Wuppertal werk kamp??

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
lyana
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2015, 11:40
Locatie: Den Helder

Wuppertal werk kamp??

Bericht door lyana »

Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar meer info over kamp Wuppertal of het plaatsje heet zo waar het kamp gevestigd was.


Maar op internet bijna niks te vinden. wie weet waar ik meer info en foto's kan vinden?


Mijn opa heeft daar gezeten.
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door DvdW »

Je bedoelt KZ Kemna? Wat wil je precies weten? Hier alvast wat leesvoer, al had je het vast al wel gevonden:
https://de.wikipedia.org/wiki/KZ_Kemna
Of bedoel je een andere?

Hier een kaartje van kampen in de streek Northrein-Westfalen:

Afbeelding
lyana
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2015, 11:40
Locatie: Den Helder

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door lyana »

DvdW schreef:Je bedoelt KZ Kemna? Wat wil je precies weten? Hier alvast wat leesvoer, al had je het vast al wel gevonden:
https://de.wikipedia.org/wiki/KZ_Kemna
Of bedoel je een andere?

Hier een kaartje van kampen in de streek Northrein-Westfalen:

Afbeelding
wat ik begrijp uit u link is dat het kamp van julli 1933 tot januari 1934 maar heeft bestaan
mijn opa is ergens in een kamp in 1944 terecht gekomen in Wuppertal
in een barak nabij een fabriek.
verders weet ik helaas niks
er is ook niks te vinden teminst ik kan niks vinden.
DvdW
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door DvdW »

Tja, ik denk zelf dat het lastig wordt. Zo had je in die regio ontzettend veel werkkampen, groot en klein. Ik weet wel dat er in de buurt van Wuppertal een 'sub (werk)kamp' van Buchenwald heeft gezeten, misschien is dat iets? Daarnaast had je in Wuppertal zelf een 'baubrigade'. Een kleine 600 gevangen die de schade van de bombardementen moesten opruimen, zie: http://aussenlager.buchenwald.de/index. ... cle_id=107 . Alleen zijn zij ondergebracht in een voormalige school dus dat komt dan niet overeen.

Ik zou als ik jou was gewoon rustig wachten op de informatieverzoeken die je hebt ingediend...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door patrickh »

Veel dwangarbeiders (waaronder mijn opa) hebben moeten werken in diverse fabrieken in Wuppertal, doel je daar misschien op?
lyana
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2015, 11:40
Locatie: Den Helder

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door lyana »

DvdW schreef:Tja, ik denk zelf dat het lastig wordt. Zo had je in die regio ontzettend veel werkkampen, groot en klein. Ik weet wel dat er in de buurt van Wuppertal een 'sub (werk)kamp' van Buchenwald heeft gezeten, misschien is dat iets? Daarnaast had je in Wuppertal zelf een 'baubrigade'. Een kleine 600 gevangen die de schade van de bombardementen moesten opruimen, zie: http://aussenlager.buchenwald.de/index. ... cle_id=107 . Alleen zijn zij ondergebracht in een voormalige school dus dat komt dan niet overeen.

Ik zou als ik jou was gewoon rustig wachten op de informatieverzoeken die je hebt ingediend...
Ja ik ga het rode kruis en het niod maar even afwachten :) iedergeval bedankt voor het mee denken :D
lyana
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2015, 11:40
Locatie: Den Helder

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door lyana »

patrickh schreef:Veel dwangarbeiders (waaronder mijn opa) hebben moeten werken in diverse fabrieken in Wuppertal, doel je daar misschien op?
het schijnt dat mijn opa in een fabriek heft gewerkt. maar ik zou graag willen weten in welk kamp hij zat maar dat schijnt niet makkelijk te zijn met de info die ik nu heb
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Wuppertal werk kamp??

Bericht door patrickh »

Er waren rondom de steden diverse barakkenkampen voor buitenlandse arbeiders.
Plaats reactie