verzilverde schaal jaren 30

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

verzilverde schaal jaren 30

Bericht door digger! »

Prachtige verzilverde schaal gevonden op een plek waar de 82 airborne gezeten heeft
Komt uit een klein dumpputje waar ook remove before riring doppen lagen
Veel stukken stof van us raincoat en een complete mouw
Misschien kan iemand mij meer info geven over de schaal ?
Ik snap namelijk niet wat dit in een us dumpput doet, zoiets zou je toch eerder als gestolen voorwerp in een duits putje vinden.
Bijlagen
20150814_172056.jpg
20150814_172109.jpg
20150814_172118.jpg
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door DvdW »

Even tussendoor, maar waarom eerder als gestolen bij de Duitsers? De Geallieerden stalen nooit....? :?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door Jim »

Gezien de beschadiging snap ik wel waarom die uiteindelijk in een dumpput is gegooid.

Ook geallieerde militairen hebben zich bezondigd aan diefstal/plundering.
Ik moest meteen denken aan een scene van Band of brothers waar Lt Ronald Speirs een kamer binnenloopt waar een soldaat met een Duitse in bed ligt. En hij zijn armen vol heeft met geplunderde zilver waar.
In het boek van James Sims , Arnhem spearhead, (parachutist 2nd parachute bat. 1st airborne div.) vermeld hij hoe een parachutist in paniek de kamer binnenkomt om te zeggen dat iedereen die "souvenirs" heeft deze moet weggooien want ze brengen ongeluk. Een maat heeft een rozenkrans gevonden in een lade besluit die weg te gooien.

Volgens een ooggetuige kwamen militaire vrachtwagens met Nederlandse spullen vanuit de Betuwe over de Nijmegense brug. Hij protesteerde bij de militaire leiding maar die zei dat er niets aan de hand was. Veel bewoners uit de Betuwe zijn hun spullen aan geallieerde kwijtgeraakt.
In een van de dorpen waar de 101ste airborne lag was een kluis met explosieven open gemaakt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door patrickh »

DvdW schreef:Even tussendoor, maar waarom eerder als gestolen bij de Duitsers? De Geallieerden stalen nooit....? :?
En deden ook niet mee aan oorlogsmisdaden... :roll:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door Erik »

Kan ook minder ernstig!
In de zomer van 1941 moesten de metalen, nuttig voor de oorlogsindustie, worden ingeleverd. Massa's mensen hebben toen alles wat maar enigszins waardevol leek begraven of anderszins weggeborgen. Tijdens opgravingen in de jaren negentig in Putten (GLD) zijn we meerdere malen in de tuinen van verdwenen huizen deze depots tegengekomen.
Misschien dat het hier connectie mee heeft?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door patrickh »

Zullen het waarschijnlijk nooit weten...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door racefiets »

Mijn opa en oma hebben een hotel gehad. Tijdens de oorlog hebben daar Duitsers ingekwartierd gezeten. Geen schade gehad tijdens die jaren. Toen de Duitsers weg waren kwamen de Engelsen en Canadezen. Het hotel was een puinhoop toen die weg gingen. Veel gesloopt tot zelfs kogelgaten in de muren.....
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door digger! »

Bedankt voor alle info
En dat stukje uit de serie band of brothers klopt had ik nog niet aan gedacht
Ookal heb ik die serie 1000 keer over gekeken haha
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door Erik »

In de omgeving waar ik woon maakte het niet of je nou door de kat of de hond werd gebeten. Ik woon in de vml. ge-evacueerde zone Noord van de Rijn. De Britten en Amerikanen schoten de zaak kapot met artillerie en wat niet geraakt werd, werd zorgvuldig geplunderd door de Duitsers en de Nederlanders die dat wel handig vonden.
Tegen de tijd dat de eigen bevolking weerkeerde (mei 1945) waren bij de meeste nog bestaande huizen zelfs de voordeuren verdwenen (loopgravenhout) Alle voorraden op, eigen bezittingen kwijt want naar Duitsland afgevoerd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: verzilverde schaal jaren 30

Bericht door digger! »

Tog een leuk voorwerp kunnen redden uit de grond :)
Plaats reactie