Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Die laatste foto is zo rond 1935 genomen. Komen uit hetzelfde album als de foto´s van de Kfz 232 en die draagt nog een reichswehr nummerplaat.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Voor vanavond even wat vliegtuigjes ;)
BlohmundVoss222.jpg
Een mooie opname van een BV222, als is de foto vermoedelijk een herdruk.
Me109vliegveld.jpg
Een aantal Me109 op een vliegveld, ergens in Rusland.
Luftwaffeonbekend.jpg
Iemand die dit vliegtuig herkend?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door asjemenou »

Memory schreef:Voor vanavond wat wrakken, waar ik meer info heb zal ik het plaatsen.
De bijlage wrak1.jpg is niet meer beschikbaar
Neergehaald Sovjet gevechtsvliegtuig word geïnspecteerd door Duitse troepen.
De bijlage wrak2.jpg is niet meer beschikbaar
Neergehaalde Sovjet bommenwerper wordt als fietsenstalling gebruikt ;)
Over de beide foto's waarop Sovjet vliegtuigwrakken te zien zijn kan ik wel iets meer vertellen.

"Wrak 1" is een Mikoyan-Gurevich MiG-1/3 (Микоян и Гуревич МиГ-1/3). Dit jachtvliegtuig werd eind 1940 operationeel bij de Sovjet luchtmacht. Ten tijde van het begin van Operatie Barbarossa had de Sovjet luchtmacht de beschikking over 1029 MIG-3's. De meeste MiG-1/3's waren operationeel in de westelijke militaire districten van de Sovjet-Unie.
De MiG op de foto lijkt mij niet echt een wrak. Mogelijk is het toestel bij het ontruimen van het vliegveld door de Sovjets wel onklaar gemaakt en proberen Duitse mecaniciens het weer aan de praat te krijgen. De Duitsers zouden mogelijk 22 buitgemaakte MiG-3's hebben overgebracht naar de Luftwaffe Erprobungsstelle in Rechlin. Helaas kan ik hier geen verdere informatie over vinden.
Waar de foto is genomen weet ik niet. Al denk ik wel dat de foto in de beginperiode van de Duitse invasie in de Sovjet-Unie is gemaakt.

"Wrak 2" is een Tupolev SB-2M (Туполев СБ-2M). De afkorting SB staat voor "Скоростной Бомбардировщик" en dit betekent zoiets als een "Hogesnelheidsbommenwerper". De Tupolev SB kent vele varianten en is bij meerdere landen in gebruik geweest. In de periode van 1935-1941 zijn er in totaal zo'n 7000 exemplaren van gebouwd. In 1941 bestond de bommenwerpervloot van de Sovjet luchtmacht grotendeels uit Tupolev SB-bommenwerpers.
Ook van deze foto zou ik niet weten waar deze gemaakt zou kunnen zijn.
Bijlagen
Wrak 1.
Wrak 1.
Wrak 2.
Wrak 2.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Dank voor de extra informatie Alsjemenou!
Betreft de 1e foto, zou je best gelijk kunnen hebben. Al lijkt mij de gebroken vleugel wel een hindernis.
Over de locaties is mij ook niks bekend.
Ik heb nog een serie sovjetvliegtuigen liggen hier, ook allemaal neergestort/beschadigd. Zal deze binnenkort eens uploaden.

Groet,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Voor vanavond:
overstekenpak.jpg
Geschut wordt met een speciaal aangepaste pont (althans daar lijkt het op) overgebracht naar de andere oever.
trailer.jpg
Een grote Duitse trailer, bedoelt voor transport van zwaar materieel afgeladen met (russische?) krijgsgevangen.
gevechtsgroep1.jpg
Een mooie opname van een kleine gevechtsgroep.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Sarfman »

Geweldig Alex. Mooi steeds die foto's. Ik blijf ze kijken :-)
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Sarfman schreef:Geweldig Alex. Mooi steeds die foto's. Ik blijf ze kijken :-)
Dankjewel Sarfman! Ik heb nog een hele lading foto's die ik moet inscannen, inclusief een setje bijzondere ;)
Luftwaffeonbekend.jpg
Ben er trouwens ook achter dat dit een zeer vroege versie is van de Heinkel 111
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door peanut »

De trailer met krijgsgevangenen is volgens mij een sd.ah.116 aanhanger, bedoeld voor het transport voor tanks tot 22 ton en werd officieel in gebruik genomen in december 1940.
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Peanut! Helaas dat de cabine niet zichtbaar is, had de foto nog net iets beter gemaakt.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door asjemenou »

Mooie foto's weer. Zijn dit nu losse foto's of zitten deze in een fotoalbum?

Het word bijna een sport om iets in je foto's te herkennen. Wat de foto met de soldaten op de trailer betreft, dit zijn inderdaad Sovjet soldaten. Uitgaande van hun M35 uniformen zal de foto voor 1943 zijn genomen. Wat opvalt aan de Sovjet soldaten is dat ze vrijwel geen uitrusting bij zich hebben. Ik zie slechts een enkeling met een tas of een bundel (een overjas?) op schoot. Ook lijkt het of dat ze hun krijgsgevangenschap gelaten over zich heen laten komen. Deze foto zou dan ook zeker geen propagandafoto voor het Rode leger zijn geweest. Stalins order nr.227 is dan ook niet echt door hen opgevolgd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

asjemenou schreef:Mooie foto's weer. Zijn dit nu losse foto's of zitten deze in een fotoalbum?

Het word bijna een sport om iets in je foto's te herkennen. Wat de foto met de soldaten op de trailer betreft, dit zijn inderdaad Sovjet soldaten. Uitgaande van hun M35 uniformen zal de foto voor 1943 zijn genomen. Wat opvalt aan de Sovjet soldaten is dat ze vrijwel geen uitrusting bij zich hebben. Ik zie slechts een enkeling met een tas of een bundel (een overjas?) op schoot. Ook lijkt het of dat ze hun krijgsgevangenschap gelaten over zich heen laten komen. Deze foto zou dan ook zeker geen propagandafoto voor het Rode leger zijn geweest. Stalins order nr.227 is dan ook niet echt door hen opgevolgd.
Meeste zijn losse foto's en komen niet uit dezelfde sets (zoals ik ze hier upload). Ik probeer vaak per post één thema te doen. Al heb ik een stuk of 30-40 albums hier liggen. Echter zijn enkele bijzonder lastig in te scannen vanwege de dikte van de bladzijden en vanwege dat ze zijn gelijmd. Een groot aantal foto's komt overigens uit lotjes van (vaak) dezelfde personen. Ik ben geen fan van opsplitsen van setjes en koop daarom vaak als ik een set zie die opgesplitst word alle foto's op. Ik zal er vanavond nog eens wat uploaden met leuke details.

Dank nog voor de extra informatie over de Sovjet gevangenen. Ik kom eigenlijk weinig foto's tegen in mijn verzameling of op internet waar ik gevangen zie die gemotoriseerd vervoerd worden. Meestal zijn het toch foto's met eindeloze lange rijen lopende krijgsgevangenen.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Toch maar even de pc aangezwengeld voor wat plaatjes :)
Voor vanavond artillerie, meeste zijn vrij recente aanwinsten in de collectie (met dank aan de forumleden).
artillerieDuits.jpg
ArtillerieInSneeuw.jpg
ArtillerieOpzetten.jpg
Vuur!.jpg
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Memory »

Vanwege de sneeuw buiten, maar besloten iets met sneeuw en camouflage te doen ;)
Sneeuwloopgraaf.jpg
Stelling in de sneeuw.
MGsneeuw.jpg
Nog een foto van camouflage en mg stelling in de sneeuw.
Leningrad.jpg
Een verstopte artillerie observatiepost nabij Leningrad.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Kugelblitz »

Zitten weer mooie plaatjes bij, vooral het paar van de artilleriegeschutten zijn interessant. Door het grote formaat kun je alle details goed bekijken en is zo'n foto ineens veel realistischer.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Memory schaut auf den Krieg (Fotoverzameling)

Bericht door Comrade »

Mooie foto's hoor, ben benieuwd wat er nog meer gaat komen!
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie