Nieuw

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Legatus20
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2015, 21:24

Nieuw

Bericht door Legatus20 »

Hallo allemaal,

Ik sta op punt van beginnen met het aanleggen van een militaria verzameling.
Wat me het meest fascineert zijn de onklaar gemaakte geweren uit de Tweede Wereldoorlog.
Het lijkt mij erg mooi om een gebruikt geweer in te lijsten en vervolgens op mijn hobbykamer te hangen.

Nu kom ik op internet tal van websites tegen zoals http://www.zib-militaria.de/
De vraag zal al eerder zijn gesteld (vergeef me), maar wat zijn jullie ervaringen met dit soort casussen?

Alvast bedankt voor jullie reacties en begrip voor het feit dat ik hier groen in stap.
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Nieuw

Bericht door Laurens van D. »

Ik weet niet of je uit België of Nederland komt, maar buitenlandse winkels zoals zib-militaria verzenden niet naar Nederland omdat wapens hier op een andere manier onklaar gemaakt moeten worden. Naar België moet het wel kunnen denk ik.

Het is belangrijk om je eerst goed in te lezen in de wapenwetten voordat je begint aan het verzamelen van wapens.
Legatus20
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2015, 21:24

Re: Nieuw

Bericht door Legatus20 »

Bedankt voor jouw reactie. Ik kom zelf uit Nederland. Ik ben me inderdaad goed aan het verdiepen in de wapenwetten. Daarnaast hoop ik dat een forum als deze mij kan helpen. Op welke Belgische websites worden dergelijke gebruikte WO2 wapens aangeboden?
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Nieuw

Bericht door Laurens van D. »

Belgisch onklaar gemaakte wapens zijn hier helaas ook verboden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nieuw

Bericht door Erik »

Overigens kan een erkend wapensmid zo'n wapen wel (op z'n erkenning) naar Nederland halen waarna hij het in zijn werkplaats volgens de Nederlandse regels duurzaam ongeschikt maakt voor gebruik. Dit is overigens geen standaard dienstverlening; het is goed als je dit eerst aan een wapensmid vraagt/ Niet elke wapensmid is hier toe bereid. Maar: onmogelijk is het niet!

Beter is het een wapen, wat gegarandeerd goed is, in Nederland te kopen. Hoewel niet de goedkoopste oplossing, is Hes van Zweeden iemand die dit soort wapens aanbiedt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Legatus20
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2015, 21:24

Re: Nieuw

Bericht door Legatus20 »

Bedankt voor de reacties. Dit helpt me goed op weg!

Ik ben in het specifiek op zoek naar in de Tweede Wereldoorlog gebruikte Thompson.
Die vind ik niet zo snel in Nederland en staat ook helaas niet op de website van Hes van Zweeden.

Is het een idee om naar Duitsland te rijden (Zib Militaria zit in Hamburg - ze verschepen niet naar NL) er vervolgens het geweer te laten checken door een Nederlandse wapensmid zodat deze het geweer volgens de Nederlandse wetgeving kan aanpassen?

Verneem graag jullie nuttige inbreng. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door svdwal »

Lijkt me inderdaad verstandig dat je je eerst gaat verdiepen in de Nederlandse wapenwet.
Automatische wapens, zoals de Thompson, zijn in Nederland niet onklaar te maken volgens de wet.

Je zult je moeten beperken tot grendelwapens, of vrijgestelde wapens.
De enige wijze waarop automatische wapens onklaar te maken zijn volgens de Nederlandse wet is deze overmidden door te slijpen.
Een praktijk die nauwelijks plaatsvind in Nederland.

Succes,

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door johan willaert »

Re-enactor worden...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nieuw

Bericht door Erik »

johan willaert schreef:Re-enactor worden...
Als wapenbezit je enige drijfveer is, zou ik het afraden...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
achterhoek 40 45
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2015, 10:15

Re: Nieuw

Bericht door achterhoek 40 45 »

Legatus20 schreef:Bedankt voor de reacties. Dit helpt me goed op weg!

Ik ben in het specifiek op zoek naar in de Tweede Wereldoorlog gebruikte Thompson.
Die vind ik niet zo snel in Nederland en staat ook helaas niet op de website van Hes van Zweeden.

Is het een idee om naar Duitsland te rijden (Zib Militaria zit in Hamburg - ze verschepen niet naar NL) er vervolgens het geweer te laten checken door een Nederlandse wapensmid zodat deze het geweer volgens de Nederlandse wetgeving kan aanpassen?

Verneem graag jullie nuttige inbreng. Alvast bedankt!


ik snap dat je dit soort wapens wilt aanschaffen.Als ik u was zou ik de wapenwet goed bekijken
er is een kans dat je ze schietklaar mag bezitten zelfde voor munutie als u ze aanschaft vraag om een vergunning
op gebied wapens en munutie voor verzamelaars voor hobby niet voor de schiet sport. Je kunt ook naar Belgie gaan
en ze daar halen eind van de maand in Ciney doe het zelf niet maar zo kun je er wel aankomen maar dat denken criminelen ook
gr 8)
intresse alles wat temaken heeft met periode 40 45 in de achterhoek
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nieuw

Bericht door Erik »

svdwal schreef:Lijkt me inderdaad verstandig dat je je eerst gaat verdiepen in de Nederlandse wapenwet.
Automatische wapens, zoals de Thompson, zijn in Nederland niet onklaar te maken volgens de wet.
Er is een uitzondering voor erkende verzamelingen. Ik heb, ook in het huidige stelsel WWM, dichtgelaste UZI's gezien. Wapen wordt dan wel cat. 1 omdat-ie op een andere dan vastgestelde manier definitief onbruikbaar is gemaakt. Maar ook voor bezit van cat. 1 zijn er mogelijkheden.

Hey, achterhoek 40 45, sterk antwoord! Lees 'm nog eens en denk eens na!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuw

Bericht door Jan Klaassen »

achterhoek 40 45 schreef:Je kunt ook naar Belgie gaan
en ze daar halen eind van de maand in Ciney doe het zelf niet maar zo kun je er wel aankomen maar dat denken criminelen ook
gr 8)
Erik zegt niet voor niets "denk eens na", want dit advies slaat natuurlijk volledig nergens op. Ciney is een prachtige beurs, maar niet een plaats waar ik je ooit zou aanraden wapens te kopen. De politie controleert daar niet voor niets enorm scherp op de (wapen)wetten - en het komt ook geregeld voor dat mensen direct na het verlaten van de beurs in de kraag gegrepen worden door de politie. Wat je ook doet met je verzameling, dit hierboven is waardeloos advies.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie