M34 en M27 helmen opknappen
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
M34 en M27 helmen opknappen
Beste forumleden,
Een aantal jaar geleden wilde ik graag knutselen aan wat oude, zeker weten waardeloze helmen. Ik kocht dus een zwarte M27 met beschimmelde zwarte verf. (Ik wist ook niet dat het kon ) Toen ik aan de slag ging met schuren vond ik deze twee lasnaden. Iemand enig idee wat deze naden betekenen en of dit standaard is bij de M27? Ik heb ook een andere M27, deze had het niet.
Goed, nadat ik de lasnaad ontdekte en de helm in kaal metaal onwijs mooi vond, kocht ik via MP nog een wat ik dacht waardeloze helm. De helm was blauw-groen geverfd met met daaronder nog een verflaag wit, daaronder zwart en daar weer onder (blijkbaar) de originele legerkleur. Aan de binnenkant was deze wel nog zichtbaar, maar onder de verf was de roest al flink toegeslagen dus ik was genoodzaakt ook deze verflaag weg te schuren. (De roest is na meerdere uren schuren en verschillende chemicaliën te hebben gebruikt nog steeds niet helemaal weg.)
Onder de vele verflagen kwam ik tot mijn verbazing een ovaal tegen (het restant van een helmplaat?) en op de achterkant, in de rand zaten vier gaatjes (Bevestiging van een KNIL nekflap?) voor een nekflap lijkt me sterk, want die waren voor zo ver ik weet op een andere manier bevestigd.
Dankjewel voor het lezen en de evt. hulp.
Mvg, Victor
Een aantal jaar geleden wilde ik graag knutselen aan wat oude, zeker weten waardeloze helmen. Ik kocht dus een zwarte M27 met beschimmelde zwarte verf. (Ik wist ook niet dat het kon ) Toen ik aan de slag ging met schuren vond ik deze twee lasnaden. Iemand enig idee wat deze naden betekenen en of dit standaard is bij de M27? Ik heb ook een andere M27, deze had het niet.
Goed, nadat ik de lasnaad ontdekte en de helm in kaal metaal onwijs mooi vond, kocht ik via MP nog een wat ik dacht waardeloze helm. De helm was blauw-groen geverfd met met daaronder nog een verflaag wit, daaronder zwart en daar weer onder (blijkbaar) de originele legerkleur. Aan de binnenkant was deze wel nog zichtbaar, maar onder de verf was de roest al flink toegeslagen dus ik was genoodzaakt ook deze verflaag weg te schuren. (De roest is na meerdere uren schuren en verschillende chemicaliën te hebben gebruikt nog steeds niet helemaal weg.)
Onder de vele verflagen kwam ik tot mijn verbazing een ovaal tegen (het restant van een helmplaat?) en op de achterkant, in de rand zaten vier gaatjes (Bevestiging van een KNIL nekflap?) voor een nekflap lijkt me sterk, want die waren voor zo ver ik weet op een andere manier bevestigd.
Dankjewel voor het lezen en de evt. hulp.
Mvg, Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 07 nov 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: Vragen over M34 en M27 helmen
EDIT:
Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats.
Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats.
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: Vragen over M34 en M27 helmen
Ik heb net de 'Nederlandse M27/M34 Helmen topic!' gevonden:
viewtopic.php?f=80&t=15434
Zou deze topic dan daaronder verplaatst worden? Houdt dit forum weer een beetje schoon.
Excuses voor het niet eerder ontdekken van het al bestaande topic.
Mvg, Victor
viewtopic.php?f=80&t=15434
Zou deze topic dan daaronder verplaatst worden? Houdt dit forum weer een beetje schoon.
Excuses voor het niet eerder ontdekken van het al bestaande topic.
Mvg, Victor
- Rikkert
- Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
- Locatie: België
Re: Vragen over M34 en M27 helmen
Zeer leuk gedaan ziet er wel apart uit maar wat ga je er nu precies mee doen?
Rikkert
Rikkert
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: Vragen over M34 en M27 helmen
Tja, dat is nu een beetje het probleem. Ik wilde eerst de M27 zwart verven en een nieuw binnenwerk er in zetten, maar zoals nu ziet deze er ook erg gaaf uit.
Op de M34 wilde ik een helmplaat solderen en (de correcte kleur) groen verven en dan als repro door het leven te laten gaan. Maar toen ik ontdekte dat er al een helmplaat op heeft gezeten vind ik het zonde om die geschiedenis te verbergen. Maar aan de andere kant is deze helm kaal laten geen optie. De roest zou dan ongestoord zijn gang kunnen gaan. Misschien een leuke KNIL helm van maken met nekflap?
Ik heb nu ook een derde M34 helm gekocht. Deze helm werd zilver geverfd om als 'ridderhelm' te dienen. Onder die laag zilver is de helm oranje en daar weer onder leger groen. Ook zonder binnenwerk. Met de originele klinknagels nog op z'n plaats.
Wat denk jij, Rikkert. Is het zonde om deze helmen 'in ere te herstellen?'
Victor
Op de M34 wilde ik een helmplaat solderen en (de correcte kleur) groen verven en dan als repro door het leven te laten gaan. Maar toen ik ontdekte dat er al een helmplaat op heeft gezeten vind ik het zonde om die geschiedenis te verbergen. Maar aan de andere kant is deze helm kaal laten geen optie. De roest zou dan ongestoord zijn gang kunnen gaan. Misschien een leuke KNIL helm van maken met nekflap?
Ik heb nu ook een derde M34 helm gekocht. Deze helm werd zilver geverfd om als 'ridderhelm' te dienen. Onder die laag zilver is de helm oranje en daar weer onder leger groen. Ook zonder binnenwerk. Met de originele klinknagels nog op z'n plaats.
Wat denk jij, Rikkert. Is het zonde om deze helmen 'in ere te herstellen?'
Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 07 nov 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: Vragen over M34 en M27 helmen
Ik dacht dan aan dit (duitse) binnenwerk er in te zetten zodat kenners alsnog zouden zien dat de helm niet 100% origineel is en het toch mooi voor display is.
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... ere-maten/
Victor
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... ere-maten/
Victor
- Rikkert
- Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
- Locatie: België
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Het beste lijkt mij om ze opnieuw te laten verven in de juiste kleur om er voor te zorgen dat ze niet gaan roesten en dan een originele helmplaat zoeken voor de M34. En die er vervolgens op te laten zetten (soms staat er eentje op marktplaats). Dan heb je nog het binnenwerk wat lastig te vinden is als je het origineel wilt hebben. Een Duits binnenwerk zou je er in kunnen zetten ter vervanging als je hem zou willen dragen bij reenactement of dergelijke. Het is ten slotte wat jij het mooiste vind
Rikkert
Rikkert
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Zou er eerlijk gezegd geen originele helmplaat aan gaan verspillen. Als er toch een plaat op moet komen zou ik kiezen voor een plaat van hars.
- Erik
- Beheerder
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
- Locatie: Veluwe
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Nederlandse helmplaten worden in Polen gemaakt:
http://spikehelmets.pl/gallery/helmet-p ... 08/92.html
Binnenwerk van een Nederlandse helm is voor een hobbyist nog niet eens zo moeilijk, kies wel het goede leer.
http://www.boomsma.nl
Exact gelijkende gespjes voor de stormriem heb ik nog niet gevonden.
Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Voordat je het leer gaat plaatsen kun je de helm 't best moffelen in plaats van schilderen.
http://spikehelmets.pl/gallery/helmet-p ... 08/92.html
Binnenwerk van een Nederlandse helm is voor een hobbyist nog niet eens zo moeilijk, kies wel het goede leer.
http://www.boomsma.nl
Exact gelijkende gespjes voor de stormriem heb ik nog niet gevonden.
Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Voordat je het leer gaat plaatsen kun je de helm 't best moffelen in plaats van schilderen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
- Locatie: Kubaard
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Hoi Erik,Erik schreef: Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Mag ik vragen hoe je het geprobeerd hebt? Zelf heb ik nog 2 losse platen liggen ( 1 Nederlands en 1 Roemeens ) en wil die ooit nog eens op een van mijn helmen solderen. Ben dus benieuwd wat er zoal mogelijk is.
Groet,
Mathieu.
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Beste Erik,Erik schreef:Nederlandse helmplaten worden in Polen gemaakt:
Binnenwerk van een Nederlandse helm is voor een hobbyist nog niet eens zo moeilijk, kies wel het goede leer.
Exact gelijkende gespjes voor de stormriem heb ik nog niet gevonden.
Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Voordat je het leer gaat plaatsen kun je de helm 't best moffelen in plaats van schilderen.
Zelf had ik al de volgende site gevonden:
http://www.re-enactmentshop.com/webshop ... dutch-army
Ik moet deze site nog wel even mailen of het om koperen platen gaan, niet om hars. Ik heb al eens eerder een plaat van hars op een helm gelijmd en dat was niet zo'n succes.
Het probleem bij zelf binnenwerk maken is het naaiwerk. Je hebt een hele sterke naaimachine nodig om door twee lagen leer en een laag vilt heen te gaan. Ik heb zo'n naaimachine niet voorhanden. Dus zo'n Duitse lijkt mij dan de beste oplossing.
Verder laat ik het solderen doen door iemand die daar verstand van heeft. Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de juiste D-ring en aluminium bevestiging aan de helm vinden.
Verder dankjewel voor de tips Erik, Het moffelen ga ik zeker doen.
Victor
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Beste forumleden,
Ik heb een van de twee helmen na uren lang schuren bijna helemaal kaal gemaakt. Er zijn alleen nog zwarte (oxidatie?)plekken te zien. Kan ik hier overheen verven of is het beter om de helm volledig kaal te hebben zoals bij de M27?
EDIT: Ik zie dat de foto's gekanteld zijn. Hier kan ik even niets aan doen.
Mvg, Victor
Ik heb een van de twee helmen na uren lang schuren bijna helemaal kaal gemaakt. Er zijn alleen nog zwarte (oxidatie?)plekken te zien. Kan ik hier overheen verven of is het beter om de helm volledig kaal te hebben zoals bij de M27?
EDIT: Ik zie dat de foto's gekanteld zijn. Hier kan ik even niets aan doen.
Mvg, Victor
- patrickh
- Lid
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
- Locatie: nederland
- Gegeven: 92 keer
- Ontvangen: 62 keer
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Betreffende gedraaide foto's;
viewtopic.php?f=16&t=39230
Betreffende het volgende:
Jij schreef: "Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats."
Heb al meerdere malen bij helmen die door de BB Bescherming Bevolking sortgelijke gaatjes ontdekt, zowel bij de M27/34 helmen als bij doorgebruikte Engelse helmen...
viewtopic.php?f=16&t=39230
Betreffende het volgende:
Jij schreef: "Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats."
Heb al meerdere malen bij helmen die door de BB Bescherming Bevolking sortgelijke gaatjes ontdekt, zowel bij de M27/34 helmen als bij doorgebruikte Engelse helmen...
-
- Lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
- Locatie: Leiden
Re: M34 en M27 helmen opknappen
Nog een vraagje:
Ik heb op dit forum al de correcte verfcombinatie gevonden. (Bedankt Erik en Bertje1964)
WR 1 - 5,5 %
WW 1 - 4,75 %
WY 2 - 29,25 %
WZ 1 - 33,75 %
Ook heb ik ontdekt dat de helmplaat logischerwijs is aangebracht voordat er geverfd is. Alleen ik vroeg me af, nadat ik de helmplaat er op heb laten solderen, moet ik dan de helmplaat afplakken zodat er geen groene verf op komt of kan ik het geheel groen verven en later de rest van de helm afplakken zodat ik later weer de plaat zwart kan verven? En is de verf met spuitbus aangebracht of met de hand (lees kwast)? En moet ik voor het verven nog een primer toevoegen, en zo ja welke? Deden ze dit 'back in the day' ook? Ik hoor graag tips voor het zo origineel restaureren van deze helmen.
Verder overweeg ik dit binnenwerk toe te voegen omdat het meer op het originele binnenwerk lijkt. Jullie ideeën hierover?
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... -voorraad/
Patrickh, dankjewel voor je reactie. DutchHelmets had mij gemaild en heeft bevestigd dat de helm is doorgebruikt door de brandweer. Toch wel gaaf, zulke doorgebruikte helmen. Ze worden naar mijn mening zwaar onderschat. Ik ga er denk ik eentje aanschaffen voor een mooi plaatsje in mijn collectie.
Victor
Ik heb op dit forum al de correcte verfcombinatie gevonden. (Bedankt Erik en Bertje1964)
WR 1 - 5,5 %
WW 1 - 4,75 %
WY 2 - 29,25 %
WZ 1 - 33,75 %
Ook heb ik ontdekt dat de helmplaat logischerwijs is aangebracht voordat er geverfd is. Alleen ik vroeg me af, nadat ik de helmplaat er op heb laten solderen, moet ik dan de helmplaat afplakken zodat er geen groene verf op komt of kan ik het geheel groen verven en later de rest van de helm afplakken zodat ik later weer de plaat zwart kan verven? En is de verf met spuitbus aangebracht of met de hand (lees kwast)? En moet ik voor het verven nog een primer toevoegen, en zo ja welke? Deden ze dit 'back in the day' ook? Ik hoor graag tips voor het zo origineel restaureren van deze helmen.
Verder overweeg ik dit binnenwerk toe te voegen omdat het meer op het originele binnenwerk lijkt. Jullie ideeën hierover?
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... -voorraad/
Patrickh, dankjewel voor je reactie. DutchHelmets had mij gemaild en heeft bevestigd dat de helm is doorgebruikt door de brandweer. Toch wel gaaf, zulke doorgebruikte helmen. Ze worden naar mijn mening zwaar onderschat. Ik ga er denk ik eentje aanschaffen voor een mooi plaatsje in mijn collectie.
Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 29 nov 2015, 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.