M34 en M27 helmen opknappen

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Helmplaat »

Beste forumleden,

Een aantal jaar geleden wilde ik graag knutselen aan wat oude, zeker weten waardeloze helmen. Ik kocht dus een zwarte M27 met beschimmelde zwarte verf. (Ik wist ook niet dat het kon :full:) Toen ik aan de slag ging met schuren vond ik deze twee lasnaden. Iemand enig idee wat deze naden betekenen en of dit standaard is bij de M27? Ik heb ook een andere M27, deze had het niet.
Lasnaad op M27
Lasnaad op M27
Zoals te zien dubbel
Zoals te zien dubbel

Goed, nadat ik de lasnaad ontdekte en de helm in kaal metaal onwijs mooi vond, kocht ik via MP nog een wat ik dacht waardeloze helm. De helm was blauw-groen geverfd met met daaronder nog een verflaag wit, daaronder zwart en daar weer onder (blijkbaar) de originele legerkleur. Aan de binnenkant was deze wel nog zichtbaar, maar onder de verf was de roest al flink toegeslagen dus ik was genoodzaakt ook deze verflaag weg te schuren. (De roest is na meerdere uren schuren en verschillende chemicaliën te hebben gebruikt nog steeds niet helemaal weg.)
Onder de vele verflagen kwam ik tot mijn verbazing een ovaal tegen (het restant van een helmplaat?) en op de achterkant, in de rand zaten vier gaatjes (Bevestiging van een KNIL nekflap?) voor een nekflap lijkt me sterk, want die waren voor zo ver ik weet op een andere manier bevestigd.
Het restant van een helmplaat?
Het restant van een helmplaat?
De achterkant (rechts)
De achterkant (rechts)
De buitenkant bij aanschaf
De buitenkant bij aanschaf
De binnenkant bij aanschaf
De binnenkant bij aanschaf
Dankjewel voor het lezen en de evt. hulp.

Mvg, Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 07 nov 2015, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: Vragen over M34 en M27 helmen

Bericht door Helmplaat »

EDIT:
Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats.
Helm aangeboden door Le Bibelot op MP
Helm aangeboden door Le Bibelot op MP
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: Vragen over M34 en M27 helmen

Bericht door Helmplaat »

Ik heb net de 'Nederlandse M27/M34 Helmen topic!' gevonden:
viewtopic.php?f=80&t=15434

Zou deze topic dan daaronder verplaatst worden? Houdt dit forum weer een beetje schoon.
Excuses voor het niet eerder ontdekken van het al bestaande topic.

Mvg, Victor
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Vragen over M34 en M27 helmen

Bericht door Rikkert »

Zeer leuk gedaan ziet er wel apart uit maar wat ga je er nu precies mee doen?
Rikkert
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: Vragen over M34 en M27 helmen

Bericht door Helmplaat »

Tja, dat is nu een beetje het probleem. Ik wilde eerst de M27 zwart verven en een nieuw binnenwerk er in zetten, maar zoals nu ziet deze er ook erg gaaf uit.

Op de M34 wilde ik een helmplaat solderen en (de correcte kleur) groen verven en dan als repro door het leven te laten gaan. Maar toen ik ontdekte dat er al een helmplaat op heeft gezeten vind ik het zonde om die geschiedenis te verbergen. Maar aan de andere kant is deze helm kaal laten geen optie. De roest zou dan ongestoord zijn gang kunnen gaan. Misschien een leuke KNIL helm van maken met nekflap?

Ik heb nu ook een derde M34 helm gekocht. Deze helm werd zilver geverfd om als 'ridderhelm' te dienen. Onder die laag zilver is de helm oranje en daar weer onder leger groen. Ook zonder binnenwerk. Met de originele klinknagels nog op z'n plaats.

Wat denk jij, Rikkert. Is het zonde om deze helmen 'in ere te herstellen?'

Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 07 nov 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: Vragen over M34 en M27 helmen

Bericht door Helmplaat »

Ik dacht dan aan dit (duitse) binnenwerk er in te zetten zodat kenners alsnog zouden zien dat de helm niet 100% origineel is en het toch mooi voor display is.
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... ere-maten/

Victor
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Rikkert »

Het beste lijkt mij om ze opnieuw te laten verven in de juiste kleur om er voor te zorgen dat ze niet gaan roesten en dan een originele helmplaat zoeken voor de M34. En die er vervolgens op te laten zetten (soms staat er eentje op marktplaats). Dan heb je nog het binnenwerk wat lastig te vinden is als je het origineel wilt hebben. Een Duits binnenwerk zou je er in kunnen zetten ter vervanging als je hem zou willen dragen bij reenactement of dergelijke. Het is ten slotte wat jij het mooiste vind :wink:

Rikkert
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Jan m »

Zou er eerlijk gezegd geen originele helmplaat aan gaan verspillen. Als er toch een plaat op moet komen zou ik kiezen voor een plaat van hars.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Erik »

Nederlandse helmplaten worden in Polen gemaakt:
http://spikehelmets.pl/gallery/helmet-p ... 08/92.html
Binnenwerk van een Nederlandse helm is voor een hobbyist nog niet eens zo moeilijk, kies wel het goede leer.
http://www.boomsma.nl
Exact gelijkende gespjes voor de stormriem heb ik nog niet gevonden.

Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Voordat je het leer gaat plaatsen kun je de helm 't best moffelen in plaats van schilderen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Madman »

Erik schreef: Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Hoi Erik,

Mag ik vragen hoe je het geprobeerd hebt? Zelf heb ik nog 2 losse platen liggen ( 1 Nederlands en 1 Roemeens ) en wil die ooit nog eens op een van mijn helmen solderen. Ben dus benieuwd wat er zoal mogelijk is.

Groet,

Mathieu.
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Helmplaat »

Erik schreef:Nederlandse helmplaten worden in Polen gemaakt:
Binnenwerk van een Nederlandse helm is voor een hobbyist nog niet eens zo moeilijk, kies wel het goede leer.
Exact gelijkende gespjes voor de stormriem heb ik nog niet gevonden.

Goed solderen van de helmplaat is moeilijk, het is mij niet gelukt. De grap is dat de helm verhit moet worden.
Voordat je het leer gaat plaatsen kun je de helm 't best moffelen in plaats van schilderen.
Beste Erik,

Zelf had ik al de volgende site gevonden:
http://www.re-enactmentshop.com/webshop ... dutch-army
Ik moet deze site nog wel even mailen of het om koperen platen gaan, niet om hars. Ik heb al eens eerder een plaat van hars op een helm gelijmd en dat was niet zo'n succes.

Het probleem bij zelf binnenwerk maken is het naaiwerk. Je hebt een hele sterke naaimachine nodig om door twee lagen leer en een laag vilt heen te gaan. Ik heb zo'n naaimachine niet voorhanden. Dus zo'n Duitse lijkt mij dan de beste oplossing.

Verder laat ik het solderen doen door iemand die daar verstand van heeft. Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de juiste D-ring en aluminium bevestiging aan de helm vinden.

Verder dankjewel voor de tips Erik, Het moffelen ga ik zeker doen.

Victor
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Helmplaat »

Beste forumleden,

Ik heb een van de twee helmen na uren lang schuren bijna helemaal kaal gemaakt. Er zijn alleen nog zwarte (oxidatie?)plekken te zien. Kan ik hier overheen verven of is het beter om de helm volledig kaal te hebben zoals bij de M27?
EDIT: Ik zie dat de foto's gekanteld zijn. Hier kan ik even niets aan doen.

Mvg, Victor
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door patrickh »

Betreffende gedraaide foto's;

viewtopic.php?f=16&t=39230

Betreffende het volgende:

Jij schreef: "Ik kom nu net deze M27 (brandweer?)helm tegen op MP. Deze heeft gaatjes op dezelfde plaats."

Heb al meerdere malen bij helmen die door de BB Bescherming Bevolking sortgelijke gaatjes ontdekt, zowel bij de M27/34 helmen als bij doorgebruikte Engelse helmen...
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Helmplaat »

Nog een vraagje:
Ik heb op dit forum al de correcte verfcombinatie gevonden. (Bedankt Erik en Bertje1964)
WR 1 - 5,5 %
WW 1 - 4,75 %
WY 2 - 29,25 %
WZ 1 - 33,75 %

Ook heb ik ontdekt dat de helmplaat logischerwijs is aangebracht voordat er geverfd is. Alleen ik vroeg me af, nadat ik de helmplaat er op heb laten solderen, moet ik dan de helmplaat afplakken zodat er geen groene verf op komt of kan ik het geheel groen verven en later de rest van de helm afplakken zodat ik later weer de plaat zwart kan verven? En is de verf met spuitbus aangebracht of met de hand (lees kwast)? En moet ik voor het verven nog een primer toevoegen, en zo ja welke? Deden ze dit 'back in the day' ook? Ik hoor graag tips voor het zo origineel restaureren van deze helmen.
Verder overweeg ik dit binnenwerk toe te voegen omdat het meer op het originele binnenwerk lijkt. Jullie ideeën hierover?
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... -voorraad/

Patrickh, dankjewel voor je reactie. DutchHelmets had mij gemaild en heeft bevestigd dat de helm is doorgebruikt door de brandweer. Toch wel gaaf, zulke doorgebruikte helmen. Ze worden naar mijn mening zwaar onderschat. Ik ga er denk ik eentje aanschaffen voor een mooi plaatsje in mijn collectie.

Victor
Laatst gewijzigd door Helmplaat op 29 nov 2015, 21:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door patrickh »

Klopt helemaal, zeker ondergewaardeerd!
Plaats reactie