Determinatie gasmasker

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
lenny499
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2015, 00:37

Determinatie gasmasker

Bericht door lenny499 »

Iemand bekent met dit gasmasker? Op zolder gevonden, maar ik kan er helemaal niets over vinden.. :? Er staan een aantal markeringen op, zie de foto's.
Bijlagen
Gasmasker 1.JPG
Gasmasker 2.JPG
Gasmasker 3.JPG
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Determinatie gasmasker

Bericht door Johan. »

Hallo,

Zo te zien een Duits gasmasker, dit is niet mijn verzamelgebied, maar er zal vast wel iemand zijn die hier meer over weet te vertellen.
Hier een linkje naar een site waar ook een filter opstaat met FE http://www.panzeraufgd.co.uk/gasmaske.html

Mvg Johan
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Determinatie gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Het is een Duitse GM-38, één van de standaard Gasmaskers in gebruik bij het Duitse leger (het andere standaard gasmasker was de GM-30). Dit is één van de gasmaskers die geel geschilderd is en waarvan de filter de nummer 48 draagt, op dit moment is het nog onbekend wat deze stempel eigenlijk betekend. Vergeet de verhaaltjes dat dit een teken van doorbruik is, er zijn filters van dit model gevonden met de swastika stempel er nog op, iets dat na de oorlog zeker niet zou getolereerd zijn. Alsook, ik heb een gasmasker met dergelijke filter ooit opgepikt bij een oude man die hem zelf van de straat geraapt heeft, het was wel een GM-30 (en geen GM-38 zoals de jouwe) maar de kleur en de geverfde onderdelen zijn gelijkend. De FE42 markering staat voor FilterEinsatz (19)42, dus deze filter was een filter van het model 1942 (maar betekend niet dat de filter persé van dat jaar is, het betekend louter dat dit model van de filter in dat jaar voor het eerst is uitgegeven). De kleine Fe staat voor ijzer om de gebruiker ervoor te waarschuwen dat de filter ijzerhoudende delen bevat en dus kompassen en dergelijke kan beïnvloeden. Binnenin het masker zal je nog wel één en andere stempels vinden, sommige zijn gewoon interne productie stempels en als je geluk heb vind je nog een goed leesbare Waffenamt.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Determinatie gasmasker

Bericht door Erik »

Dient de gele markering nog een bepaald doel? Behorende bij een bepaalde dienst of beperkingen in gebruik (oefenmasker o.i.d.)?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Determinatie gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Erik schreef:Dient de gele markering nog een bepaald doel? Behorende bij een bepaalde dienst of beperkingen in gebruik (oefenmasker o.i.d.)?
Het gasmasker dat ik in mijn collectie heb met deze zelfde verf was uitgegeven aan hoefsmid van een paarden bataljon, jammer genoeg is er over deze eenheid (Pferde Park 463) zeer weinig terug te vinden, enigste locatie die via de FP nummer op de bus heb teruggevonden is dat deze eenheid op een bepaald moment in Noorwegen zat maar ze moet blijkbaar ook in de buurt van Gent gezeten hebben want daar komt de het gasmasker vandaan. Waarom de maskers deze specifieke kleur gekregen hebben is mij nog niet duidelijk, soort camo? Of is de kleur een teken dat de maskers bedoeld waren voor eenheden die geen echte front eenheid waren (kan me niet voorstellen dat een Pferde Park een front eenheid was). Oefenmaskers waren het zeker niet, dan zou tenminste de filter gemarkeerd geweest zijn met Üb (Übung).
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Determinatie gasmasker

Bericht door Schijnwerper »

Tijdje geleden al weer zag ik een NL documentaire over de Duitse inval in mei 1940.
Ging vooral over de strijd rond de vliegvelden.
En kwam ook een nu oude Man getuige in voor, en die had een nog een zeer leuke verzameling uit die tijd bij elkaar geraapt gezocht.
En hij haalde nog een fallschirm jäger Gasmasker tas te voorschijn met nog in de tas het gasmasker.
Die had ook de opvallende gele kleur oogkas glazen en aansluiting filterbus was ook geel.
Misschien toch een markering ergens voor?
Net als de blauwe gekleurde variant gasmasker die je wel eens tegen komt.
Of wat ik zelf al dacht toen, geen idee of dat gasmasker wel echt toen in 1940 opgeraapt is samen met die fallschirm jäger tas, of misschien nadien zo is samen gekomen gesteld?
Altijd lastig om zo te beoordelen.
Viel me wel gelijk op let altijd wel op die details :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie