Joden in Auschwitz verbaal aangevallen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Joden in Auschwitz verbaal aangevallen

Bericht door Sjoerd »

In het Poolse Auschwitz, bekend van het concentratiekamp waarin miljoenen mensen om het leven kwamen, heeft zich deze week een antisemtisch incident voorgedaan. Een groep van vijftig Israëlische, Amerikaanse en Poolse joodse studenten werd verbaal aangevallen door drie Franse toeristen.

Het bezoek aan het kamp was een onderdeel van een zestiendaagse reis georganiseerd de World Union of Jewish Students. Bij het zien van Israëlische vlag om de schouders van een van de studenten uit de groep gingen de Fransen door het lint. Daarbij werden diverse antisemitische leuzen en anti-Israëlische beledigingen geroepen.

Één van de studenten werd vastgepakt door één van de Fransmannen. "Hij zei dat we terug moesten gaan naar Israël en dat we ons moesten schamen dat we hier met een Israëlische vlag rondliepen. Het was heel beangstigend. Hoewel ik vaker met antisemitisme in aanraking ben gekomen, had ik niet verwacht dat dit in Auschwitz zou gebeuren", aldus de 21-jarige Maya Ober, die tevens het kamp bezocht om omgekomen familieleden te herdenken.

De Poolse politie is niet verwittigd van het incident, omdat er geen strafbare feiten zouden zijn begaan.

(Bron: http://frontpage.fok.nl )
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Heel erg dat zo iets gebeuren kan :(
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Heel erg dat zoiets zelfs in Auschwitz is gebeurd ...
Misschien wel niet slim om nu met de Israelisch-Palestijnse conflicten met een Israelische vlag te gaan rondlopen, al was het alleen maar om geen reacties uit te lokken.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Als je tegenwoordig al geeneens meer met een Israelische vlag mag rondlopen, wat dan nog wel??

Ik vind het belachelijk wat hier gebeurt - vooral in Auschwitz. Of all places... :roll:
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Toch moeten we denk ik uitkijken om gelijk alle uitingen tegen Isreliers als anti-semitisch te bestempelen. De berichten geven niet aan wat voor anti-semitische leuzen er zouden zijn geroepen. Het kan heel goed zijn dat er puur tegen Israel gerichte leuzen zijn geroepen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, iedere vorm van geweld is in mijn ogen zinloos, ook verbaal geweld. Wel is er denk ik een heel groot verschil met hoe je tegen het leed van het Joodse volk in Wo2 aan kijkt en datgene wat er nu in Israel gebeurd. Ik ben er niet bij geweest, dus ben ik wat voorzichtig met gelijk te roepen dat het ook hier weer om anti-semitisch geweld zou gaan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

auschwitz is de verkeerde plek voor welke ruzie, agresieve houding, politieke uitingen dan ook.
Persoonlijk ben ik niet blij met wat israel doet momenteel, maar wat mij betreft heeft dat niets met joden te maken maar puur met het land israel.
Dus je kunt best boos zijn op israel zonder iets tegen joden te hebben, de meeste joden die ik ken zijn ook boos op israel.
Ik ben ook niet echt positief over mensen die met een vlag over hun schouders door auschwitz lopen, welke vlag dan ook.
Maar hoe dan ook, auschwitz is niet de plaats voor dit soort ordinair gedrag.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Goed gezegd marloes :!:
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Het verhaal wordt eenzijdig verteld....want ik kan me haast niet voorstellen dat toeristen zomaar tekeer gaan tegen de Israeliers....wat lag aan het incident vooraf?
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het getoonde gedrag ver beneden de beschavingsgrens lag
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Ik ben het idd met Marloes eens. Net op die plaats waar tolerantie zou moeten overheersen, verdragen mensen duidelijk toch niet zoveel van mekaar. Aan de andere kant moet ik eerlijk toegeven dat ik ook niet enthousiast ben over mensen die met hun nationaliteit pronken. Misschien was dat niet de bedoeling, dat weten wij immers niet, maar toch.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

mee eens Marloes
Plaats reactie