Serienummer Hembrug karabijn.

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Tommie »

Op mijn Hembrug karabijn 5 uit 1906 staat alleen een serienummer zonder letters, hoort dat zo?

Tom
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Erik »

Het ligt er maar aan waar je dit serienummer leest. Op de voet van de grendelknop staat het serienummer zonder letter bijvoorbeeld. Op de kamerbrug staat het volledige serienummer, dus met een letter (en een geweer uit 1906 zou 1 enkele letter moeten voeren) De letter I werd niet gevoerd; die lijkt teveel op een '1'.
Een batch bestaat uit 10.000 wapens: 9000 daarvan hebben een viercijferig nummer. Met letter. Nadat de batches 'vol' waren (dus na productie van meer dan 250.000 stuks) zijn de letters verdubbeld. Dit moment moet ergens tijdens WO1 hebben plaatsgevonden immers: in 1918 was de totale productie al omstreeks de 343.000 stuks!

Uit "Armamentaria nr. 20":

Bij de geweren wordt het serienummer voluit, met rechts daarnaast de serieletter, aangebracht op de bajonet, de handbeschermer, lade, loop (lees: kamerbrug) en staartstuk. Het serienummer voluit, zonder letter, wordt aangebracht op de geleider, bovenop het platte gedeelte, links van de knop. De tientallen van het serienummer worden gestempeld op de aanbrenger, afsluiter, het afneembare viziervoetstuk, de magazijnbodem, de bovenband (die bovendien wordt gemerkt met B0), de haan, haanpal, houderhaak, het magazijn, de mondingsband, onderband, ontlaadstok, slagpin, slagpinmoer, stuitnok, trekker, trekkervork, uitwerper en vizierklep. Op de kolfplaat wordt het jaar van inschieten geslagen. Hoewel deze gegevens komen uit het officiële Voorschrift op het Beheer en Onderhoud der Draagbare Wapenen (Breda, KMA, 1938), blijken kleine afwijkingen in de praktijk voor te komen. Dat is niet zo verwonderlijk, als we bedenken dat veel werkzaamheden aan de geweren bij de troep werden uitgevoerd door meestergeweermakers, en niet standaard aan de fabriek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Tommie »

Hallo,Bedankt voor je reactie, Ik kan alleen een serienummer van vier cijfers vinden zonder letter.
Maar ik kan de Hembrug karabijn nr 5 herkennen op een aantal punten.
Die letter zit me dwars, ben ik genept?

Tom.
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Tommie »

Aan deze punten kan ik zien dat het een karabijn nr 5 is.
Bijlagen
20160221_092314.jpg
20160221_092703.jpg
20160221_092542.jpg
karabijn (5).jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Erik »

Er staat een letter bij, de 'O'. 2436 O. Op de kamerbrug.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Tommie
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:10

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Tommie »

Dank je wel, ik dacht dat het een nul was.

Tom.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Serienummer Hembrug karabijn.

Bericht door Erik »

Je weet nu dat geweren en karabijnen uit de M.95 serie bestaan uit één, twee, drie of vier cijfers en altijd dus met een letter of (vanaf ongeveer midden WO1) dubbele letters, waarbij alle letters kunnen behalve de 'I'.
Negen van de tien keer is het een wapen met vier cijfers.

Eigenlijk best wel makkelijk! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie