Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Daar ik een leek ben op het gebied van Japanse militaria een vraag over onderstaande sabel.
Ik weet dat hier een paar leden Japanse militaria verzamelen en er ook wel redelijk wat kennis is over blanke wapens. :)

Is dit inderdaad een originele sabel van de Japanse Keizerlijke Marine/Artillerie, zoals gedragen tijdens de Tweede Wereldoorlog? Zo niet, wat is het dan wel?
$_85.JPG
$_85 (4).JPG
$_85 (1).JPG
$_85 (2).JPG
$_85 (3).JPG
$_85 (5).JPG
Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
San
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2015, 21:55

Re: Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Bericht door San »

Hallo Kugel,
wellicht heeft u al meer informatie kunnen vinden over het sabel wat u geplaatst heeft, graag zou ik meer informatie willen weten over dit betreffende sabel, omdat ik denk, dat ik hem nu in mijn bezit heb en er geen verdere informatie over kan vinden.
Alvast dank, met vriendelijke groet San
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Bericht door Kugelblitz »

San schreef:Hallo Kugel,
wellicht heeft u al meer informatie kunnen vinden over het sabel wat u geplaatst heeft, graag zou ik meer informatie willen weten over dit betreffende sabel, omdat ik denk, dat ik hem nu in mijn bezit heb en er geen verdere informatie over kan vinden.
Alvast dank, met vriendelijke groet San
Beste San,

Ik heb er helaas ook geen verdere informatie over kunnen vinden. Wel heb ik begrepen dat er erg veel varianten van deze sabels bestaan, die onderling verschillen qua materiaal, kleur, versieringen etc. Dit zwaard stond een tijdje geleden op Marktplaats te koop, maar ik heb hem toch niet gekocht omdat het niet echt was wat ik zocht en ik geen enkel ander exemplaar van exact dit sabel kon vinden... Als verzamelaar weet je hoe belangrijk details zijn en die kunnen soms het verschil maken of iets oorlogs is of niet, of een zeer goede repro of een origineel exemplaar.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
San
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2015, 21:55

Re: Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Bericht door San »

Goede morgen,
dank voor de snelle reactie, wat ik kon vinden is dat soortgelijke modellen zogenoemde"Kyu Gunto" . Het eerste standaard zwaard van de Japanse militaire stond bekend als Kyu Gunto ( oud militaire zwaard ) en ze werden gebruikt in zowel de Chinees-Japanse oorlog (1894-1895) en de Russisch-Japanse oorlog (1904-1905). De Kyu Gunto werd gebruikt van 1875 tot 1934.
Het sabel waar wij het over hebben is denk ik een "Japanese navel dress sword" uit voornoemde periode. Als je deze zo opzoekt op het net komen er dergelijke sabels te voorschijn.
Onder het leertje waar het heft op de schede rust staan 4 streepjes (IIII) gegraveerd. Ik heb nog niet gevonden wat dit inhoud. Het lemmet is ook niet scherp, wellicht gebruikelijk bij ceremoniële sabels.
Ik heb het sabel te koop staan op marktplaats, ik heb alleen geen idee wat de waarde is en/of het een origineel sabel is.
Nog even verder speuren dus.
Nogmaals bedankt!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Japanse marine/artillerie sabel WOII?

Bericht door rood »

Ik zou hem even op WAF zetten onder het japanse forumonderdeel. Ik kan je hiermee niet helpen omdat ik deze soort sabels niet verzamel.

Gr. Marcel
Plaats reactie