geweer zoldervonds

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
ivon
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2015, 17:09

geweer zoldervonds

Bericht door ivon »

Goedemiddag, weet iemand wat voor geweer dit is. Wij dachten zelf aan een carcano?
2015-09-25 16.24.31.jpg
20150925_162408.jpg
20150925_162413.jpg
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: geweer zoldervonds

Bericht door Aart »

Klopt, is een m91 Carcano. Ik meen dat Terni de naam van de fabrikant is.
Groet,
Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: geweer zoldervonds

Bericht door ammo »

Aart schreef:Klopt, is een m91 Carcano. Ik meen dat Terni de naam van de fabrikant is.
Groet,
Aart
Terni is de plaats waar de fabriek stond.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: geweer zoldervonds

Bericht door Veltro »

Vanaf deze foto's lijkt mij het een Carcano Modello 91/41 Fucile welke gereviseerd is.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: geweer zoldervonds

Bericht door Aart »

Kijk je dan naar de stempels in de kolf ?

Ik heb er 1 uit 1918 en die heeft vergelijkbare stempels, ook op deze plek op de kolf.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: geweer zoldervonds

Bericht door Veltro »

Na de Tweede Wereldoorlog bezat het Italiaanse leger een grote hoeveelheid Carcano wapens, welke het benodigde verre overschreed. Niet alle exemplaren waren echter in geheel perfecte staat. Simpel gezegd hebben de Italianen daarom de wapens op 1 hoop gegooid en de beste onderdelen uit de berg gebruikt om een wapen arsenaal aan te leggen welke aan hun vraag voldeed. Bepaalde stempels zijn gebruikt om deze revisie aan te duiden zoals een FAT of FAET stempel gevolgd door een naoorlogs jaartal. In dit geval zie ik echter een arsenaal stempel op de kolf, waarover een serienummer is geslagen. Toen deze kolf is vervaardigd heeft men echt het arsenaal stempel niet zo toegetakeld. Dit is later gebeurd. Na een revisie dus. Om te bepalen of dit oorlogs is gedaan of naoorlogs is meer info voor nodig.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie