Britse/Canadese helm.

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Britse/Canadese helm.

Bericht door Joost001 »

Beste allen,

Wie kan mij wat meer info geven over deze helm?
Gaat het om een Britse of Canadese helm? Militair of civiel? Is de verf periodiek? Komt het vaker voor dat binnenwerk en helmschaal kwa jaartaal verschillen? Hoort de kinriem bij deze helm? Etc. Mijn kennis reikt tot Nederlandse helmen daarom hoor ik het graag van jullie! Alvast bedankt! _/-\o_
IMG_8439.JPG
IMG_8445.JPG
IMG_8440.JPG
IMG_8442.JPG
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Jim »

De helmschaal (BMB) is Britse aanmaak BMB = Briggs Motor Bodies Dit model is door de firma gemaakt 1939 tot 1943.
Heel gewoon dat schaal en binnenwerk verschilden. Lijkt mij een normale militaire aanmaak. Lijkt wel aan de gladde kant de helm. Voor militair gebruik kreeg vanaf een bepaald periode de helm verf met een structuur. Dit voorkwam dat de helm als hij nat werd ging glimmen.
Kleur lijkt mij goed maar is lastig om zo te beoordelen.

De kinriem is een ouder model. Past helemaal bij het binnenwerk. Maar zou ook niet ongewoon zijn met een later elastieken kinriem.

Het was niet ongewoon om bij beschadiging van de buitenhelm de binnenwerk te houden en alleen de schaal uit te wisselen. Het binnenwerk pastte immers.
De Firma BMB heeft binnenwerken gemaakt tot 1945.

De firma van het binnenwerk. TTC = Teddy Toy Co Ltd. Dagenham heeft binnenwerken gemaakt tot 1942 maar geen schalen zover bekend is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Joost001 »

Bedankt voor je toelichting Jim! Vraag ik mij alleen nog af wat er tegenwoordig betaald moet worden om een helm als deze in bezit te krijgen.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door earlymb »

Hetzelfde binnenwerk werd ook gebruikt voor de nieuwe Mk.III 'Turtle' helm, dus die zijn inderdaad tot minstens 1945 doorgemaakt.

Gladde verf, mits origineel oorlogs, wijst op gebruik door de Home Guard. Ik kan niet met zekerheid zeggen of dit exemplaar ooit is overgeverfd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Jim »

earlymb schreef:Gladde verf, mits origineel oorlogs, wijst op gebruik door de Home Guard. Ik kan niet met zekerheid zeggen of dit exemplaar ooit is overgeverfd.
Ik denk eerder dat dit soort helmen voor personeel dat niet direct in frontlnie zat. Ik heb (kleuren)foto's van ATS luchtafweer personeel die ook dit soort gladde helmen dragen.
Als je WW@ ATS afbeeldingen zoekt kom je ze genoeg tegen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Gladde verf, mits origineel oorlogs, wijst op gebruik door de Home Guard.
Heb je hier een verwijzing van?
De HG werd bevoorraad vanuit de reguliere magazijnen voor wat betreft de op-man-uitgereikte uitrusting. Aanvullende persoonlijke uitrusting, die alleen werd uitgereikt bij oefeningen e.d. (mess tins, mokken, etc.) werd uitgereikt door de Terr. Army (TA), die daarvoor haar eigen magazijnen had.
Auxiliary troops kregen van andere lijnen hun uitrusting. Ik denk dat dit soort helmen eerder in die lijnen zijn te vinden dan in de reguliere magazijnen van het staande en territoriale leger. Ik ben in ieder geval geen 'gladde' helmen tegengekomen, ook de voorschriften hebben het niet over deze 'afwijking'.
Kan ook zijn dat deze 'afwijking' niet als zodanig werd herkend en daarom niet werd vermeld natuurlijk. Op de mij bekende foto's van HG zijn ze in ieder geval niet te zien of te herkennen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door earlymb »

Jim schreef:Ik denk eerder dat dit soort helmen voor personeel dat niet direct in frontlnie zat. Ik heb (kleuren)foto's van ATS luchtafweer personeel die ook dit soort gladde helmen dragen.
Als je WW@ ATS afbeeldingen zoekt kom je ze genoeg tegen.
Het leger gaat natuurlijk geen onderscheid maken voor helmen aan de hand van waar iemand zou zitten, dat is een logistieke nachtmerrie. De gladde helm was, zoals eerder aangehaald, voor eenheden zoals Home Guard en inderdaad ATS die buiten het 'echte' leger vielen. Als 'korporaal-schrijver 3e klas' zou je dus ook gewoon een standaard 'militaire' helm met ruwe verflaag krijgen, ook al zat je enkel op het hoofdkwartier in Caïro.

Er zijn in feite 3 klassen Mk.II helmen:

- Met ruwe verflaag, bestemd voor de krijgsmacht (leger, marine & luchtmacht) in brede zin;
- Met gladde verflaag, bestemd voor 'hulptroepen' (Home Guard, ATS etc.);
- Voor de eerste 2 gebruikers afgekeurde helmen (door productiegebreken), die werden gebruikt door reddingswerkers, politieagenten, brandweer, postbestellers etc. in Groot-Britannië zelf. Deze zijn meestal zwart met een afkorting van de functie van de drager in witte letters voorop.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door earlymb »

Erik schreef:
earlymb schreef:Gladde verf, mits origineel oorlogs, wijst op gebruik door de Home Guard.
Heb je hier een verwijzing van?
De HG werd bevoorraad vanuit de reguliere magazijnen voor wat betreft de op-man-uitgereikte uitrusting. Aanvullende persoonlijke uitrusting, die alleen werd uitgereikt bij oefeningen e.d. (mess tins, mokken, etc.) werd uitgereikt door de Terr. Army (TA), die daarvoor haar eigen magazijnen had.
Auxiliary troops kregen van andere lijnen hun uitrusting. Ik denk dat dit soort helmen eerder in die lijnen zijn te vinden dan in de reguliere magazijnen van het staande en territoriale leger. Ik ben in ieder geval geen 'gladde' helmen tegengekomen, ook de voorschriften hebben het niet over deze 'afwijking'.
Kan ook zijn dat deze 'afwijking' niet als zodanig werd herkend en daarom niet werd vermeld natuurlijk. Op de mij bekende foto's van HG zijn ze in ieder geval niet te zien of te herkennen.
De ruwe verflaag is een wijziging die later werd aangebracht op reeds geproduceerde helmen (vanaf 1939 meen ik). Aanvankelijk werden reeds geproduceerde helmen dus opnieuw geverfd met ruwe verf, later (datum mij onbekend) gebeurde dit in de fabriek zelf. De HG kreeg helmen uitgereikt uit bestaande voorraden die niet opnieuw zijn geverfd, omdat dit niet nodig werd geacht. Het is dus wel mogelijk dat later aan de HG uitgereikte helmen wel de ruwe, in de fabriek aangebrachte verf hadden. Op het War Relics-forum is veel informatie te vinden hierover.

Ik denk dat originele HG helmen vooral in de UK zelf zullen worden gevonden, en ze zullen waarschijnlijk ook zeldzamer zijn dan de standaard helm?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Er zijn in feite 3 klassen Mk.II helmen:

- Met ruwe verflaag, bestemd voor de krijgsmacht (leger, marine & luchtmacht) in brede zin;
- Met gladde verflaag, bestemd voor 'hulptroepen' (Home Guard, ATS etc.);
- Voor de eerste 2 gebruikers afgekeurde helmen (door productiegebreken), die werden gebruikt door reddingswerkers, politieagenten, brandweer, postbestellers etc. in Groot-Britannië zelf. Deze zijn meestal zwart met een afkorting van de functie van de drager in witte letters voorop.
Bedoel je hiermee de verschillende 'grades' die men hanteerde? Grade 1 voor maganese steel helmets (gevechtseenheden) en grade 2 voor afgekeurde manganese helmets en de mild steel helmets? (info van Imp. War Museum)
Overigens is de getoonde helm een grade 1 steel helmet (grade 2 helmets hadden naar gelang de kwaliteit gaatjes bij de riembeugel)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Joost001 »

Bedankt heren! Hier kan ik wat mee. Als ik het goed begrijp is deze helm dus waarschijnlijk niet gebruikt aan het front, maar eerder bij de Home Guard of ATS. Na het bekijken van wat afbeeldingen van andere helmen viel mij echter op dat deze helm een onderdeel in het binnenwerk lijkt te missen. Klopt dit? Vaak zie je een soort van kruis of cirkel in het hoogste gedeelte van het binnenwerk. Deze helm heeft dit niet. Zou iemand mij verder nog kunnen vertellen wat ik bij een dealer zou betalen voor een helm als deze?
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Jan m »

Schuimstuk, ook wel pad genoemd mist inderdaad.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door earlymb »

Erik schreef: Bedoel je hiermee de verschillende 'grades' die men hanteerde? Grade 1 voor maganese steel helmets (gevechtseenheden) en grade 2 voor afgekeurde manganese helmets en de mild steel helmets? (info van Imp. War Museum)
Overigens is de getoonde helm een grade 1 steel helmet (grade 2 helmets hadden naar gelang de kwaliteit gaatjes bij de riembeugel)
Inderdaad. Het gaat dan om bijvoorbeeld barsten in het materiaal door het persen. Deze afgekeurde helmen werden dus niet weggegooid maar gebruikt voor civiele hulpdiensten. Overigens zijn barsten in Amerikaanse M1 helmen vrij normaal en werden deze gewoon goedgekeurd en gebruikt. Ik geloof dat de HG in principe mgeheel werd uitgerust met Grade 1 helmen, maar het zal ongetwijfeld voorgekomen zijn dat ze soms Grade 2 kregen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Erik »

earlymb schreef:... Ik geloof dat de HG in principe mgeheel werd uitgerust met Grade 1 helmen, maar het zal ongetwijfeld voorgekomen zijn dat ze soms Grade 2 kregen.
Dat klopt inderdaad met de info die ik. Toen het tekort aan helmen in de zomer van 1941 was opgelost en de noodzaak tot verstrekken van grade 2 niet meer aan de orde was, kreeg de HG ook grade 1 helmen. Voor die tijd liepen zij zéker niet allemaal met helm! De helmen die toen in gebruik waren, waren of Mk I* helmen of Mk II die vanuit de magazijnen beschikbaar waren. Dat zal trouwens niet allemaal Nr. 1 geweest zijn.
Er is bij de bataljons HG waarvan ik de geschiedenis wat beter ken, actief omgewisseld in 1941.

(Overigens is ook wel hier en daar tot de stand down in 1944 een enkeling te zien met een Mk I 'Brodie'. 't Was natuurlijk ook maar wat er op het schap lag...)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door earlymb »

De helmen van de HG zijn een onderwerp op zich. Er zijn ook exemplaren bekend die bestonden uit al dan niet opnieuw geverfde Mk.I shells, voorzien van nieuwe Mk.II liners. Zo zullen er vele variaties voorkomen. De Britse/Commonwealth helm is een complete verzamelrichting op zich, en naar mijn mening een beetje ondergewaardeerd. Ik heb zelf ook maar 2.75 exemplaar in de verzameling... :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse/Canadese helm.

Bericht door Erik »

earlymb schreef:De helmen van de HG zijn een onderwerp op zich.
Ik geloof bijna alles op dit gebied, HG is met name in de Engelstalige literatuur goed vertegenwoordigd. Met name de startperiode (14 mei '40 t/m de denim suite periode) kent strapatsen die we eigenlijk alleen uit onwaarschijnlijke films en kroegverhalen kennen maar wel gebeurd zijn. De actieve verwerving door leden van de HG (meer dan de helft in het eerste jaar waren WO1 veteranen) leidde tot een helmenarsenaal waar niet echt een lijn in te ontdekken is. De door het leger verstrekte exemplaren zijn wat eenvoudiger te volgen.
Op het moment dat de HG echt wat meer ingebed was (omstreeks zomer '41, vrijwel alle bataljons liepen toen in battle dress) is de lijn voor wat betreft de helmen veel meer éénduidig: Mk II nr 1.
En net zoals in alle legers ter wereld: ook hier weer uitzonderingen.

De wijze van kleuren van de helmen kom ik eigenlijk niets tegen dan behalve dat het wel eens (...) voorkwam dat een eenheid dat zelf deed.
Tja....
earlymb schreef:De Britse/Commonwealth helm is .... naar mijn mening een beetje ondergewaardeerd.
Volledig eens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie