Jug's verzamelingetje

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Juggernaut
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2016, 10:46

Jug's verzamelingetje

Bericht door Juggernaut »

Hallo medeverzamelaars!
Ik zal alvast even een klein stukje van m'n verzameling laten zien, meer foto's zullen nog komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De boekjes en de ringen op de laatste foto zijn trouwens replica's. :wink:

Ik zal binnenkort nog wat detailfoto's maken van de spullen op de eerste en tweede foto. :)


Danny
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door martinus »

Knappe doorsnedes! Altijd leuk om te zien. De SA dolk is ook een toppertje indien die origineel is.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Memory »

Origineel beobachtersabzeichen die wo1 versie? Leuk om te zien dat het een uitgave is uit Beieren, die zijn nog een stukje zeldzamer.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Juggernaut
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2016, 10:46

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Juggernaut »

@ Martinus:
Bedankt! De SA dolk is origineel voor zover ik heb kunnen achterhalen, ik heb wat detailfoto's gemaakt. De doorsnedes ben ik ook erg blij mee, ik heb er een redelijk aantal, en ook daar heb ik wat plaatjes van.

@Memory:
Nee, die is niet origineel (ik heb er een gezien die voor €2000 verkocht wordt, en de mijne heeft maar een tientje gekost), dit is een Poolse replica (evenals de ringen en de boekjes).
De reden dat ik 'm had gekocht is omdat, toen ik het enbleem zag, direct aan het embleem van JV44 moest denken:
Afbeelding
https://en.wikipedia.org/wiki/Jagdverband_44
Vandaar dat ik 'm ook bij de Fw190 heb liggen. Ik wist toen nog helemaal niet wat het was, maar voor die paar euro's kon ik me geen buil vallen leek me.
Nu blijkt het totaal niets met JV44 te maken te hebben, maar desondanks wel een leuke badge.

Van onderscheidingen vind ik altijd lastig om de echtheid te bepalen... Bij de beobachterabzeichen is wel te zien dat de achterkant van de mijne glad is terwijl er bepaalde details horen te zitten, maar er worden tegenwoordig zo veel goede replica's gemaakt dat ik in het algemeen vrij voorzichtig ben met onderscheidingen. Ik heb liever een goedkope replica dan een duur 'origineel' wat later wellicht alsnog een nepperd blijkt te zijn.

Maar goed, genoeg van dat negatieve gedoe, tijd voor meer plaatjes!
Deze plaatjes zijn van een tijd dat mijn verzameling nog wat kleiner was, maar alles wat hier te zien is is nog in mijn bezit.
Als eerste de SA dolk:
Afbeelding
Links achter de dolk zijn een stel hulzen te zien, de grote zijn 20mm MG FF hulzen en de andere zijn 13mm MG131 hulzen. De vorige eigenaar had ze opgepoetst.
Rechtsachter zien jullie een paar bekertjes, dit zijn bewerkte 20mm Flak38 hulzen. Het dienblaadje hoort erbij en daarin staat "Kriegsweinacht 1943" gegraveerd.
Rechts zien jullie de zuurstofmeter waar ik het in de eerste post over had.
Wat detailfoto's van de dolk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verder staat er ook een 8,8cm Flak18 huls in huis:
Afbeelding

M'n mooiste muntje tot zover:
Afbeelding
Op de andere kant is het hoofd van Paul von Hindenburg gedrukt.

Kogeldoosje voor de 9mm parabellum (leeg uiteraard :wink: )
Afbeelding

Dan nog even terug naar de bekertjes:
Afbeelding
Naast het bekertje een huls in originele vorm:
Afbeelding
De bodemstempels:
Afbeelding

De doorsnedes die ik nog meer heb, deel 1:
Afbeelding
V.l.n.r.: 7.92×33mm Kurz AP(?) (Stg.44), 13×64mmB HE-T/HEI-T (MG131) x3, 20×80mmRB Minengeschoß (MG FF/M), 20×82mm AP-I (MG151/20), 20×138mmB AP (Flak38).
Zeker de Minengeschoß was voor mij een heilige graal. Ik heb tijden gezocht naar een mooie doorsnede en na een lange zoektocht kwam ik er eindelijk een tegen. :)

Deel 2:
Afbeelding
V.l.n.r.: wederom de 20×138mmB voor de verhoudingen, 37×263mmB HE, 37×263mmB AP, 37×263mmB Üb (bijpassende hulzen heb ik ook liggen) (alle 3 Flak 18/36/37/43).
Die 3,7cm flak doorsnedes zijn al vrij fors, maar ik heb één doorsnede die de 3,7cm heel klein laat lijken.........
Afbeelding
Jawel, een 8,8cm Flak18!
Waarom? Omdat het kan, en in deze vorm ook mag. :mrgreen:

Voor de rest heb ik een 30mm MK108 huls:
Afbeelding
Afbeelding
En nee, er zit inderdaad geen deuk in de primer, de MK 108 had een elektrische ontsteking.

Afbeelding
2cm Flak magazijnkist en een MG15 zadelmagazijn (deze laatste is een bovo en er zitten ook een redelijk aantal gaten in). Het leren bandje boven het magazijn zit er nog.

Nog een maal de snelheidsmeter en de zuurstofmeter:
Afbeelding
Doorsnede 2.8cm sPzB 41 kop, staat op een loopdop van een MG131.
Afbeelding
MG131 riem hangt erachter aan een 30mm MK101 huls .
Afbeelding

Jullie zien het, ik zit voornamelijk in een apart hoekje, maar dit is wel het hoekje wat ik het meest boeiend vind. :)


Danny
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Haplo »

Leuke spullen.
Flak en boordmunitie is zeker een interessant en boeiend onderwerp.
Er zijn meer die zich hier op het forum mee bezig houden.
Doorsnedes zijn dan ook mooi studie materiaal.
Gelukkig mag ik alles heel hebben.
Mvg/Best regards, Sipke
Juggernaut
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2016, 10:46

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Juggernaut »

Ik zit ook na te denken om lid te worden van de NVBMB, dat maakt het inderdaad een stuk makkelijker, wegens mooie doorsnedes zijn vrij zeldzaam. :lol:
Wat mij echter tegenhoudt is dat ik onregelmatig werk en als ik een keer een cursus mis ben ik gelijk de pineut...
Toch maar eens goed overwegen, wegens ik vind dit soort munitie wel heel erg interessant.


Danny
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door soldaat »

Mooie verzameling en ook mooie doorsnee alleen de sa dolk is in mijn ogen zeker niet orgineel
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Kevinbes »

doorsnedes erg mooi!!!!!!!!!
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door patrickh »

Mooie doorsnedes. Maar wat moet dat luftwaffe geschwader 53 pik as voorstellen?
Juggernaut
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2016, 10:46

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door Juggernaut »

Bedankt allemaal voor de reacties!
@ Soldaat, wat brengt je op die gedachte?
@ Patrick, de Duitse benaming ontgaat me even, maar het is een identificatiebewijs, binnenin is een foto van de piloot te zien met naam en andere gegevens.
Helaas een replica voor zover ik heb kunnen vinden, maar aangezien ik een paar Bf109's heb liggen die in een JG53 schema krijgen leek het me een leuke gimmick. :wink:


Danny
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jug's verzamelingetje

Bericht door patrickh »

Ok, dank voor je antwoord :wink:
Plaats reactie