M34 en M27 helmen opknappen

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Erik »

Helmplaat schreef: Verder overweeg ik dit binnenwerk toe te voegen omdat het meer op het originele binnenwerk lijkt. Jullie ideeën hierover?
http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... -voorraad/
Ik zou niet kiezen voor dit binnenwerk. Het is echt anders dan het NLD chroomleren binnenwerk. Hoogstens de vorm van de flappen komt overeen.
Dit is een Duitse Innenfutter. De flapjes hebben etuis waarin een zakje paardenhaar zit om de helm 'pas' te krijgen. Ook de binnenband van de M16 helm is veel breder dan de Nederlandse. Daarbij heeft de Nederlandse duidelijk stikwerk. Ook de nietgaten zitten op andere plaatsen.

Het kost veel effort om een goed gelijkend Nederlands binnenwerkje te maken, het kan echter het proberen waard zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Helmplaat
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:28
Locatie: Leiden

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Helmplaat »

Hallo Erik,

Dankjewel voor je reactie. Ik vroeg me alleen af wat u dan wel een geschikt binnenwerk vind voor mijn project. Er eentje zelf maken is echt geen optie. Ik heb daar simpelweg de gereedschappen niet voor, en die kan ik ook niet zomaar bemachtigen. Ik kan wel gaatjes in leer maken, daar heb ik een oeroude, maar handige tang voor. Dus als ik de juiste omtrek van de helm weet te bepalen, kan ik het binnenwerk in de juiste maat aankopen en er in zetten. Dit zou ik ook doen als ik zou kiezen voor het volledig Duitse binnenwerk, waar ik ook aan zit te denken. Het enige wat mij daarbij tegenhoudt is dat ik de helmen 'eer' aan wil doen en dus respectvol restaureren.

Dit geldt ook voor het toebrengen van de verf. Weet u daar misschien wat van hoe dat vroeger ging?

Mvg,
Victor
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Erik »

De Duitse binnenwerkjes zijn allen maatgebonden omdat de (WO1) Stahlhelm in vijf groottes werd verstrekt.
Daarnaast is het Nederlandse binnenwerk wat gecompliceerder, er zit ook nog een nekflap met bindriem aan!
Volgens mij zijn de NLD helmen allen dezelfde grootte (er is een partij aangemaakt ten behoeve van kopmaat 60 en groter, maar die zijn zeldzaam)
Binnenzijde helm meten met een meetlint.

Alles voor leerbewerking kun je vrij eenvoudig verkrijgen (in de zin van 'kopen' natuurlijk) bij http://www.boomsma.nl in Breda. Inclusief het juiste geitenchroomleer. Ook het kloppende stikgaren, gewaxt, is daar verkrijgbaar en anders zijn de blokjes draadwas wel te koop zodat je zelf de draad kunt waxen. Alle benodigde gereedschappen idem.
Het is een tijdrovende job en als het de eerste keer is dat je je aan het leerbewerken wijdt, zal het ook niet gemakkelijk zijn. Misschien is het beter als je een origineel binnenwerk neemt wat al wat verlopen is. Restaureren is wat makkelijker dan compleet nieuw maken namelijk.

De kopernieten voor de helm (uit mijn hoofd M3) zijn wel te koop maar niet algemeen, wordt dus even zoeken.

De helmen vroeger werden gespoten nadat ze verhit waren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Madman »

Helmplaat schreef:Nog een vraagje:
Ik heb op dit forum al de correcte verfcombinatie gevonden. (Bedankt Erik en Bertje1964)
WR 1 - 5,5 %
WW 1 - 4,75 %
WY 2 - 29,25 %
WZ 1 - 33,75 %

Als ik het goed heb zijn er verschillende kleuren groen gebruikt in de loop der jaren. Weet iemand toevallig ook welke kleur goen ( jaar?) je krijgt als je verf besteld volgens dit recept?

Groet,

Mathieu.
Laatst gewijzigd door Madman op 08 dec 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Erik »

Madman schreef:Weet iemand toevallig ook welke kleur goen ( jaar?) je krijgt als je verf bested volgens dit recept?
Het goen wat je krijgt is een soort lichte legergroen. Dus niet de donkere dennengroen van de latere helmen. Het legermuseum (nu NMM) gebruikte dit recept om rijwielen, uitrustingsstukken en helmen te kleuren.
Om welk jaar het specifiek gaat durf ik niet te zeggen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Madman »

Dank je Erik. Op een facebook pagina kwam ik ook een andere tegen, nl:
A77 = 50
A88 = 10
A44 = 20
A36 = 2


Iemand toevallig bekend met deze verf?

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door Erik »

Komt van een groepslid uit mijn vereniging, Peter. Volgens mij heeft hij kloppende kleuren, in ieder geval is hij nu bezig met mijn rijwiel. Van andere leden van mijn groep hoor ik goede berichten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: M34 en M27 helmen opknappen

Bericht door earlymb »

Madman schreef:Dank je Erik. Op een facebook pagina kwam ik ook een andere tegen, nl:
A77 = 50
A88 = 10
A44 = 20
A36 = 2


Iemand toevallig bekend met deze verf?

Groet,

Mathieu.
A36 moet ook 20% zijn denk ik?
Plaats reactie