2 antieke revolvers info

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

2 antieke revolvers info

Bericht door limburgsejager »

Hallo,

Deze 2 revolvers zijn mij aangeboden bij een lot. Ik heb er helaas geen verstand van en aangezien de vraagprijs toch redelijk wat euro's zijn zou ik er graag wat info over willen hebben en de eventuele waarde.

Alvast bedankt.

Groet Marco
Bijlagen
S6004327.jpg
S6004329.jpg
S6004328.jpg
S6004331.jpg
S6004330.jpg
S6004332.jpg
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door Erik »

Penvuurrevolvertjes, Lefaucheux Belgie. Kaliber zeer waarschijnlijk 7 mm. tijdvak voor deze twee (weer zeer waarschijnlijk) tussen 1850 en 1870.
In de NLD wetgeving gekend als RWM art. 18 wapens: vrijgesteld. Dus: als 18-plusser mag je ze hebben, vervoeren, kopen en verkopen en van alles MAAR: niet dragen (in het openbaar meevoeren zo, dat anderen zien dat je een wapen bij je hebt)
Prijs in deze staat: tussen de 60 en 90 EU p.s.

TIP: Voortaan duidelijker foto's.
Laatst gewijzigd door Erik op 10 sep 2015, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door John8 »

Indien mechanisch goed werkende;

Penvuurpistooltje (cal 7mm vermoedelijk), die gaan al snel 100 à 150 euro, indien mooi opgepoetst tot rond de 200 euro.
Het bulldogje (cal .320 vermoedelijk) is wel gewilder die gaan snel 150 tot 250 euro (indien opgepoetst)

In België zijn deze beiden vrij te bezitten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door Erik »

John8 schreef:Indien mechanisch goed werkende;

Penvuurpistooltje (cal 7mm vermoedelijk), die gaan al snel 100 à 150 euro, indien mooi opgepoetst tot rond de 200 euro.
Het bulldogje (cal .320 vermoedelijk) is wel gewilder die gaan snel 150 tot 250 euro (indien opgepoetst)
Het is maar net in Europa waar je je wapens wilt kopen. Beide getoonde revolvers zijn niet in geweldige staat. Als je een soortgelijke, niet in geweldige staat zijnde penvuurrevolver wilt kopen in Duitsland, ben je omstreeks mijn prijsschatting kwijt.
Als je echt iets wilt met penvuurrevolvers (ook in Nederland waar ze vrijgesteld van verlof zijn) zou ik me werpen op de goede exemplaren. Zijn dan ook wat duurder maar wel oneindig mooi! Ik mocht een paar jaar geleden de bescheiden verzameling van een penvuurwapenverzamelaar in het midden van Nederland bezichtigen en kan je vertellen: da's toch wel heel erg mooi! Puntgave wapens!
Munitie (origineel) is moeilijk aan te komen. Misschien voor de insiders wat makkelijker.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door uniformverzamelaar »

Dit soort van revolvers moet men in perfecte staat kopen.

Worden genoeg aangeboden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door racefiets »

En de kleinste is geen penvuur maar een centraal of randvuur. Gezien het model een centraalvuur in .320 of .380. En niet te vergeten verlofplichtig.
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door limburgsejager »

Bedankt heren!
@ Erik, dit waren de foto's die ik doorgestuurd kreeg van de beste man. Helaas is niet iedereen fotogeniek.

@racefiets. Zou je me kunnen vertellen waarom de kleinste wel verlofplichtig is? Heeft dit met het kaliber te maken, de werking.van het wapen of het jaarral te maken.
Ik heb me er niet echt in verdiept maar zoals ik het begreep zijn alle wapens van voor 1870 vrij van verlof.

Bedankt, Marxo
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door racefiets »

Het heeft met het type ontsteking te maken. Dit type revolver is bovendien niet van voor 1870.
Vul dit schema maar eens in:
http://www.fareconsultants.com/art18
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: 2 antieke revolvers info

Bericht door limburgsejager »

Bedankt! Weer wat geleerd.
Ook een handige link!
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Plaats reactie