Naam 1ste luit ned 40

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Naam 1ste luit ned 40

Bericht door ike75 »

Ik ben in bezit van een Nederlandse uniform op naam van JJ van Oort. Onderdeel inf

Heeft er misschien iemand meer informatie over?
Bijlagen
DSC01629.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door Erik »

Reserveofficier der Infanterie. Geboren 1908. Aangesteld als Res. Off. bij 22RI, als Tlnt op 1 jan. 1930. Blokbevordering tot Elnt op 1 jan. 1934. Officiersnummer (ranglijstnr) 2731 Res. 1e luitenants der Inf.

Was in de meidagen commandant Troependetachement Zeeland en belast met de stafbeveiliging van de terr. Cdt. Zeeland (Ik veronderstel een functie, vergelijkbaar met het na-oorlogse stafwachtpeloton)

Opmerkelijk:
Meteen na de oorlog tref ik J.J. van Oort (er is er maar 1) als Luitenant-kolonel in de functie van bataljonscommandant 2-14RI, een OVW-bataljon ingedeeld bij de U-brigade.
Dezelfde?
Kun je mooi eens uitzoeken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door ike75 »

Bedankt Erik,

Voor de info. Ik ben zelf niet in bezit van de namenlijst van off voor 40. Een aantal verzamelaars wilden graag het setje van me overnemen. Nu snap ik ook waarom. Het blijft mooi in de collectie. Toch weer een bijzonder item.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door Erik »

Hey Ike,

alleen de eerste alinea komt uit de ranglijst. Het is wel handig om zelf ook zo ranglijst te hebben. Frank Romijn ('Sunshine' op marktplaats) verkoopt die dingen.
De gegevens uit de tweede en derde alinea komen uit de literatuur en internet. Met name de sites over de slag om de Grebbeberg, slag in Zuid-Holland en Dordrecht leveren een schat aan informatie op. Daar haal je dus ook je namen op: wie was waar commandant en waarvan? De namen vind je ook weer terug op de site go2war2.
Op de verschillende websites over de Indie-periode hetzelfde! Veel bataljons, met name de OVW-bataljons, hebben hun geschiedenis op internet staan! 2-14RI was het oude bataljon Zeeland. Niet verwonderlijk dus dat een man, die tijdens de meidagen ook al in Zeeland diende, daar bij betrokken was!

Heb je alleen de jas, of ook de broek/pantalon en hoofddeksel(s)?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door Bert-Jan »

Je kunt ook een mailtje sturen naar Kerkrade. Kun je al zijn documenten opvragen.
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door ike75 »

Hallo Erik,

Nederlands is een leuke aanvulling voor de collectie. Ik heb nu nog twee uniformen over waaronder deze dan. Het meeste van het Nederlands heb ik ondertussen al verkocht. Mijn interesse gaat meer uit naar de NSB.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door Erik »

bertjan schreef:Je kunt ook een mailtje sturen naar Kerkrade. Kun je al zijn documenten opvragen.
Dat kan ook. Moet je dan geen reden opgeven of aangeven familiaire banden te hebben?
Bladeren in een ranglijst kost je in de regel niet meer dan vier minuten en zoeken bij de juiste sites kost ook niet veel meer tijd. En het is leuker (en leerzamer) om het zelf te doen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Naam 1ste luit ned 40

Bericht door Bert-Jan »

Nee dat hoeft niet. Je moet wel kunnen aantonen dat de persoon is overleden. Nu is deze persoon van 1908 en nu dus 107 zijn. Dus zullen ze er niet heel moeilijk over doen.

Dat klopt maar vaak staan er dingen in die je echt niet kun vinden. Evt N.B.S deelname enz enz
Plaats reactie