stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
kieffer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 11:50

stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door kieffer »

Hallo allemaal,

ik heb mij net aangemeld op dit forum.
Mijn naam is Kieffer, en mijn interesse aan de tweede wereldoorlog (en de eerste ook overigens) komt voort uit de verhalen en geschiedenis van mijn familie.
Dat zal velen onder jullie wel zo gaan. Als je er als kind mee bent opgegroeid, blijft het hangen. Ik noem maar wat, twee oudstrijders in de familie, kampen, onderduik, eigenlijk het hele repertoire. Spelen tussen de bunkers, met een karabijn van een oom, baret van vader, en altijd de verhalen.
Ik weet niet, hoever jullie beleid gaat qua verder voorstellen, anders hoor ik het wel.
En ik heb ook meteen een brandende vraag natuurlijk.
In mijn bezit, een Nederlandse helm. Zwart, met kraalrand. Nou staat aan de binnenkant achter in witte verf gestempeld: b.a.t.27. Dat ziet er 'fabrieksmatig' uit, dus niet uit de losse hand. Verder heeft de helm een grijs kinbandje, van stof. Ook dat lijkt gefabriceerd, gezien de klinknageltjes.
Heeft iemand een idee? Let wel, tussen de bat staan punten. Ik dacht eerst aan bataljon, maar waarom dan puntjes ertussen. Bereden, Afdeling, Beritten misschien?
IMG_0818.JPG
Met groet,
Kieffer
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Erik »

Hallo Kieffer,

dat is wel degelijk 'uit de losse hand'. Vergeet niet dat de mensen vroeger hier (schilderen) secuurder in waren dan tegenwoordig!
Ik zal eens op zoek!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kieffer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 11:50

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door kieffer »

Dank, eerst maar.
Ik ben zelf schilder...en klopt wat je zegt, schrijven etc. werd vroeger akelig secuur gedaan. Maar, op een bollend oppervlak, bijna tegen het binnenwerk, met de hand, dat lijkt me sterk hoor. Zoja, dan heeft iemand veel tijd en geduld gehad! De verf is zo regelmatig van opbreng, het lijkt me minstens een stempel.
Hou me ten goede, ik ga er niet vanuit dat we hier een uniek verzamelwaardig exemplaar hebben hoor! In de meeste gevallen zijn dit soort dingen veel minder spectaculair dan je denkt, of wilt.
Ben benieuwd, of je wat vinden kunt!

Kieffer
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Erik »

kieffer schreef:... Maar, op een bollend oppervlak, bijna tegen het binnenwerk, met de hand, dat lijkt me sterk hoor. Zoja, dan heeft iemand veel tijd en geduld gehad! De verf is zo regelmatig van opbreng, het lijkt me minstens een stempel. ...
Misschien wel, dat is het nadeel van bezien vanaf een foto, je zou gelijk kunnen hebben natuurlijk! Ik heb wel heel knappe stukjes schilderwerk gezien (letters en cijfers) uit de jaren '20 en '30, vandaar mijn eerste ingeving!
Maar ik zal eens op zoek naar de afkorting!

Jan Soldaat zal 'm denk ik er niet ingezet hebben. De helm zou dan, in het verlengde van deze gedachte, geen persoonlijk uitrustingsstuk zijn geweest maar behoren tot de uitrusting van een onderdeel. Die dan heel waarschijnlijk niet tot een reguliere legereenheid behoorde (waar de helm immers tot de persoonlijke standaarduitrusting behoorde) In die hoek ga ik het ook zoeken. Ik houd je op de hoogte.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Mike_Utrecht »

Dit is geen legerhelm, maar een civiele uitvoering naar 'model Knil'.
Zie ook het binnenwerk.
Deze helmen gingen naar voornamelijk Luchtbeschermingsdiensten.
Vaak kom je VAK xx tegen of BLOK yy en nummeringen.
Mij is onbekend wat afkorting B.A.T. Voor staat.
In 1939 is Verblifa gestart met verkopen van helmen naar Nederlands legermodel en naar 'model knil' als Stalen helmen tbv Luchtbescherming.
kieffer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 11:50

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door kieffer »

Hoi Erik, ik twijfel nu ook hoor. En Mike, ik dacht ook tenminste aan een politiehelm, of hooguit een hergebruikt model, vandaar het opperen van Beritten, of Abteilung. Maar dan de T...
Hoe dan ook, een raadsel tot heden

groet,
Kieffer
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Erik »

Het beste wat ik kan vinden is 'Bataljon Auto Trein', dit onderdeel (deel van het Korps Motordienst, niet te verwarren met de autobataljons) wordt in verschillende publicaties en bronnen genoemd. Ik vind het wat wankel, ik zoek door. Vooral omdat gesproken wordt (let op spelling) Bataljon Autotrein.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door michiel01 »

ik heb weinig verstand van dit soort helmen, maar volgens mij zit dit meer in de civiele dan militaire hoek.

mogelijk van een Brandweer afdeling (stad/wijk met een T) ?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door patrickh »

Kan ook van BedrijfsLuchtBescherming zijn, en is het een afkorting van een bedrijf.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Madman »

Als het civiel is zou het nog van BAT (British American Tobacco ) uit Bergen op Zoom kunnen zijn.
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door van loon »

Brabants Afval Team.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
kieffer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 11:50

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door kieffer »

De bijlage adrian.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage adrian.jpg is niet meer beschikbaar
Jan Soldaat zal 'm denk ik er niet ingezet hebben. De helm zou dan, in het verlengde van deze gedachte, geen persoonlijk uitrustingsstuk zijn geweest maar behoren tot de uitrusting van een onderdeel.

Over Jan Soldaat gesproken, die enige modificatie aanbrengt, aan zijn helm. Wat dacht je hiervan...
Bijlagen
adrian.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Erik »

*zucht*
We gaan de grapjes-kant op, zie ik. Niemand weet het, niemand wil er ook energie insteken (ik ben trouwens wel op zoek, twee schriftelijke vragen naar NIMH en een wat grotere verzamelaar zijn al onderweg), zullen we dit thema dan maar afsluiten? Als je het dan toch niet weet...
Jammer hoor.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kieffer
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 11:50

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door kieffer »

Klopt,sorry, meligheid ligt altijd op de loer. Niet zo leuk voor degeen die er serieus werk van maakt en probeert een antwoord te vinden.
Laten we het thema maar even in de ijskast zetten.
Ben benieuwd of je vragen naar het NIMH wat opleveren Erik, en nogmaals thanks!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door patrickh »

Erik schreef:*zucht*
We gaan de grapjes-kant op, zie ik. Niemand weet het, niemand wil er ook energie insteken (ik ben trouwens wel op zoek, twee schriftelijke vragen naar NIMH en een wat grotere verzamelaar zijn al onderweg), zullen we dit thema dan maar afsluiten? Als je het dan toch niet weet...
Jammer hoor.
Dan praat je toch voor je eigen Erik, volgens mij heb ik toch een serieus antwoord gegeven dacht ik zo :bonk:

Is een civiele helm, dus zeker niet militair ingezet, blijft over oa LBD of BedrijfsLBD...heel kleine kans BB, maar ik ga toch voor de BedrijfsLBD zoals eerder gezegd...
Plaats reactie