militaire bidprentjes.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

militaire bidprentjes.

Bericht door Tommie »

Ik heb bidprentjes van 2 Duitse militairen.
Kan het alleen niet helemaal vertalen.
Wie helpt?
Bijlagen
bidprentje 2.jpg
bidprentje.jpg
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door Memory »

Hoi Tommie,

Het eerste prentje:
'In vrome herinnering aan
Josef Schrödinger uit Scharmassing (is trouwens een erg klein plaatsje bij Regensburg)
Oberschutze (rang, ongeveer soldaat 1e klasse) in een infanterie regiment
gesneuveld op 22 december '41 aan het oostfront op een leeftijd van 35 jaar.
________
Hierna volgt een bijbeltekst, kan deze later nog wel vertalen eventueel.

Bidprentje 2:
In vrome herinnering aan
Josef Hösl, san-gefreiter (korporaal hospik) in een infanterie regiment.
Gediplomeerd bierbrouwer (?) en medisch student.
Stierf de heldendood voor het vaderland op 18 november 1941 tijdens gevechten aan het oostfront op een leeftijd van 31 jaren.
______
Ook hier weer een bijbeltekst
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door Erik »

Waarbij "Dipl. Brauerei-Ing." natuurlijk niet staat voor "gediplomeerd brouwer".
De Diplom-Ingenieur is een Keizerlijke afstudeergraad die sinds kort, met het invoeren van het wereldwijde "Bachelor-Master" systeem is komen te vervallen of op het punt staat te vervallen. Het was bedoeld als kwaliteits-titel, bovenop de universitaire titel van Ingenieur. De titel stamt uit het einde van de 19e eeuw en is meer dan honderd jaar in gebruik.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door Memory »

Dank voor de aanvulling Erik. Ik had er voor de zekerheid al een vraagteken achter gezet, daar ik het al vreemd vond.. Al kwam ik met Googlen op die titel enkel uit op een paar website's over slowbrewing, vandaar mijn aanname ;)
Maar ik heb weer wat geleerd :D
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door jurgen »

Interessant om te weten is dat de rang 'Oberschütze' bijna niet voorkwam. Bij indiensttreding was men standaard Soldat (grenadier, kanonier, etc.) en werd vrij algemeen na een half jaar bevorderd tot Gefreiter. Oberschütze is een rang die zo goed als niet voorkwam en -ik heb even wikipedia erbij gehaald- gebruikt werd voor soldaten die niet geschikt geacht werden om tot Gefreiter te promoveren.
Hun capaciteiten als soldaat moeten behoorlijk triest geweest zijn vermoed ik, aangezien jan en klein pierken daar 'goed genoeg' voor waren.
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door Tommie »

Hallo,

Bedankt voor de informatie, ik wil graag de achtergronden van mijn verzameling weten.

Tom.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door Erik »

jurgen schreef:Bij indiensttreding was men standaard Soldat (grenadier, kanonier, etc.) en werd vrij algemeen na een half jaar bevorderd tot Gefreiter.
Waar heb je dat gevonden, dat soldaten vrij algemeen werden bevorderd tot Gefreiter?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: militaire bidprentjes.

Bericht door jurgen »

In de huidige Bundeswehr is het standaard dat men na 3 tot 6 maanden tot Gefreiter wordt benoemd.
Met betrekking tot de Wehrmacht -want daar gaat het hier om- heb ik het uit eigen onderzoek vastgesteld. De overgrote meerderheid van de mannen/jongens met de rang Soldat hadden niet meer dan een halfjaar dienst achter de rug (alvorens te sneuvelen).
Plaats reactie