onkende vest

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

onkende vest

Bericht door uniformverzamelaar »

Een franstalige collega verzamelaar heeft deze vest. Maar we weten niet wat het juist is en uit welke tijd ze dateert. :?

Zeker geen Belgische vest.

Vermoedelijk aan Nederlands maar weten ook niet of dit militair of iets anders zou kunnen zijn.

De knopen zijn gemankeerd als volgt

H. De Heus en Z.
Utrecht.

Hierbij de foto's[
attachment=1]d001.jpg[/attachment]
d002.jpg
d003.jpg
d005.jpg
Alle info is welkom.

Hartelijk dank bij voorbaat.
Bijlagen
d001.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: onkende vest

Bericht door Brigadier »

De naar beneden lopende kraag aan de voorzijde doet mij denken aan een tenue uit de periode van 1800-1880.
De jachthoorn behoord binnen de Nederlandse krijgsmacht toe aan het regiment jagers.
Het regiment Jagers is in 1843 opgegaan in het regiment grenadiers en jagers en in 1913 zijn deze weer opgesplitst.
Weet je zeker dat het geen Belgisch uniform is?
Ik laat mijn gedachten gewoon even achter, het kan zijn dat ik het totaal mis heb sinds ik geen verdere kennis op dit vlak heb maar wellicht heb je er iets aan in je verdere zoektocht.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onkende vest

Bericht door Erik »

Ik voel met Brigadier mee voor wat betreft de periode.
De Afdeling Jagers (later Regiment) heeft altijd groen gedragen en nooit Hongaarse tressen. Daar is het dus niet van.
Mijn inschatting is dat dit een kamerjas is en gebaseerd op een militair uniform of anders gezegd: met militaire uniformelementen. Dat was populair in de 19e eeuw. De tressen zijn in de Hongaarse snit en doen denken aan de cavalerie, net als de blauwe kleur. Ook de rugversiering verwijst naar cavalerie.
De knopen lijken mij niet bij deze kamerjas te horen. Ze zijn koperkleurig en dat hoort niet bij witmetalen tressen. Juist opgemerkt is, dat het hier om knopen van de Jagers gaat.
Raar in deze is dan de gouden kraag; deze zou bij een legeronderdeel van zilver moeten zijn.

Kort mijn mening:
- geen militaire dracht
- fantasiedracht voor personeel (koetsier?)
- alleszins een heel aantrekkelijk item!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: onkende vest

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt voor de reacties

Ben er 200 % zeker van dit dit geen belgische uniform is.

Erik, waar zie je de wit metalen tressen ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: onkende vest

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij nog wat uitleg van mijn collaga (het is veraald uit het frans)





De set ziet er origineel, maar is moeilijk te zeggen of dit nu een oude her maak is of een originele.

De knoppen zijn gouden, als kant nek geweven draad. Er zijn geen witte vlechten, maar repen witte stof gestikte manchetten en in de kraag, om te versieren (en deze toevoeging lijkt meer recenter).

Er is een klein formaat knop op de linker schouder met een hoorn. Hij en een kleine flens (riempje) op de borst gebruikt om een ​​sierkoord (afwezig) aan te hechten. De flens (riempje) is niet zichtbaar op mijn foto's.

De grote knoppen zijn genaaid en in overeenstemming met de dolman. Ze zijn decoratieve de vest wordt gesloten met een metalen haken.

Er is een stempel met witte verf in de rechter schouder: '31'.

De achtergrond is zwart doek. Een korte oranje bies op de rand van de dolman, het is zichtbaar in de foto's.

Strepen zwarte vlecht op de rug doet me denken aan de Franse Dolmans 1870. Alleen de knoppen (en oranje piping) gerelateerde effect in Nederland. Maar ik denk niet dat de Franse Tweede Keizerrijk (en de één na) hebben gekocht knoppen in Utrecht ?

derder

De stof is z<wart alsook de strepen en brandenburgers.

Een oranje bies.

Een onleesbaar stempel op de grijze doek voering.

Knopen met hoorn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: onkende vest

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Erik, waar zie je de wit metalen tressen ?
Op de close-up, waarop ook de knoop te zien is, zie je Hongaarse tressen genaaid, bestaande uit tressenband. De tijd in acht nemend ben ik ervan uit gegaan dat dit van oorsprong wit-metaal (metaaldraad) geweest moet zijn. Ik baseer dat op de wachtmeesterstrepen uit de jaren '10 die je wel eens tegenkomt en op dezelfde wijze verdonkeren.
Vandaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: onkende vest

Bericht door uniformverzamelaar »

Ok, bedankt Erik, maar deze schijnen toch niet in metaaldraad te zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie