Vermittlungsschnur voor FF33

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Bilitaria
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2015, 15:40

Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door Bilitaria »

Dag forumleden,

Ik heb pas geleden een Vermittlungsschnur gekocht. Jaartal 1939. Ben er zeer blij mee :) ondertussen heb ik ook een FF33 en een Amtsanschließer. De Vermittlungsschnur hoort tussen de FF33 en Amtsanschließer. Ziet er gaaf uit! Alleen hoe werkt het nou precies? Ik heb begrepen dat als je de Amtsanschließer aansluit op het vaste net, dat dan de FF33 ook geluid gaat maken als er gebeld wordt. Maar dit was niet het geval. De Amtsanschließer maakt alleen geluid (gave beltoon!) Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dat precies zit, wat het nut van dat snoertje daadwerkelijk is? En hoe kan het dat de FF33 niet gaat rinkelen als de Amtsanschließer wel overgaat? Alvast bedankt!

Groetjes Bilitaria
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Bilitaria
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2015, 15:40

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door Bilitaria »

P1080697.JPG
P1080696.JPG
P1080691.JPG
P1080688.JPG
P1080689.JPG
Hierbij de foto's
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door CollectorWo2 »

Leuk setje :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door asjemenou »

Inderdaad een leuke set.
Wat ik vermoed is dat door de verbinding tussen de Amtsanschließer en de FF33 de rinkelfunctie van de FF33 wegvalt. Ook lijkt het mij dat de Amtsanschließer de oproepfunctie van de FF33 overneemt.
In het verleden heb ik als test wel eens zo'n FF33 aangesloten op het telefoonnetwerk. De voedingsdraden van het telefoonnet sloot ik dan aan op de 2 aansluitpolen bovenop de FF33.
Gebeld worden was geen probleem. Bij de oproep ging de bel dan ook rinkelen. Iemand opbellen was echter wel een probleem. De oproep deed je dan door aan de generatorhendel aan de zijkant van de FF33 te draaien. Het nadeel van de generatorhendel is dat je niet kan voorspellen welk nummer je draait. Ik heb het weleens geprobeerd. In sommige gevallen kon ik door de telefoonhoorn horen dat er gebeld werd. Er werd dan aan de andere kant ook opgenomen. In alle gevallen waren het voor mij onbekende personen. Als excuus zei ik dan ook dat ik het verkeerde nummer had gedraaid.
Met zo'n Amtsanschließer kun je dit oproepsignaal dus wel regelen. Hij heeft immers een kiesschijf. De Amtsanschließer (eventueel in combinatie met de FF33) lijkt mij ook iets voor op een vast telefoonnetwerk. In het veld heeft hij weinig zin lijkt mij. Een veldtelefoon als de FF33 werd meestal aangesloten op een veldcentrale en niet op een vast telefoonnetwerk.
Voor wat info over de FF33; http://www.la6nca.net/tysk2/telefon/index.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bilitaria
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2015, 15:40

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door Bilitaria »

Bedankt voor de reacties. Interessant om te lezen! Ik heb ook geprobeerd om de voedingsdraden van het vaste net op de FF33 aan te sluiten. Maar als ik dan naar de FF33 bel dan, verbreekt hij automatisch de verbinding. Hij gaat niet rinkelen. Ik meende dat als de FF33 op het vaste net aangesloten wil worden, dat er dan een SB-zusatz nodig is. (Want die heeft een verbreker van de lijn (waar de hoorn opgelegd wordt net zoals de Amtsanschließer) anders geeft het vaste net aan dat hij telkens bezet is.) Ik hoor graag jullie reacties.
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door asjemenou »

De test die ik met mijn FF33 heb gedaan is al jaren geleden uitgevoerd. Ten tijde van mijn test had je nog de oude telefoonaansluiting in huis. Tegenwoordig gaat dit bij velen via een modem. Zo'n moderne modem kan blijkbaar niet overweg met de impulssignalen van een oude telefoon met kiesschijf. De Amtsanschließer is ook zo'n telefoon.
Ik weet niet of het raadzaam is om de FF33 en de Amtsanschließer op het moderne telefoonnetwerk aan te sluiten. Laat staan om ze te testen.
Voor het gebruik van een oude PTT telefoon met kiesschijf op het moderne telefoonnetwerk bestaat er een converter. Zie; http://www.ptt-telecommunicatie.nl/news ... telefoons/ .

Als ik de opstelling van je telefoons (FF33 en Amtsanschließer) op de foto's bekijk krijg ik de indruk dat de Amtsanschließer een aanvulling is voor de FF33 om deze geschikt te maken voor gebruik op een (toen gangbaar) vast telefoonnetwerk.
Normaal gesproken was de FF33 (Feldfernsprecher!) een telefoon die bedoelt was voor de Duitse Wehrmacht, voor gebruik in het veld. Wanneer je twee FF33 telefoons met elkaar aansluit en ze voorziet van een 1.5 V. batterij dan werken ze perfect. Draai je bij de éne telefoon aan de generatorslinger dan gaat hij de andere telefoon de bel rinkelen. De bel van de telefoon die de oproep doet rinkelt dan dus niet! De generator is alleen bedoelt voor het opwekken van een belsignaal.
Bij gebruik van meerdere FF33 telefoons werden deze aangesloten op een veldcentrale. Daar aan de generatorslinger te draaien belde je naar de veldcentrale. De persoon in deze centrale verbond je dan door naar de FF33 telefoon waarmee je contact wilde hebben. Het was een kwestie van de juiste pluggen in de juiste aansluitingen te steken. In het begin van het telefoontijdperk ging het over het vaste telefoonnetwerk precies hetzelfde.
In sommige slapstick films uit het begin van de 20e eeuw kun je deze methode nog wel eens zien. Als men wil bellen dan draait men aan de telefoongenerator om contact te maken met de operator die de verbinding tot stand brengt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bilitaria
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2015, 15:40

Re: Vermittlungsschnur voor FF33

Bericht door Bilitaria »

Bedankt voor de info!
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Plaats reactie