Duitse helmen Wo2

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Duitse helmen Wo2

Bericht door Harmpeter »

Ik ben voornemens om mij meer te gaan verdiepen in Duitse militaire helmen, zoals gedragen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De afgelopen 15 jaar heb ik mij met name verdiept in Nederlandse militaria van voor 1940 en blanke wapens.

Ik weet dat er in de wereld van de Duitse helmen, veel variaties zijn maar ook veel namaak. Omdat ik er zelf helemaal blank in sta, kan ik wel wat opstarthulp gebruiken. Alvorens ik dingen ga aanschaffen, wil ik mij eerst in de materie gaan verdiepen. Misschien dat jullie mij met de volgende zaken kunnen helpen:

- Welke boeken zijn handig om te hebben;
- Waar kan ik op letten met het aanschaffen van helm;
- Waar kan ik op letten om namaak en echte exemplaren te onderscheiden.

Ervaring heeft geleerd dat je de stukken in levende lijve moet zien en dat foto's niet heilig zijn.
Ik zou echter blij zijn met een aantal basistips, die waarschijnlijk voor de meeste verzamelaars van Duitse militaria, vanzelfsprekend zijn.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Kevinbes »

Je moet niet naar 1 bepaald ding kijken, maar naar meerdere factoren. Om te beginnen moet het algemene uitzicht kloppen, de buitenzijde en de binnenzijde moeten overeenstemmen qua toestand.
Als het een zeldzame helm betreft, moet je er zowiezo al skeptisch tegenover staan. Er wordt gewoon te veel geknoeid aan die dingen omdat er te veel geld mee gemoeid is ondertussen.
De prijs moet ook evereenstemmen met hetgeen aangeboden word. Bijvoorbeeld: je zal bij een handelaar geen originele SS helm vinden voor 1500 euro, maar je zou best bij een particulier een zoldervonst kunnen doen en voor een originele maar 200 euro moeten betalen omdat deze particulier niet weet waarover het gaat...
Er dient zeker ook opgepast te worden voor fake binnenwerken en kinriemen, tegenwoordig worden er zeer waarheidsgetrouwe kopies verkocht. Het is niet moeilijk om zo'n kopie kunstmatig te verouderen en een beginnende (of minder ervaren) verzamelaar om de tuin te leiden. Het is dus zeer belangrijk dat je weet hoe een originele er moet uitzien... De verschillen zijn soms minimaal en moeilijk te ontdekken...
Betreffende duitse WO2 helmen moeten de decals overeenstemmen met de helm zelf. Het is dus al om te beginnen noodzakelijk dat je het verschil ziet tussen een originele en een fake decal. De helmproducenten gebruikten decals van verschillende leveranciers. Hiervan bestaan alle gegevens en lijsten enzovoorts.

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Harmpeter »

Bedankt Kevin.

Om de helmen te beoordelen moet je ze kunnen vergelijken. Ik ken een aantal collega-verzamelaars en zal vragen of ik langs mag komen om hun collectie - en in het bijzonder helmen - te bekijken.
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Madman »

Kijk hier eens, genoeg te zien: http://www.ghw2.com/
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Harmpeter »

Bedankt Madman.

Ik zal de website goed bestuderen!
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Harmpeter »

Via marktplaats kan ik deze M42 luftwaffe helm aankopen.

http://link.marktplaats.nl/m1026674057

Ik heb zelf wat twijfels over deze helm. Aan de ene kant lijkt hij de normale slijtage te hebben, maar een aantal zaken zitten mij niet lekker. De helmnieten zitten er wat ruim in, lijkt het wel (niet strak tegen de helm). De nieten hebben ook niet de ruwe verf, zoals de helm. De adelaar lijkt mij wel erg fris, lees: wit. De helm heeft wat roestplekjes aan de buitenkant en binnenkant, maar het leren binnenwerk ziet er weer bijzonder goed uit.

Wat vinden jullie van deze helm? Ben bijzonder benieuwd naar jullie reacties en ideeën.

PS. De eigenaar vindt het niet bezwaarlijk dat ik deze helm op dit forum zet. Een en ander is met hem afgestemd.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Jules95 »

Helm lijkt me in mijn mening goed. Prijs is ook oke. Feit dat je de helm hier mag posten is ook een goed teken dat de verkoper zelf geen twijfels heeft.
Gebruikersavatar
Fidoo
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2015, 13:28
Locatie: Enschede

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Fidoo »

Mijn bescheiden mening vind ik het decal nogal vreemd.

Swatsika weg gekrast maar hier zit geen roest of verf schade. Op het decal daarin tegen zit wel weer vliegroest.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door martinus »

Heb zelf niks tegen het decal, komt vaker voor bij LW helmen dat het decal erg mooi helder wit blijft. Verkoper ken ik, die zal de boel echt niet flessen.

Misschien dat het binnenwerk er eens uit is gehaald (vervangen), wel een orgineel exemplaar. Wat mij betreft een prima helmpje! Als het HK er nog op zat had ik hem direct overgenomen.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen Wo2

Bericht door Schwerpunkt »

Harmpeter schreef:Via marktplaats kan ik deze M42 luftwaffe helm aankopen.

http://link.marktplaats.nl/m1026674057

Ik heb zelf wat twijfels over deze helm. Aan de ene kant lijkt hij de normale slijtage te hebben, maar een aantal zaken zitten mij niet lekker. De helmnieten zitten er wat ruim in, lijkt het wel (niet strak tegen de helm). De nieten hebben ook niet de ruwe verf, zoals de helm. De adelaar lijkt mij wel erg fris, lees: wit. De helm heeft wat roestplekjes aan de buitenkant en binnenkant, maar het leren binnenwerk ziet er weer bijzonder goed uit.

Wat vinden jullie van deze helm? Ben bijzonder benieuwd naar jullie reacties en ideeën.

PS. De eigenaar vindt het niet bezwaarlijk dat ik deze helm op dit forum zet. Een en ander is met hem afgestemd.
Ik denk dat je er goed aan doe om lid te worden van het GHW forum en daar raad vraagt , witte adelaar , losse knieten , rivetten die andere verf hebben en een mooi binnenwerk zijn op zich geen rode vlaggen.
Het geheel moet altijd bekeken worden dmv goede foto's.
Ik geloof dat de helm trouwens gepost staat op GHW.

Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen wat je wil verzamelen , de helm zonder swastika heeft voor velen een pak minder waarde.
Luftwaffe helmen zijn vaak te vinden met mooie volledige adelaars.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie