Duitse wo1 helm, is de camo echt of later aan gebracht?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Koen89
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 nov 2015, 06:48

Re: Duitse wo1 helm, is de camo echt of later aan gebracht?

Bericht door Koen89 »

Hahaha, daar ben ik niet zo bang voor.
Zal je maar gebeuren!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse wo1 helm, is de camo echt of later aan gebracht?

Bericht door Erik »

patrickh schreef:
Erik schreef: Vandaar: deze camo is niet veel gezien maar heeft mogelijk in deze vorm wel bestaan. Zie ook Somers, Kraus en Bär, die hiervan getuigen. De kans echter dat je een helm treft met kleuring uit '14-'18 is niet zo groot.
Of de kans nu groot is of niet zegt niets over DEZE helm, iemand anders nog? Ben zeer benieuwd, vindt deze niet direct een nee.
Ik denk dat het ook moeilijk is om vanaf foto's even rechtlijnig "ja" of "nee" te roepen. Wat bekend is heb ik verteld en dat wordt ondersteund door meerdere publicisten over deze helmen: Ja, het kwam voor dat troepen eigenhandig een camo-patroon aanbrachten dat niet conform de regelgeving was. Ja, er werd häufig afgeweken van de voorgestelde (niet voorgeschreven!) kleuren.
Totdat een goede analyse van bijv verf heeft plaatsgevonden kun je dus veronderstellen dat de verf er tijdens de oorlog is opgebracht.
Mijn opmerking aangaande de kans dat je nog zo'n helm aantreft zegt inderdaad niets over déze helm, wel iets over de kans dat je een origineel, in de oorlog beschilderd exemplaar hebt aangetroffen.

Wat ik wel weet is dat origineel beschilderde helmen gewild en duur zijn. Wat ik ook weet is dat er veel mensen zijn die dit ook weten en best wel een extra centje willen verdienen. Oude, loodhoudende en matte verf is wel te vinden en kleuringsschema's in de meeste populaire werkjes over helmen ook. Daar mag je gerust rekening mee houden als je zo'n helm aantreft.
Daarnaast is duidelijk dat de verflaag niet de afgelopen jaren is aangebracht. Dat spreekt weer voor een periode-gebonden 'behandeling'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Koen89
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 nov 2015, 06:48

Re: Duitse wo1 helm, is de camo echt of later aan gebracht?

Bericht door Koen89 »

OK, bedankt voor de zeer duidelijke uitleg,
ik moet er gewoon vanuit gaan dat een item Like this zeer moeilijk
Is om er precies achter to komen wat het is.
Koen89
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 nov 2015, 06:48

Re: Duitse wo1 helm, is de camo echt of later aan gebracht?

Bericht door Koen89 »

Maar ik heb hem bij mij op de beurs in duiven! Trek maar aan me arm als je me ziet
Plaats reactie