Duitse opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Hallo,

Ik heb een raar interessant verhaal over mijn opa die ik graag met jullie wil delen in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Mijn opa woonde in gemert en kwam er achter dat hij een Duitser was toen hij in 1940 op 18 jarige leeftijd
Opgeroepen werd door Duitsland om voor de Duitsers te gaan vechten, daar had hij natuurlijk geen zin in aangezien hij bijna z'n hele leven in Nederland had gewoond want hij bleek door familieleden zeg maar geadopteerd te zijn toen hij 2 jaar oud was.
Dus heeft hij geprobeerd om onder zijn dienstplicht uit te komen door een spraakgebrek te faken maar in 1942 moest hij uiteindelijk toch in dienst.
Hij kwam bij de luftwaffe terecht en het enige dat ik weet heb ik van m'n oma gehoord waren deze dingen
Hij heeft in Rusland gebombardeerd en zat (denk ik) rond d-day in normandie waar hij zich heeft overgegeven samen met een vriend, en is toen krijgsgevangen genomen en heeft tot 1948 in Frankrijk gevangen gezeten.

Nou heb ik al vanalles onderzocht maar loop een beetje vast op dit moment.
Ik heb een aanvraag bij de wast in Duitsland liggen maar dat kan nog een jaar gaan duren zeggen ze.
Ik heb een klein verhaaltje van mijn oma gehoord dat hij tijdens het overgeven zeg maar
Met een bootje is gevlucht, nou heb ik op Google gezocht naar duitse regimenten die daar tijdens d-day daar gestationeerd zaten en er zaten er 2 bij een riviertje die vanuit normandie landinwaarts gaat.
Weet iemand of ik ergens de namen bij het regiment kan vinden dan weet ik of hij daar zat?

Ik heb ook gezocht naar kampen die tot na 1945 nog duitse gevangenen vast hielden en daar kom ik elke keer uit op het kamp le vernet maar ook daar kan ik nergens vinden of hij daadwerkelijk daar heeft gezeten.

Vragen vragen vragen haha ik loop vast maar wil alles weten omdat ik mijn opa nooit heb gekend want hij is gestorven aan een hartaanval toen mijn moeder zwanger was van mij en nu begin ik steeds meer op hem te lijken zeggen ze.

Dus als iemand een aanknopingspunt heeft zou ik dat graag horen alvast bedankt.

zijn naam is (al) Fred busch en is geboren op 26 feb 1923
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Duitse opa

Bericht door Timster »

Kijk eens of er informatie over hem ligt bij het Nationaal Archief.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Daar heb ik 47 pdfjes over zijn naturalisatie gekregen, die waren zeer interessant
Maar daar stond natuurlijk niks over zijn oorlogs tijd en dat vind ik juist zo interessant
Waar hij allemaal geweest is en zo maar iig bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Duitse opa

Bericht door D_Dutch »

Heb je al geprobeerd of er bij het Rode Kruis iets te vinden is? Over zijn krijgsgevangenschap zal eventueel wel iets te vinden zijn daar. Moet ik alleen even opzoeken bij welke afdeling. :)
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Nou ik heb het rode kruis in Zwitserland gemaild maar die zijn aan het reorganiseren en doen op dit moment dus geen verzoekjes zeg maar, t zit niet mee haha maar als je nog andere adressen hebt hoor ik het graag iig alvast bedankt
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Duitse opa

Bericht door D_Dutch »

Misschien is er bij het Nederlandse Rode Kruis ook informatie te vinden. Dit zal dan waarschijnlijk bij de afdeling Oorlogsnazorg te vinden zijn.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Daar was helaas niks te vinden.
Maar nu Zit ik te denken, ik weet dat hij boven Rusland gebombardeerd heeft en dat hij in normandie is geweest,
Zou ik die 2 kunnen linken aan een bateljon of regiment zodat ik weet waar hij precies zat/is geweest?
Ben erg nieuwschierig wat zijn "campagne" is geweest.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse opa

Bericht door michiel01 »

Gezien het feit dat je opa in Duitse dienst heeft gevochten en als Duitser in Krijgsgevangenschap heeft gezeten, is het aan te raden contact op te nemen met het Duitse Rode Kruis (drk.de)

De WAst kan inderdaad kang duren, maar levert waarschijnlijk wel de meeste informatie op.
Ik begrijp uit je andere topic, dat je in ieder geval weet dat hij op Gilze Rijen heeft gezeten, heb je mogelijk nog meer beschreven foto's?
op de lexikon-der-wehrmacht.de kan je namelijk ook op plaats zoeken (de website ligt er nu uit zie ik) dus dan kan je mogelijk wat wijzer worden als je meerdere plaatsnamen hebt bij welke eenheid hij zat a.d.hv. het standort.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Duitse opa

Bericht door FW200 »

Geachte michiel01

bestaat die site nog die je daar bedoelt, want ik zou ook graag te weten komen in welke eenheid mijn grootvader gezetten heeft, het enige dat ik weet dat hij mee gedaan heeft bij de inval van belgie en frankrijk in 1940 en dan bij de bezettings troepen was in frankrijk voor hij naar het oostfront moest en dat de nonkel van mijn moeder gesneuveld is op kreta in 1941, misschien voor het beter te brgijpen ik heb een duitse grootvader en belgische grootmoeder

met vriendelijke groeten
alain
Heydrich
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse opa

Bericht door michiel01 »

Hallo Alain,

mogelijk dat dit topic wat aanknopingspunten voor je heeft:
viewtopic.php?f=19&t=26739

daar worden een aantal websites genoemd, waar ik gebruik van maak.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Duitse opa

Bericht door FW200 »

Dank u wel michiel01
Heydrich
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Hier staat mont de marsan bij zou dat een kamp kunnen zijn waar hij heeft gezeten? En dat 540.228 is dat zijn gevangenennr misschien?
Hier staat mont de marsan bij zou dat een kamp kunnen zijn waar hij heeft gezeten? En dat 540.228 is dat zijn gevangenennr misschien?
Heb weer wat papieren gevonden.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Hier staan namen achterop.  Heinz Giessing Bocholt.       José steinbring lidmannstadt.
Hier staan namen achterop. Heinz Giessing Bocholt. José steinbring lidmannstadt.
image.jpeg
Supergaaf die 2 vingerafdrukken links onder
Supergaaf die 2 vingerafdrukken links onder
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Foto van m'n opa zelf
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Duitse opa

Bericht door yente »

'mont' is Frans voor berg. Het is ook een dorp in Frankrijk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mont-de-Marsan
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Klopt yente!
Ik denk dat hij daar krijgsgevangen heeft gezeten.
En ik ben op zoek naar de bevestiging maar valt niet mee, krijg niet echt concrete namen en lijsten gevonden maar iig bedankt voor je reactie
Plaats reactie