Zwaard Asmogenheden

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door patrickh »

Erik, ben het vaak met je eens, maar nu helaas niet, Militaria is alles wat door en voor militairen wordt gemaakt of gebruikt of gedragen, of er nu geen, een of honderd hakenkruizen staan. Dit heeft niets met een persoonlijke mening te maken maar is een feit. Dat je er niet van houd is natuurlijk een héél ander verhaal. Des te vreemder vindt ik in dat oogpunt je tip om te verkopen aan "nazi-tuig" zoals je zelf zegt.

Overigens, ook dit soort sabels wordt nagemaakt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Erik »

patrickh schreef:... Des te vreemder vindt ik in dat oogpunt je tip om te verkopen aan "nazi-tuig" zoals je zelf zegt.
Klopt, slechte opmerking van mij. Trek ik terug.
Ik vind sabels en dolken etc. mooi om te zien en evt. te verzamelen maar heb iets (waarschijnlijk iets sterks) tegen hakenkruizen op dit soort wapens. Vooral een mooi Duits dienstsabel zoals deze, zo vern*** te zien zijn met een hakenkruis vind ik dood- en doodzonde.
Overigens is handel, origineel of niet, nog steeds verboden juist vanwege dat hakenkruis. Dat daar de laatste jaren wat coulanter mee omgesprongen wordt betekent niet automatisch dat het toegestaan is. Alleen een verzamelaar met geregistreerde of tenminste aantoonbaar bekende verzameling kan hier het 'ontsnappingsetiket' van "zakelijke berichtgeving" aan hangen.
En ja, het is overal te koop. Een exemplaar als dit staat nu op eGun voor 100 EU.
patrickh schreef:... Overigens, ook dit soort sabels wordt nagemaakt.
Nog niet gezien, maar waarom verbaast me dit niet...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door patrickh »

Wist wel dat je dat zou inzien :wink:

Erik, ALLES wordt nagemaakt, niet alleen Duits hoor. Zelfs naoorlogs Nederlands Wat dacht je bijvoorbeeld van die emblemen van de Bewakingskorps. Als het maar geld oplevert, wordt het nagemaakt. Maar denk overigens dat je dat ook wel weet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Erik »

Van na-oorlogs Nederlands is mij bekend, kijk maar eens op het forum Nederlandse Militaria.
Natuurlijk is het te verwachten dat met aantrekkelijke zaken als dolken en zwaarden de replicatie-wereld niet op z'n gat blijft zitten. Ik heb nog geen replica van dit type sabel gezien maar why not? Het is gewild. Dus iemand gaat daar geld van maken! Puur voor de handel, voor de re-enactment heb je dit niet nodig en verzamelaars halen hun neus op voor replica.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door patrickh »

Erik schreef:.
Overigens is handel, origineel of niet, nog steeds verboden juist vanwege dat hakenkruis. Dat daar de laatste jaren wat coulanter mee omgesprongen wordt betekent niet automatisch dat het toegestaan is. Alleen een verzamelaar met geregistreerde of tenminste aantoonbaar bekende verzameling kan hier het 'ontsnappingsetiket' van "zakelijke berichtgeving" aan hangen.

Heb je hier een link van naar die wet?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Heb je hier een link van naar die wet?
PB voor jou Patrick!
Voor de forumlezers:
- google op "artikel 137e"
Voor de verzamelaar:
Verzamelingen die niet geregistreerd zijn zijn technisch bekeken (...) gewoon goederen, voor de wetgever 'zaken'. Dat er een onderling verband is tussen die zaken is voor de wetgever niet zo interessant; de zaken bestaan slechts in de particuliere sfeer.
Voorbeeldje: ik heb vijf spijkerbroeken LEVI 501. Ik heb ook vijf ZIPPO aanstekers. Daarnaast heb ik twintig verschillende bajonetten. Ik kan dat benoemen als drie verschillende collecties. Dat vindt de rechter niet. Die ziet gewoon dertig 'zaken' waarbij het onderlinge verband hem niet uitmaakt.
Verzamelingen (goederen met een onderling verband, bijeengebracht met een specifiek doel) moeten dus bekend staan als 'verzameling' om ook als zodanig te worden benaderd. Hoe dat particulier in de war steekt weet ik niet; mijn ervaring is gebaseerd op mijn ervaringen als museummedewerker (van een geregistreerd museum) Als medewerker van een geregistreerde en openbaar gestelde verzameling is het voor mij mogelijk om op basis van het collectieplan en de omschrijving 'zakelijke berichtgeving' de zg. verboden artikelen te verwerven.
Maar: goederen met (bijvoorbeeld) hakenkruizen mogen niet verhandeld (openbaar aangeboden en verkocht) worden (anders dan op grond van zakelijke berichtgeving), je mag ze wel hebben! Je mag ze ook wel krijgen op jouw verzoek! Je mag ze ook weggeven, op verzoek van degene die het graag wil hebben.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Veltro »

Handelen in Derde Rijk militaria valt ook niet automatisch onder artikel 137e, zoals velen lijken te denken. Zie de uitspraak van de Hoge Raad, welke weer tijdens de bekende Mein Kampf zaak is aangehaald. Alles draait om de context. Zie de verwijzing uit deze zaak: Zowel de verdediging als de officier van justitie wijst op een uitspraak van de Hoge Raad van 22 september 1987. Verdachte in die zaak werd vervolgd voor het ter verspreiding in voorraad hebben van mouwemblemen, voorstellende een (Duitse) adelaar die een hakenkruis in zijn klauwen houdt. Het gerechtshof oordeelde dat deze voorstelling zonder twijfel associaties wekt met het derde rijk en de onder auspiciën daarvan opgewekte rassenhaat en uitgeoefende rassendiscriminatie. Dit werd echter gevolgd door het oordeel dat het gebruik dat de verdachte van die betrokken emblemen heeft gemaakt (te weten: het ten verkoop in voorraad hebben voor verzamelaars van militaire curiosa), deze nog niet tot de in artikel 137e Sr bedoelde voorwerpen maakte. Deze beslissing heeft de Hoge Raad in stand gelaten.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Erik »

Veltro schreef:...Dit werd echter gevolgd door het oordeel dat het gebruik dat de verdachte van die betrokken emblemen heeft gemaakt (te weten: het ten verkoop in voorraad hebben voor verzamelaars van militaire curiosa), deze nog niet tot de in artikel 137e Sr bedoelde voorwerpen maakte. Deze beslissing heeft de Hoge Raad in stand gelaten.
En zo blijft het moeilijk! Vraag is, wil ik aan de veilige kant blijven of is dit mij alles een rechtzaak (tot aan de Hoge Raad) waard?
Heb jij voor mij een linkje naar dit arrest? Ik heb dit arrest nog niet....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door stukaf »

Ik dacht naar Nederland te verhuizen omdat je daar nog in korte mouwen en op flip flop's op de moto mag rijden, maar ik zal maar in Belgie blijven , een vest en botten dragen , dat maakt het verzamelen dan ook weer veel aangenamer..........
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Erik »

stukaf schreef:Ik dacht naar Nederland te verhuizen omdat je daar nog in korte mouwen en op flip flop's op de moto mag rijden, maar ik zal maar in Belgie blijven , een vest en botten dragen , dat maakt het verzamelen dan ook weer veel aangenamer..........
Ik begrijp werkelijk niets van deze opmerking. Wat bedoel je?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door patrickh »

Ik wel , hoor :wink:
Enigma1
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 sep 2015, 12:47

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door Enigma1 »

extra foto's
Bijlagen
IMG_3845.JPG
IMG_3846.JPG
IMG_3844.JPG
IMG_3848.JPG
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door stukaf »

Het is en blijft een mooie!
Hier kwam er nog eentje bij, eindelijk eentje met gesloten vleugels;
Bijlagen
sabels 013.JPG
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door uniformverzamelaar »

Nu Eric, wij zijn het meestal eens over zaken. :)

Nu ben ik echt oneens met Uw stelling over deze sabel.

Voor mijn verzameling heeft dit ook geen waarde, maar dit wil zeker niet zeggen dat dit waardeloos is !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Zwaard Asmogenheden

Bericht door uniformverzamelaar »

stukaf schreef:Ik dacht naar Nederland te verhuizen omdat je daar nog in korte mouwen en op flip flop's op de moto mag rijden, maar ik zal maar in Belgie blijven , een vest en botten dragen , dat maakt het verzamelen dan ook weer veel aangenamer..........

Opgepast !! (iets voor de Belgen !!)

Er bestaat nog altijd een oude wet dat je militaire zaken van het Belgische leger niet in bezit mag hebben.
Zij zal slechts toegepast worden in zeer extreme gevallen (indien er door middel van deze zaken strafbare feiten gebeuren) en de meeste Belgische verzamelaars hebben geen benul dat dit nog altijd in de wetgeving staat.

Ik zal een voorbeeld geven.

Onlangs werd de slagboom van de Commando Kazerne in Flawinne stuk gereden door een gefrustreerde man die ooit geweigerd werd als para-commando in het Belgische leger.

Mocht deze kerel nu thuis een verzameling zou hebben van militaria dan zou het best kunnen dat al deze zaken door het gerecht in beslag worden genomen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie