Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

Hallo iedereen,

Onlangs kocht ik deze kaart op een rommelmarkt. Mij lijkt het iets van een winkel te zijn om de klanten te laten zien hoe de knopen er uit zien.
1 knoop zat los en zoals u kan zien staat er niets op de achterkant. De goudkleurige knopen zijn wel volledig afgewerkt en op de achterkant staat 'F. Van Malderen Bruxelles'. Weet iemand of dit pré 1914 is?
Weet er ook iemand waarvoor die twee speciale knopen staan? De eerste kan ik niet lezen, op de tweede staat A S.
Alvast bedankt!

Mvg Yente
P1140121.JPG
P1140122.JPG
P1140123.JPG
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

P1140125.JPG
P1140126.JPG
P1140127.JPG
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

F. Van Malderen maakte inderdaad al knopen voor 1914.

Ook vele van de leeuwenknopen ui het interbellum komen uit zijn atelier.

Knoop met 112 heb ik nog nooit gezien. Belgische linie knopen gingen maar tot het nr 14 als ik mij niet vergis.

Het zou eventueel zijn dat knoop met nr 112 bedoeld was voor het Franse leger, maar dit is een gedachte gang van mij en kan daar niets van bewijzen of aantonen.

Kan je eens een goede foto waar je goed de details van zo'n knoop posten ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door Erik »

Inderdaad een staalkaart met naar mijn idee halffabrikaat knopen. Erg leuk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik,
Ik denk meer aan een soort stempel waarvan de mal gemaakt werd om de knopen te slagen.

Hiermee roep ik Stukaf op om eventueel een mal te posten van een dergelijk knoop.
Dacht dat hij so'n stock had gekocht.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

Bedankt voor jullie reactie. Toevallig staat er momenteel ook een knop met 112 op 2dehands:
http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 30321.html
255730321-knoop-112-abbl.jpg
De knopen hebben ook alleen geribbelde cijfers, dus voor officieren?

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Zo te zien is knop met nr 112 toch anders dan de overige knopen.
Vooral cirkel de met de versiering op het uiteinde.

Daarom denk ik meer en meer aan dat knoop met nr 112 niet voor het Belgische leger was bedoeld.

In principe waren geribde knopen voor officieren, maar heb vesten van onderofficieren waar de knopen ook van geribd zijn.

Yente,

Kan je een andere knoop samen met knoop met nr 112 eens posten zodat we het verschil degelijk kunnen zien ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Erik,
Ik denk meer aan een soort stempel waarvan de mal gemaakt werd om de knopen te slagen.
Even beter gekeken, ik denk met je mee! Dan wordt het wel heel erg interessant! Dit ga je nergens meer krijgen! Ik ken een wereld die dit soort dingen wel HEEL erg interessant vindt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

Hierbij enkele foto's.

Ik heb een knoop van het 14e linie er naast gelegd om ook het kleurverschil aan te tonen (deze is van Fonson).
Er is inderdaad een verschil in versiering tussen de 112 en de andere cijfers. De knopen zijn ook hoger dan deze van het 14e die platter is. Was dit ook een privilege voor officieren?

Mvg Yente
P1140128.JPG
P1140130.JPG
P1140131.JPG
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

Op het ABL forum ook deze reactie:

Hallo Yente .
Niemand ?
Lood/tin =afdrukken matrijzen pre 1914.
Messing (geel koper ) vanaf 1939 .
Stamboeknummers / 112 is 12 de Linie .
Platte knoop = bedieningspersoneel (adellijke /rijke personen of firma's ) = E D (gotisch ).
A S bolle knoop = gokje Armee du Salut / Leger des Heils ? :roll:

Je kunt van die " gotische " er ook een C D in zien .
C D = Corps Diplomatique ?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Yente,

Ik ga zeker niet in discussie met mensen die zulk iets schrijven op dat forum.

Ik weet enkel dat de Belgische nummer knopen gedragen zijn tot het invoeren van het kaki tenue (begin 1915).
Deze werden dan vervangen door de al gekende leeuwenknopen (al dan niet in verschillende uitvoeringen).
Waarom zou men dan in 1939 nog deze knopen of afdrukken of stempels in koper maken voor nummer knopen ?

Op de gala van 1930 werden soms ook knopen met het embleem van het regiment gedragen, maar nog nooit gezien (en ik verzamel nu al zeer lang) dat een gala model 1930 linie knopen van voor 1915 stonden. Wel de gestileerde leeuw model 1913/14. Ook artillerie knopen kwamen meermaals voor maar die hadden dat toch een andere vorm + tekening dan deze van voor 1915.
Op de gala's van na 1963 werd het koper voor de knopen vervangen. Deze knopen hoefde ze dan niet meer te poetsen.

Wat hij bedoeld met stamboeknummer 112 is 12 linie ??? (waarschijnlijk bedoeld hij dat 112, de eerste 3 cijfers in het stamnummer verwijst naar het 12 linie regiment.
Maar dan stel ik de vraag : Wanneer is deze 112 voor het stamboeknummer ingevoerd en wat heeft dit te maken met de knoop ?
Als ik me niet vergis moet dat met her reglement van juni 1921 zijn. Maar ik kan me daar in vergissen. Heb me nooit in deze materie verdiept.
Maar denk dat je deze vraag best een Jean Lummersheim stelt.

Maar waarom zou men knopen maken met 112 als men reeds knopen met 12 had ?

Van Malderen maakte alles op bestelling dus dat er knopen zullen bij zijn met andere tekens, afkortingen enz. op daar ben ik van overtuigd.
Maar ik ga niet als ne blinde naar een ei slaan om toch maar de afkorting trachten te ontcijferen zonder dat ik ergens een aanknopingspunt heb.

Als ik ander Franse linie knopen zie dan trekken deze verdomd goed op deze knoop met nr 112.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door yente »

Dag Guy,

Ik plaatste de reactie zodat jullie ook weten wat er op het andere forum gezegd wordt.
Zelf weet ik ook dat deze linieknopen maar tot begin 1915 in voege waren. Het stamnummer 112 wijst inderdaad naar het 12e linie, maar dit heeft inderdaad niets met de knopen te maken.
Dus mogelijks leverde Van Malderen ook aan Franse officieren?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Het is natuurlijk fijn dat andere mensen ook helpen meedenken om tot een oplossing te komen.

Maar is dat de enigste reactie die U op dat forum hebt gekregen ?

Waar zitten de mensen met de kennis die er vroeger waren ? Zijn ze dan toch allemaal weg ?

Ik hoor nog van velen, dat er veel vragen worden gesteld daar maar dat de antwoorden daar uit blijven. :?

Nu Van Malderen, Fonson, Derooster ea. leverde ook aan buitenlandse legers.
Fonson heeft dit blijven doen tot eind jaren 60 van vorige eeuw
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door uniformverzamelaar »

Was nog even vergeten te vermelden

Voor franse infanterie knopen linie regimenten moet je maar effen kijken op ebay.fr

Dan kan je zien dat er een groot verschil is tussen deze knopen en dit heeft vooral met de ouderdom te maken.

Heb er gezien van het 121 ste en 123 regiment.........
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Kaart proefdruk Belgische linie knopen?

Bericht door stukaf »

Het is idd niet omdat een knop een bepaald backmarck draagt dat die ook van dat land is.
Ik heb Belgische knopen die Engelse en Franse backmarck's dragen.
De 112 gaat voor mij ook om een Franse knop die in Belgie gemaakt is.
Kan ook op een latere datum gemaakt zijn geweest voor herdenkingen, of andere folkloristische evenementen.
De grijze uitvoeringen zijn proefdrukken die idd dienst deden als voorbeeld, als ze werden bijgehouden.
Het instellen van een machine om zo'n knop te slagen was een vrij complex gegeven en kon verschillende dagen duren, dat grijs materiaal werd soms gebruikt om proefdrukken te maken, en soms werden de laatste (de goeie!) bijgehouden, alle andere werden terug gesmolten.
Plaats reactie