Legerhelmen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo erik

Pasgt is een afkorting van Personal Armor System for Ground Troops ..
Dat werd zo gebruikt toen de US de kevlar helm in gebruik nam toen der tijd .. dacht ik ..

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo iedereen .

Ik had nog even een vraagje ...?
Ik heb 2 verblifa M53 helmen ongeveer een jaar na elkaar gemaakt 1 uit 11/55 en 1 uit 11/56 maar die van 56 lijkt iets breder als die van 55 kan dat kloppen ??
Is het model iets aangepast???

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Kan het mogelijk zijn dat je 1956 gefabriceerde helm een optater heeft gehad. Dienstplichtigen gingen niet altijd even netjes om met hun PSU.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Boven M1 helm onder M53 helm.
Bijlagen
Collage 2015-11-20 00_26_53.jpg
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Hallo asjemenou

Het lijkt net of ze meerdere pers mallen hebben gebruikt ... ik heb 1 binnen helm in verschillende verblifa helmen gebruikt en bij de 1 zit het ruim en de andere precies op maat .

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

asjemenou schreef:Je bewering is niet helemaal waar. Zover ik weet is er ooit een partij Verblifa M53 buitenhelmen uit de roulatie genomen vanwege haarscheuren. Wat niet heeft betekent dat alle Verblifa M53 buitenhelmen hierdoor werden afgekeurd.
Ik heb nog een mooie afgekeurde M53 Troepenhelm in mijn collectie zitten.
Deze had vernietigd moeten zijn geweest.
Foto's volgen in volgend bericht.

Groeten, Mike
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

gestempeld VB 1954
Bijlagen
IMG_0511.jpeg
IMG_0513.jpeg
IMG_0514.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Mooi exemplaar. Is dit een helm die zo'n vermeende haarscheur heeft of is hij mogelijk voor iets anders afgekeurd?
Zelf heb ik ook een VB 1954 buitenhelm (jaartal aan de achterzijde ingeslagen). Deze helm heeft aan de binnenzijde de zwarte controlestempels van het 637 ICW dus niet afgekeurd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Op de 2e foto zie je scheurtjes midden onderaan de helm.
Er is veel afgekeurd en deze zogenoemde helmen affaire heeft politieke koppen gekost.
Een interessant hoofdstuk in de Nederlandse helmengeschiedenis.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Voor wie meer wil weten over deze helmenaffaire; http://nha.courant.nu/issue/IJC/1958-04 ... ull/page/1 .

Het krantenartikel zegt eigenlijk al genoeg. Hoe ben je eigenlijk aan deze afgekeurde helm gekomen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar ... dat is tog wel een mooie aan winst zo een afgekeurde helm

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Deze helm komt van een verzamelaar uit Amsterdam en wist mij te vertellen dat de helm 'gered' is in Woerden.
Zelf ben ik er nooit eentje zo gestempeld tegengekomen.
Sommige helmen werden ook afgekeurd, maar kregen een stempel aan de binnenzijde en zou vervolgens als 'B' helmen een andere niet-vechttaak bestemming krijgen.
Martien Talens schrijft hierover in "De Ransel op de Rug" deel 2 hetvolgende;
De na herkeuring definitief afgekeurde buitenhelmen waren kenbaar aan een rechthoekig afkeuringsstempel van 22 x 35 mm waarin een leeuw en de worden D.M.L. en AFGEKEURD. Die helmen werden ingeleverd bij een depotcompagnie in WOerden en daarna vernietigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerhelmen

Bericht door asjemenou »

Dit topic was eerder aan mijn aandacht ontsnapt. Vandaar mijn verlate reactie.

Als we het over Woerden hebben dan hebben we het over de 637e Intendance Centrale Werkplaats. Deze werkplaats werd in 2002 gesloten. De werkzaamheden zijn overgeheveld naar Soesterberg. Helaas is er niet veel nalatenschap van de 637 ICW overgebleven. De Intendance oudheidskamer op Soesterberg heeft twee naaimachines uit Woerden in de collectie en dat is het dan.
Ik ken ex-werknemers van de 637 ICW. Uit hun verhalen heb ik begrepen dat afgekeurde M53 helmen officieel moesten worden voorzien van een gat in de helm. Dit zou met een houweel gedaan moeten worden. De praktijk is dat de werknemers dit teveel werk vonden. Meestal werd de afgekeurde helm voorzien van een forse deuk en werd dan vervolgens in de container met oud metaal gekieperd. Soms belande de afgekeurde helm zonder zo'n deuk in de oud metaal container. Of nog gekker, in de aangrenzende sloot! :lol:
Als kind speelden wij met afgekeurd legermateriaal afkomstig van de 637 ICW. Daar waren ook helmen bij. Dit afgekeurde materiaal werd, denk ik in omloop gebracht door het burgerpersoneel wat daar werkte. Blijkbaar konden ze dit doen.
Ik had destijds meerdere afgekeurde M53 helmen. Deze helmen hadden een deuk of miste de kinbandjes. Zo'n vierkante stempel van afkeuring kan ik mij niet herinneren. Het is goed mogelijk dat de partij afgekeurde M53 helmen uit 1954 nog wel voorzien werden van zo'n stempel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
bram-M53
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2015, 19:38

Re: Legerhelmen

Bericht door bram-M53 »

hallo forum leden ..

wat denken of vinden jullie van de M95 helm ??
en zou deze ook gebruikt mogen worden op brommer en of motor ??

Mvg bram
M53-M1 Helm
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Legerhelmen

Bericht door earlymb »

bram-M53 schreef: en zou deze ook gebruikt mogen worden op brommer en of motor ??
Nee.
Plaats reactie