mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Joep »

Ik heb net het filmpje gezien, heel gaaf dat jij daar het uniform van hebt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Ja ben ik ook heel erg blij mee!

Het filmpje blijk een soort van reclame filmpje te zijn voor de actie die de bakkers vereniging had met moederdag 1940.

Onder de gemobiliseerde soldaten werden 1000 taarten verdeeld. Die ze dan via hun plaatselijke bakker konden bezorgen aan hun moeder/vrouw. Filmpje is dus eerder opgenomen.
Bijlagen
ddd_010314082_mpeg21_p011_image.jpg
ddd_010663010_mpeg21_p006_image.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Gister nog top item mogen toevoegen aan mijn verzameling! Het militaire paspoort van mijn oom. Heb nu dus 3 generaties "zakboekjes" #1 van mijn overgroot opa uit 1910 #2 van mijn opa uit 1939 #3 van mijn oom uit 1969!


12310658_10201081694602370_2580014581583733618_n.jpg
12311321_10201081694202360_2884424995431067168_n.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag weer een super mooie aanvulling gekregen bij het uniform van de heer van Loo majoor van de speciale bijzondere vrijwillige landstorm motordienst. Zijn postuum uitgereikte Mobilisatie herinneringskruis met oorkonde!
AjTBCtfWotpJ4RHozFcYjVkZd1ZmN7SJalElHMQlB13D.jpg
van loo mok481.jpg
CIMG8544.JPG
van loo mok3anoniem.jpg
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Tommie »

bertjan schreef:lotje 8 RVA
De bijlage CIMG3144.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage CIMG3143.JPG is niet meer beschikbaar
De bijlage CIMG3142.JPG is niet meer beschikbaar
Hoi Bert-Jan,

Ik heb een oorlogszakboekje, ID Plaatje,en ID bewijs van de
Bijlagen
oorlogszakboekje Jacob de Boom 001.jpg
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Tommie »

bertjan schreef:lotje 8 RVA
De bijlage CIMG3144.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage CIMG3143.JPG is niet meer beschikbaar
De bijlage CIMG3142.JPG is niet meer beschikbaar
Hoi Bert-Jan,

Ik heb ook een oorlogszakboekje, ID plaatje en ID bewijs van de landstorm van het 8 regiment veldartillerie.
Ik zie dat je meer heb dan ik, kan je mij er wat over vertellen?
Bijlagen
3.JPG
Legitimatiebewijs landstorm  Omslag.jpg
oorlogszakboekje Jacob de Boom 001.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Erik »

Tommie schreef:Ik heb ook een oorlogszakboekje, ID plaatje en ID bewijs van de landstorm van het 8 regiment veldartillerie.
Hey Tommie,

het klinkt misschien kinderachtig, maar je hebt het hier over de Bijzonder Vrijwillige Landstorm. Dat is iets anders dan de Landstorm, wat een categorie dienstplichtigen was in het oude legersysteem van voor 1922.
Juiste termen gebruiken schept duidelijkheid!

Lees even volgend artikel van de Collectie Legermuseum:
http://collectie.legermuseum.nl/sites/s ... %20bvl.pdf
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door patrickh »

En om het nog moeilijker en completer te maken, was er in de oorlog ook nog Landstorm Nederland, opgericht in 1943 uit het voormalige Landwacht Nederland (en die is weer niet te verwaaren met Nederlandse Landwacht). Deze bestond uit Nederlandse Vrijwilligers met de bedoeling Nederland te bewaken. Het behoorde tot de SS, en had net als de SS onderstaande soldbuch als legitimatie (deze is van een Nedelandse grenadier bij Landstorm Nederland)
Bijlagen
36045371.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Erik »

patrickh schreef:En om het nog moeilijker en completer te maken, was er in de oorlog ook nog Landstorm Nederland, opgericht in 1943 ...
Die had ik er maar niet bij genoemd, maar dat klopt inderdaad.
Vandaar dat we deze term in z'n volledigheid moeten gebruiken om splaakvelwalling te voorkomen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Tommie schreef:
bertjan schreef:lotje 8 RVA
CIMG3144.jpg
CIMG3143.JPG
CIMG3142.JPG
Hoi Bert-Jan,

Ik heb ook een oorlogszakboekje, ID plaatje en ID bewijs van de landstorm van het 8 regiment veldartillerie.
Ik zie dat je meer heb dan ik, kan je mij er wat over vertellen?
hallo ik zie dat hij in 1915 is geboren dus je kunt gewoon bij defensie zijn staat van dienst opvragen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag weer een leuk item mogen toevoegen aan de verzameling: een ansichtkaart van de sluizen bij Wijk bij Duurstede. Met daar achterop de tekst: Ter herinnering aan de mobilisatie 1939-1940 en aan de sluiswachten bij Wijk bij Duurstede

Mijn opa liep daar in de nacht van 9 op 10 mei wacht.

Een stukje uit het dagboek van zijn kapitein de heer Haffmans 3-II-11 R.I


Vrijdag 10 mei 1940

Mijn compagnie die opdracht had van de 4 - 11 Mei de nieuwe en Oude sluizen te Wijk bij Duurstede te bewaken, ontving den 10 Mei plusminus 00.30 uur telefonisch bericht van de commandopost van de bataljonscommandant te Leersum, dat graad van strijdvaardigheid 3 om 5.00 uur zou moeten zijn bereikt, met opdracht zodra aflossing zou verschijnen naar Leersum terug te keeren. Tusschen 4.00 en 5.00 uur afgelost door een compagnie onder Kapitein Haarst.

Massa’s vijandelijke vliegtuigen vliegende richting Westen en Oosten in de lucht. Om plusminus 4.00 uur vernam ik dat oorlogstoestand 4 was afgekondigd.

Te Leersum (kasteel Broekhuizen) aanstonds goederenwagen ingepakt en iedere munitietrein en keukenwagen gereed gemaakt.

sluis wijk493.jpg

sluis wijk2494.jpg
hansje
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jan 2016, 12:26

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door hansje »

Prachtige verzameling heb je .
Nederlands zie je toch niet zo heel vaak .
Maar erg leuk om te zien de passie die toont .
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

vandaag weet een leuk uniform mogen toevoegen aan de verzameling:

Het gala uniform van de Baron Eduard Carel Constant Willem Leonard van HEECKEREN van BRANDSENBURG

Uniform past niet 100% op de pop. Maar is even niet anders
CIMG8568.JPG
CIMG8563.JPG



- op 26 april 1887 geboren te Arnhem Baron Eduard Carel Constant Willem Leonard van HEECKEREN van BRANDSENBURG,
officierskaart.jpg
- op 14 januari 1903 trad hij in militair dienst
- op 14 oktober 1916 werd hij tweede-luitenant
- op 26 oktober 1920 werd hij eerste-luitenant
- op 23 oktober 1935 werd hij kapitein
- op 29 aug 1936 werd hij benoemd tot officier in de orde van oranje Nassau
- op 7 januari 1937 aanwezig op het huwelijk juliana en bernhard
- op 28 juni 1937 is hij met prins Bernard bij de Vierdaagse van Nijmegen
foto 3.jpg
- op 8 maart 1940 werd hij beëdigd voor de krijgsraad
- op 26 aug. 1940 benoemd tot inspecteur van politie eerste klasse
- op 15 mei 1942 gevangengezet in Oflag XIII B Neurenberg-Langwasser onder nummer 30529
- op 5 aug 1942 Ontslagen uit krijgsgevangenschap
gevangenkaart 1.jpg
- op 1 februari 1947 werd hem eervol ontslag uit de militaire dienst verleend
ontslag.jpg
- op 11 januari 1952 is de heer van HEECKEREN van BRANDSENBURG overleden
Laatst gewijzigd door Bert-Jan op 30 jan 2016, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

en nog wat leuke foto's gevonden in het archief van de Nijmeegse vierdaagse met daar op de baron.
Nederlands: De voorzitter van de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer J. Schippers biedt aan waarnemend marsleider kapitein J.N. Breunese de erepenning van &quot;Nijmegen Vooruit&quot; aan tijdens de vlaggenparade op het Molenveld op de maandagmiddag van de 25e Vierdaagse. Applaudiserend met Rode Kruis armband dr. D.A. Avenarius, rechts de leider van de vlaggenparade de eerste luitenant baron Van Heeckeren.
Nederlands: De voorzitter van de Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer J. Schippers biedt aan waarnemend marsleider kapitein J.N. Breunese de erepenning van "Nijmegen Vooruit" aan tijdens de vlaggenparade op het Molenveld op de maandagmiddag van de 25e Vierdaagse. Applaudiserend met Rode Kruis armband dr. D.A. Avenarius, rechts de leider van de vlaggenparade de eerste luitenant baron Van Heeckeren.
Leden van het Nationaal Jongeren Verbond bieden hun gelukwensen aan tijdens de vlaggenparade op het Molenveld op de maandagmiddag van de 25e Vierdaagse. Uiterst links kapitein J.N. Breunese, met snor NBVLO-voorzitter jonkheer G.C. von Weiler, naast hem in civiel adjudant K. Boessenkool en met zijn handen in de zij (half zichtbaar) de burgemeester van Nijmegen de heer J.A.H. Steinweg.
Leden van het Nationaal Jongeren Verbond bieden hun gelukwensen aan tijdens de vlaggenparade op het Molenveld op de maandagmiddag van de 25e Vierdaagse. Uiterst links kapitein J.N. Breunese, met snor NBVLO-voorzitter jonkheer G.C. von Weiler, naast hem in civiel adjudant K. Boessenkool en met zijn handen in de zij (half zichtbaar) de burgemeester van Nijmegen de heer J.A.H. Steinweg.
Een detachement Nederlandse militairen defileert te Wijchen op de tweede dag van de 27e Vierdaagse voor ZKH Prins Bernhard (met anjer). Hij wordt geflankeerd door de kapitein E.C. baron van Heeckeren van Brandsenburg en (half zichtbaar) de kapitein J.N. Breunese.
Een detachement Nederlandse militairen defileert te Wijchen op de tweede dag van de 27e Vierdaagse voor ZKH Prins Bernhard (met anjer). Hij wordt geflankeerd door de kapitein E.C. baron van Heeckeren van Brandsenburg en (half zichtbaar) de kapitein J.N. Breunese.
Vier deelneemsters passeren te Wijchen op de tweede dag van de 27e Vierdaagse ZKH Prins Bernhard (met anjer). Hij wordt geflankeerd door de kapitein E.C. baron van Heeckeren van Brandsenburg en (half zichtbaar) de kapitein J.N. Breunese. Achter de fotograaf, de journalist H.A. Meerum Terwogt (met gleufhoed en insigne).
Vier deelneemsters passeren te Wijchen op de tweede dag van de 27e Vierdaagse ZKH Prins Bernhard (met anjer). Hij wordt geflankeerd door de kapitein E.C. baron van Heeckeren van Brandsenburg en (half zichtbaar) de kapitein J.N. Breunese. Achter de fotograaf, de journalist H.A. Meerum Terwogt (met gleufhoed en insigne).
Prins Bernhard in gesprek met onder andere kapitein J.N. Breunese tijdens zijn bezoek aan de 27e Vierdaagse. Links kapitein baron E.C. van Heeckeren van Brandsenburg
Prins Bernhard in gesprek met onder andere kapitein J.N. Breunese tijdens zijn bezoek aan de 27e Vierdaagse. Links kapitein baron E.C. van Heeckeren van Brandsenburg
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Brigadier »

Mooi stukje geschiedenis achter de drager van dit uniform, chapeau.
Plaats reactie