Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door jurgen »

Ik zou hier graag ineens twee vragen willen stellen waar ik al een tijdje mee zit.
Het gaat meer bepaald over het dragen van Schirmmützen en Y-riemen aan het front.

Als je een Schirmmütze op periodieke foto's ziet, zijn het bijna altijd officieren die deze dragen, vaak in niet-gevechtsgerelateerde situaties.
Wat was hier de regelgeving rond en hoe zat dit in de praktijk? Was dit bv. enkel voor officieren voorbehouden?

Ik heb enkele voorbeeldfoto's die ik online vond toegevoegd, die niet meteen in achterkamertjes ver achter de frontlijn gemaakt zijn.
Ook opvallend is overigens dat geen van de hier getoonde schirmmützen een 'riempje' bezit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik dezelfde vragen m.b.t. Y-riemen. Het is een standaard uitrustingsstuk, maar er zijn legio foto's te vinden waar soldaten aan het front deze niet lijken te dragen. Waren er bepaalde eenheden waarbij dit niet gebeurde, of was dit later in de oorlog minder gebruikelijk?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De linkse draagt zeker de Y-riem. De middelste officier niet maar hij draagt dan ook geen standaardkoppel. Van de rechtse ben ik niet helemaal zeker. Ik meen deze rechts te zien maar aan de linkerkant zie ik niets wat hierop wijst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door panzer lehr »

Voor zover ik weet hadden schirmmütze alter art nooit een riempje Jurgen. :P
Wat ook gebeurde was dat officieren een gewone schirmmütze aanpasten. Om de stijl van de alter art te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Kugelblitz »

De Schirmmützen op bovenstaande foto's zijn inderdaad 'Alter Art' ofwel 'Knautschmützen'. Veelal buigzame leren klep en met stoffen emblemen, waardoor deze mutsen achter het koppel gestoken konden worden of in een jaszak of rugzak. Je ziet deze mutsen inderdaad wel veel op frontfoto's, maar ook de normale Schirmmützen met riempje zie je wel bij officieren. Ik weet niet of lagere rangen hun Schirmmütze eigenlijk wel mochten dragen in het veld, ik geloof dat deze vooral voor het uitgangsuniform bedoeld was.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door rumariho »

de schirmmutze visor was inderdaad alleen bedoeld voor parade en uitgaan. maar om helemaal in de verwarring te komen zie foto hieronder. aan het front en geen officiers visor. maar dit kwam verder zelden voor. normaal was de schirmutze aan het front alleen voor officieren

de y-riemen werden pas globaal ingevoerd rond 1940-41. soldaten voor 1940 droegen geen y-riemen. wel halve yriemen in combinatie met de affe rugzak.

soms kwam het voor dat bijvoorbeeld in 1944 een soldaat ervoor koos om geen yriem te dragen. dit kwam meestal voor wanneer zij winter uniformen droegen of andere camo uniformen. het was de keus van de soldaat om yriemen te dragen of niet.
Bijlagen
A-russian-soldier-checks-document-of-captured-germansoldiers-berlin-1945.jpg
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door utmi »

De man op bovenstaande foto met Schirmmütze is van de Bahnschutz, dus geen Heer soldaat...

Er zijn 1939 gedateerde y-riemen bekend.
Check ook: http://www.mp44.nl/equipment/y_belt.htm
Their name liveth for evermore
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door jurgen »

Dus om even samen te vatten:

* Y-riemen waren doorheen de oorlog een normaal (verplicht?) uitrustingsstuk maar naar midden '44 toe werd het naar believen wel of niet gedragen.

* Schirmmützen waren eigenlijk geen hoofddeksel om aan het front te dragen, maar dit kwam bij officieren soms wel voor. Al zal dit, vanaf dat de M43 veldpet verscheen, minder zijn vermoed ik.

Ik was overigens allicht de bekendste foto van een Schirmmütze aan het front nog vergeten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Erik »

De Schirmmütze komt uit de eerste wereldoorlog. Soldaten hadden allen een Feldmütze zonder klep, het zg. Krätzchen. Het was vergund daar zelf een klep op te zetten om het als uitgaansmuts te gebruiken. Onderofficieren waren hier vanaf plm 1908 zelfs toe verplicht. De grootte en materiaal van de klep was nauwkeurig omschreven.
De Schirmmütze is daarmee geen 'platte pet' maar een Feldmütze met toevoeging. Daar het Krätzchen geen stormriem had kwam die dus ook niet voor bij het verbouwde model. De Feldmütze is van slappe stof, er zit geen verstevigingsband in o.i.d. zoals bij de platte pet.
Meteen na de oorlog ('14-'18), in het roerige tijdperk van de Reichswehr en allerlei militante oud-strijdersclubjes, werd het gehate verschil tussen de standen opgeheven door iedereen een klep op de pet toe te staan. Zelfde geldt voor de Gardelitzen, die vanaf dat moment door iedereen werden gedragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Jasper J »

Ook de broodzak riem werd vaak gebruikt om alles bij elkaar te houden ook vaak genoeg te zien op foto,s.
Schirmmutze werden aan het front gedragen door zowel officieren als onderofficieren ,ik dacht zelfs dat officieel the crushers alleen bedoelt waren voor onderofficieren .Zoals zo vaak hield niemand zich aan regels die moet je met een enorme pot zout nemen .Zeker aan het einde van de oorlog werd alles gedragen en gecombineerd.

P.s einde van de oorlog zie je heel vaak dat de soldaat alleen zijn veldfles en munutie tassen droeg.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Jasper J »

Volgens mij is de man links op de swimwagen een unterscharfuhrer genaamd persin of zo dus zeker geen officier.
Aude Audenda
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door jurgen »

Jasper J schreef:Volgens mij is de man links op de swimwagen een unterscharfuhrer genaamd persin of zo dus zeker geen officier.
Jochen Peiper was toch een vrij hoge officier als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Volgens mij is de man links op de swimwagen een unterscharfuhrer...
Volgens mij is dit de bekendste foto van Joachim Peiper.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Jasper J »

Dat is een algemene misvatting deze man is geen peiper als je goed kijkt zie je ook de enkele stip op zijn kraag.

Zie deze link
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=204239
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Erik »

Dan zijn er nogal wat boeken die hun onderschriften moeten herzien! :lol:
Maar het klopt! Peiper zei zelf dat-ie het niet was!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Schirmmützen en Y-riem aan het front?

Bericht door Jasper J »

Klopt zowat iedereen denkt dat het peiper is .Maar wel een mooi bewijs dat ook de lagere rangen de crusher droegen .
Aude Audenda
Plaats reactie