Goede fotoscanner?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Goede fotoscanner?

Bericht door Kugelblitz »

Ha vrienden,

Allereerst nog een fijne Kerst gewenst!
Aangezien velen hier foto's verzamelen en deze ook geregeld op het forum delen, was ik wel benieuwd welke scanners jullie gebruiken.
Ik overweeg namelijk ook eens een scanner aan te schaffen voor mijn foto's. Moet niet te duur zijn met allerlei onnodige functies, maar wel zeer scherpe en grote scans leveren.

Ik ben benieuwd!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door earlymb »

Je zou de gratis CamScanner-app voor smartphone of tablet eens kunnen proberen, die is goed genoeg voor dat doeleinde en komt bovendien ook nog wel eens van pas voor andere dingen.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door panzer lehr »

Ik heb een Epson 1660, en die is zeker aan te raden. Je vind ze wel op ebay voor twee tientjes. :mrgreen:
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door CollectorWo2 »

Ik heb eventueel nog een canonscanner liggen die over is.
canoscan fb630u
Heb nu zo,n 3 in 1 geval :)
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door Memory »

Canon CanoScan Lide 220 gebruik ik nu een maandje. Prima ding met aardig hoge resolutie!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door Auke »

Ik gebruik nog steeds mijn goede ouwe Epson Stylus CX6400 drie-in-een printer-scanner-kopieerapparaat en hij werkt nog altijd voortreffelijk.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door asjemenou »

Kugelblitz schreef:Ha vrienden,

Allereerst nog een fijne Kerst gewenst!
Aangezien velen hier foto's verzamelen en deze ook geregeld op het forum delen, was ik wel benieuwd welke scanners jullie gebruiken.
Ik overweeg namelijk ook eens een scanner aan te schaffen voor mijn foto's. Moet niet te duur zijn met allerlei onnodige functies, maar wel zeer scherpe en grote scans leveren.

Ik ben benieuwd!
Een flatbed scanner is nog altijd de beste optie. Flatbed scanners zijn er in verschillende prijsklassen. Met alleen zo'n scanner ben je er nog niet. De software om de foto bij te werken is net zo belangrijk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door Kugelblitz »

Dank allen! De app heb ik geprobeerd, maar vind ik niet zo geweldig. Voor een grove scan, met niet al te veel resolutie is het wel aardig, maar voor een echt scherpe scan niet. Toch dank voor de tip, voor documenten is hij wellicht wel interessant.

Iemand tips voor een flatbed? Het hoeft ook geen topding te zijn, ik wil gewoon graag fatsoenlijke scans kunnen maken, hoeft geen professionele/extreem goede kwaliteit te zijn. Maar wel dat je de details een beetje fatsoenlijk kunt zien. Een foto van 6x9 cm naar A4 kunnen vergroten bijvoorbeeld?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door Kugelblitz »

Memory schreef:Canon CanoScan Lide 220 gebruik ik nu een maandje. Prima ding met aardig hoge resolutie!
Met die scanner heb je alle foto's in het nieuwe topic gescand? Zijn de originele gescande bestanden nog groter dan hier op het forum, of is dit een beetje de maximale grote?
Ziet er wel netjes uit in ieder geval!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door asjemenou »

Kugelblitz schreef:Iemand tips voor een flatbed? Het hoeft ook geen topding te zijn, ik wil gewoon graag fatsoenlijke scans kunnen maken, hoeft geen professionele/extreem goede kwaliteit te zijn. Maar wel dat je de details een beetje fatsoenlijk kunt zien. Een foto van 6x9 cm naar A4 kunnen vergroten bijvoorbeeld?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Met deze reactie ga ik mij op glad ijs begeven. Een jaar of twee geleden heb ik zo'n flatbedscanner en printer in één apparaat gekocht. De Canon MG5550. Het apparaat werkt goed. Ik gebruik de scanfunctie meer dan dat ik met het apparaat print. Nadeel van het apparaat is dat wanneer er een inktcartridge leeg is, het apparaat in z'n geheel niet meer werkt. :(
Een professionele scanner wil ik dit apparaat niet noemen. Toch ben ik tevreden over de scans die ik er mee kan maken.
Zoals eerder gezegd, is de software waarmee je de scan achteraf bewerkt net zo belangrijk. Iedere scan gemaakt met een flatbedscanner, smarttelefoon of welke app dan ook moet je nabewerken voor een beter resultaat. Scannen is meer dan alleen een analoge afbeelding digitaal maken.
Ik lees in je reactie dat je een voorbeeld geeft van een 6x9 cm. foto die je wilt vergroten naar een A4 formaat (29,7x21 cm.) Dit is een vergroting van zo'n 350%! Dit kan helaas niet zonder kwaliteitsverlies. Het beste waarop je een foto kunt scannen is een 100% scan met een resolutie van 300 Dpi.
Een klein formaat foto zoals een 6x9 cm. zou je nog kunnen scannen met een resolutie van 600 Dpi. Kwalitatief beter wordt de foto niet maar je kunt hem wat groter uitprinten als je dat zou willen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door johan willaert »

Ik gebruik voor alle foto's op mijn website de HP DeskJet 3059A combo...

Alle foto's worden na het scannen op 300 of soms 600dpi bijgewerkt alvorens te gebruiken...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door asjemenou »

Goed bezig Johan. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door peanut »

Kugelblitz schreef:
Memory schreef:Canon CanoScan Lide 220 gebruik ik nu een maandje. Prima ding met aardig hoge resolutie!
Met die scanner heb je alle foto's in het nieuwe topic gescand? Zijn de originele gescande bestanden nog groter dan hier op het forum, of is dit een beetje de maximale grote?
Ziet er wel netjes uit in ieder geval!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Dit is ook de scanner die ik heb en waar al mijn foto's mee gescand zijn.
Je kan de resolutie instellen en hij scant vrij snel. Zelfs op de hoogste resolutie.

Je kan de foto's er ook mooi mee uitvergroten.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door asjemenou »

peanut schreef:Je kan de foto's er ook mooi mee uitvergroten.
Wat bedoel jij met uitvergroten?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Goede fotoscanner?

Bericht door Memory »

Kugelblitz schreef:
Memory schreef:Canon CanoScan Lide 220 gebruik ik nu een maandje. Prima ding met aardig hoge resolutie!
Met die scanner heb je alle foto's in het nieuwe topic gescand? Zijn de originele gescande bestanden nog groter dan hier op het forum, of is dit een beetje de maximale grote?
Ziet er wel netjes uit in ieder geval!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Ja, heb daar alles mee gescand of in elk geval 80% een aantal komt volgens mij nog van mijn oude scanner. In elk geval, pagina 2 van het topic komt volledig van de CanoScan Lide 220. Ik heb hem na het zien van Peanuts topic ook zelf aangeschaft en kan net als Peanut hierboven er alleen maar tevreden over zijn. Origineel kan inderdaad groter, echter voor het forum bewerk ik ze in paint (en zodoende iets kwaliteitsverlies). 300-600 DPI is geen probleem om te scannen.

@Alsjemenou, als je de foto inscant (6x9 bijv.) dan krijg je de foto groter in beeld ;) Dus zodoende wordt de foto al iets ''vergroot'. Geen idee of het de juiste fototerm is overigens.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie