Info Hembrug karabijn 1906

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Aart »

Geachten,

Op MP staat een Hembrug karabijn uit 1906 te koop.
Ik kan het model niet plaatsen. Als ik kijk naar de plaatsing van de kordonbeugels en de lengte van het bovenhout, is het een nummer 2 NM (nieuw model).

Maar volgens de literatuur is deze pas in 1918 ingevoerd dus dit strookt niet met het productiejaar. Kan het zijn dat het bovenhout ooit vervangen is ?

Graag een reactie en alvast bedankt.

Aart
Bijlagen
Hembrug-2.JPG
Hembrug karabijn 1906
Hembrug karabijn 1906
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Erik »

Bij 2 N.M. zou je de littekens aan de lade moeten zien van de bajonetbevestiging (klapbajonet) 2 O.M. heeft daarentegen in z'n geheel geen bajonethaft.
Het is zo te zien een 3 O.M. met een ingekorte handbeschermer.
De draagsingel is van de (civiele) karabijnbrigades en niet uit de K.L.

Hij wordt trouwens verkocht door Alex, die zit ook op dit forum. Bij hem kun je met een gerust hart kopen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Aart »

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht zelf ook dat als het geen nummer 2 NM is, het een nummer 3 OM moet zijn en dan met een vervangen of ingekorte handbeschermer. En die heb ik dus al.

Alex heb ik hierover al benaderd maar die kwam er geloof ik ook niet uit.

Maar ik weet voldoende.

Nogmaals bedankt voor je bijdrage.

aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Erik »

De grap is dat je naar het hele wapen moet kijken. Het ijzerwerk kan gerust in een andere lade zijn gezet en zegt dus niets over het model. Het enige wat iets zegt over het ijzerwerk is de enkele of dubbele RUST en of het een bijgefreesde loop betreft (in geval van No. 5 karabijnen)
Elk ijzerwerk kan in een andere lade zijn gezet. Het hijgerige 'nummergelijk' is iets wat door verzamelaars is verzonnen om de prijs op te drijven maar zegt niets over de originaliteit van het wapen. Vaak is een wapen dat niet nummergelijk is correcter dan een arsenaal-fris wapen dat dat wél is. Komt nog daarbij dat een nieuwe lade voor een wapen het nummer kreeg van het ijzer wat erin gehangen werd. Wat dus niets zegt over de leeftijd van de lade. Een karabijn (ijzer) uit 1906 kan dus prima in een nummergelijke lade uit 1922 zijn gehangen. Er is niets wat wijst op de leeftijd van de lade. Alleen dat de lade dus hoort bij dat wapennummer wat in het ijzer staat,.
Dit wapen komt van Alex. Kun je dus met een gerust hart op bieden. Ik ken Alex al een tijdje, hij heeft gerust kijk op de NLD zaken voor-oorlogs.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Veltro »

Een origineel nummergelijk wapen komt minder vaak voor dan een origineel niet nummergelijk wapen. Daarnaast zijn er ook nog niet originele niet nummergelijke wapens. Voor iets wat minder vaak voor komt is men bereid meer te betalen. Heeft niets te maken met "door verzamelaars verzonnen", het is gewoon het oude principe van vraag en aanbod.
Mijn Italiaanse wapens wil ik allemaal nummergelijk hebben, daar deze met enig zoekwerk nog wel te vinden zijn. Voor mijn KNIL wapens is een wapen in goede staat voldoende.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door hajos »

Wat is nummer gelijk?

mijn geweer M.95 is nummer gelijk alle onderdelen hebben het zelfde nummer behalve het staartstuk.
Dat is ook het onderdeel waar het wapennummer op staat.
Leuke is dat deze wel weer nummer gelijk is met de rest van het wapen alleen zie je dat onder het houtwerk.

Mijn Karabijn No.3 OM is ook nummergelijk en is ook gebruikt zodat er door de fabriek of wapen herstelplaats onderdelen vervangen zijn en deze het zelfde nummer hebben meegekregen.

En nummergelijk bedoel ik ook nummergelijk, dus ook de onderdelen zoals slagpin en moertjes die je niet ziet als deze dichtgelast is.

Nummer gelijk is alleen interessant bij werkende wapens. Bij dichtgelaste wapens heeft het geen meer waarde aangezien je nooit zeker weet of deze nummergelijk is.
De grendel is vast gelast en de belangrijke onderdelen die een wapen nummergelijk maken zijn niet zichtbaar.

Dus Nummergelijk is belangrijk bij scherpe wapens. Bij Deko wapens heeft het geen echte toegevoegde waarde.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Erik »

hajos schreef:Wat is nummer gelijk?

.....

Mijn Karabijn No.3 OM is ook nummergelijk en is ook gebruikt zodat er door de fabriek of wapen herstelplaats onderdelen vervangen zijn en deze het zelfde nummer hebben meegekregen.
Dat bedoelde ik, alleen wat krommer gezegd. Nummergelijk betekent niet meteen 'origineel'. De aan het huis nummergelijke afsluiter hoeft niet uit 1906 te zijn omdat dat op het huis staat. Het enige wat je kunt constateren is dat de afsluiter zichtbaar hetzelfde nummer draagt als het huis. Daarmee zijn ze niet noodzakelijkerwijs van dezelfde leeftijd, de afsluiter kan veel jonger zijn en daarom voor dat specifieke wapen niet origineel. Maar: de nummers kloppen. Omdat die in het verleden ook kloppend werden gemaakt.

De discussie over 'nummergelijke' dichtgelaste wapens ga ik niet meer aan. Daar hebben we in het verleden al genoeg over gedelibreerd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door van loon »

Zelfs bij deco geweren en of karabijnen heeft het wel degelijk een waarde als hij nummer gelijk is.
Een k98 nummer gelijk is waardevoller omdat het bewijst dat het geen bij elkaar geraapt zooitje is.
Bij de Hembrug gaat het iets moeilijker omdat die al ''antiek'' waren zeg maar.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Erik »

Zullen we hier de discussie over 'nummergelijk' niet voeren? We hebben dat elders gedaan en voor zover ik mij dat herinner: redelijk uitputtend. :wink:
Ik denk dat het beter is als we dit topic laten gaan waarover het gaat: de karabijn met de afsluiterdraaggroep (huis) uit 1906. Met de bijhorende lade en handbeschermer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Aart »

Hoi Erik,

Ik heb het boek inmiddels aangeschaft.

Was niet zo goedkoop (is maar een dun dun boekje) maar is inmiddels antiquarisch dus dan heb je niet veel te kiezen.

En nu maar kijken of er nog wat te koop komt. Ik zoek vooral een model met een houten bekledingsstuk op het magazijn. We zullen zien.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Hembrug karabijn 1906

Bericht door Erik »

Aart schreef:Was niet zo goedkoop (is maar een dun dun boekje) maar is inmiddels antiquarisch dus dan heb je niet veel te kiezen.
Ik weet het, het is ook erg gewild. Troost je met de gedachte dat je nu het standaard werkje hebt waaraan je kunt refereren zonder dat iemand dit in twijfel trekt. Daarnaast is het een beperkte uitgave en met recht 'antiquarisch' te noemen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie