Nederlandse jas 1918

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Nederlandse jas 1918

Bericht door Aart »

Heren,

Ik zag zojuist deze Nederlandse jas (gestempeld CM 1918) op MP staan. Hij staat al op gereserveerd en zal voor minimaal € 875 worden verkocht, neem ik aan.

Mijn vraag is of dit een correcte jas is (gewoon voor Jan Soldaat ?) en of dit een normale prijs is. Dit model jas wordt m.i. maar heel weinig aangeboden.

Vast bedankt,

Aart
Bijlagen
jas-1.JPG
Nederlandse jas CM 1918
Nederlandse jas CM 1918
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse jas 1918

Bericht door Erik »

Ja, dit is het model "grove stof" en derhalve Rijks uitgave. Een verandering op de eerste vroege modellen waarbij de kraag en schouderstukken nog blauw waren. Ik dacht uit mijn hoofd dat deze aanpassing uit 1916 stamt. Aan de spaarzame foto's te zien lijkt het mij origineel.
If so: prijs staat laag voor dit jasje.
Wat is dat voor een stempel onderin? Toneelvereniging?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jas 1918

Bericht door Aart »

Ja, dat stempel onderin kan ik ook niet thuisbrengen. Ik heb ook een jasje uit 1937 bij een toneelvereniging kunnen weghalen/redden dus dat kan maar zo.

En wat de prijs betreft; ik heb een vergelijkbaar jasje jaren geleden zien hangen bij Willem Duist en die vroeg er 1500 pietermannen voor. Vond ik toen een hoop geld maar als je het weer vergelijkt hoe vaak ze worden aangeboden, valt het ms wel mee.

Ik zie wel een beschadiging of vlekken op de jas maar kan niet goed zien wat het is.

Wat is een normale prijs voor een manschappen jas in nette staat (als je hem al kunt vinden) en dan voor verzamelaars onder elkaar ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse jas 1918

Bericht door zjopske »

Vroege jassen zoals deze variëren nog wel eens, de laatste tijd is er bijna nul aanbod. In het verleden is gebleken dat deze lastig verkoopbaar zijn en lagen de prijzen zo tussen de 500-750, maar deze is niet zo mooi in mijn opinie.

Jassen uit de mobilisatie (onomstotelijk vastgesteld dat ze origineel zijn!) doen een vijfvoudige van een vroege jas. Uiteraard ook afhankelijk van het regiment, staat, historie en e.v.t. een passende broek.

Modellen uit de tussenliggende periodes liggen qua waarde er ook tussenin.

Maar houd er rekening mee dat er met veel is gelooid, en aangezien het gaat om toch serieuze bedragen is voorzichtigheid geboden.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Nederlandse jas 1918

Bericht door van loon »

Zjopske, blijkbaar ben jij niet helemaal op de hoogte van de prijzen, maar dat maakt ook niet zoveel uit.
Als we het hebben over jassen uit de mobilisatie ( de meeste denken dan alleen aan het m34 model) dan kun je deze jassen (met uitzondering M-1912)
ook tot de modellen noemen die tijdens de mobilisatie zijn gedragen.
Deze jassen werden namelijk gewoon door gedragen maar dat weten veel mensen niet. Vaak door de oudere lichtingen.
Deze jas heeft geen motgat en heeft de normale slijtage. Wat je ziet bovenin zijn een paar vlekjes.
Deze jassen zijn idd minder populair omdat het merendeel van de verzamelaars zich blind staren op het model m34.
En qua prijs is deze jas voor weinig van eigenaar verwisseld.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Plaats reactie