, heb ik samen met Duitse items gevonden.
Their name liveth for evermore
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: wijnfles brits?? us ??

Bericht door digger! »

Okee bedankt!
Zou heel goed duits kunnen zijn
Er lagen veel putjes daar met us spul en tussendoor wat duits
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wijnfles brits?? us ??

Bericht door Erik »

utmi schreef:Ik heb in Nijmegen/Groesbeek veel bier en wijnflessen gevonden, met name Britse/Schotse (markeringen: UGB, CB, bottle made in…) zijn massaal gedumpt.
Wijflessen met inhoudsaangave (0,7 L) en bv. Da of zoals deze Dd markering, heb ik samen met Duitse items gevonden.
Oke, zullen dan opgevoerd zijn naar de legeringsplaatsen vermoed ik. Kan me niet voorstellen dat de strijdende eenheden flessen bier en wijn met zich meedroegen.
Duitse flessen verbaast me niet. Ik heb vaker gehoord dat wijn (en bier) opgevoerd werd uit Duitsland naar de eenheden in bezet gebied. De inhoudsaangave van 0,7 was een europees algemene norm in die tijd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie