Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Opgeheven account 5919

Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Heren, ( En dames wellicht?)
Ook al is het een WO2 forum, niet vragen = altijd mis geschoten.

Voor mijn Balkan collectie ben ik deze keer op zoek naar een stukje Nederlands. Ik heb van vele veteranen al een hele reeks aan mooie Nederlandse items mogen ontvangen, maar zoek nog een Nederlands onderdeel. Ik ben makkelijker aan de meest excotische servisch/bosnische uniformen gekomen, dan een NL uniform, haha.

Ik ben op zoek naar een M93 KL NL GVT broek en jas, welke o.a gedragen is door Dutchbat Griffin in Bosnië. Dit model heeft naast een naamlint ook een borst-velcro, waar de afdelings patch met klitteband op gaat. Voor mij is het belangrijk dat het uniform in ieder geval in '90 geproduceerd is.

( Zie voorbeeld foto's )

http://www.defensieuniformprivemuseum.n ... dland1.jpg
http://www.defensieuniformprivemuseum.n ... nd-zij.jpg

Weet iemand van jullie of er uit de stempels/labels in de huidige GVT''s van defensie na te gaan is wanneer ze geproduceerd zijn? In de Duitse Wahler versies heb ik wel eens een jaartal zien staan.

Met vriendelijke groet,

Strelok. _/-\o_
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Da's toch het gewone huidige basisjasje? De term GVT (gevechtstenue) komt uit de groene periode, waar je een binnen-GVT en een buiten-GVT kende. Met de invoer van de woodlandlijn spreekt men van basisjas en basisbroek. De term GVT is overigens nog wel in zwang in het spraakgebruik. Net als de 'groene' uitdrukking 'buitenjas' (parka)
Veel weet ik er niet van, de minieme veranderingen in de loop der jaren vallen nauwelijks op. Wel heel jaren negentig zijn de drukknopen: in een soort feldgrau met relief. Ze zijn van messing onder de verf. Tegenwoordig zijn ze glad en matzwart, die moet je dus niet hebben.
Labels kan ik je nu niets van vertellen. Ik heb nog twee jasjes uit de Bosnië-tijd in gebruik, ik zal dat eens bekijken. Spul slijt zowat niet en wordt alleen valer van kleur.

Tip: zoek een goede dump. Zo eentje die de artikelen per kuub koopt. Er zijn er niet veel meer maar ze bestaan wel, in Kootwijkerbroek bijvoorbeeld. Daar ga je slagen (ook voor je groene visgraat, M76 en M78 etc.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Ha Erik,

Bedankt voor je uitleg. Interessante feitjes inderdaad.
Ik ben net terug van het NMM ( National Militair museum ) in Soesterberg en mag waarschijnlijk in het Depot een keer komen kijken naar de uitrustingen voor Bosnië.

Dump is inderdaad ook een goede, ik heb er al een aantal waar ik zo'n beetje bij het meubilair hoor maar heb eerst hier maar eens een topic gemaakt :)

Bedankt,

Strelok.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Strelok schreef:Ha Erik,

Bedankt voor je uitleg. Interessante feitjes inderdaad.
Ik ben net terug van het NMM ( National Militair museum ) in Soesterberg ...
Ja, ik ook! Eten bij Nederland Neutraal en de veldkeuken van Bob Kos! Ik was er als geïnterneerd Duits Unteroffizier, WO1, dus!
Even bliksembezoekje, meer te doen vandaag!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Erik schreef:
Strelok schreef:Ha Erik,

Bedankt voor je uitleg. Interessante feitjes inderdaad.
Ik ben net terug van het NMM ( National Militair museum ) in Soesterberg ...
Ja, ik ook! Eten bij Nederland Neutraal en de veldkeuken van Bob Kos! Ik was er als geïnterneerd Duits Unteroffizier, WO1, dus!
Even bliksembezoekje, meer te doen vandaag!
Grappig, stonden jullie op het hoekje naast de DDR keuken? :)

Mooi museum, netjes en schoon. Wel wat minder spul als je Overloon gewend bent, maar het is zeker een bezoekje waard geweest.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Strelok schreef:Grappig, stonden jullie op het hoekje naast de DDR keuken? :)
Ja, dat was een groep van onze vereniging. Ik ben zondag alleen even wezen kijken, ik kwam net van een vergadering van de vereniging. Gekleed als Duits Unteroffizier (WO1 natuurlijk)
Veldkeuken Nederlands was in feite een Zwitserse, er zijn nogal wat verschillen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Ah, leuk hoor.

Joh,ik heb er de ballen verstand van. Er hing een DDR bordje aan en de heren ernaast waren in volledig Strichtarn gekleed. Dat was voor mij DDR genoeg ;)
Of heb je het nu over jullie veldkeuken ? :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Nee, de NVA-veldkeuken klopte helemaal, niets mis mee of je zou het over kleine zaken moeten hebben waar ik overigens ook niet op gelet heb.
De Nederlandse keukenwagen was in feite een Zwitserse, uit 1904. Hij lijkt wel op de Nederlandse en dat was voldoende grond om 'm daar neer te zetten. Er zijn (helaas) geen plannen om 'm om te bouwen naar 'the real thing'. Anderzijds, zou je dat moeten willen? De keukenwagen werd bemand door deels mensen van onze vereniging, deel door mensen van bureau Rekwisieten KL.
Onze vereniging (VHM) stond met een ge-improviseerde veldkeuken zoals je die wel tegen kon komen tijdens de mobili14 van 18satie: een eenvoudige veldinrichting met duveltjes om op te koken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Ah precies, Leuk hoor :) Vond het grappig om te zien, had er geen reenactors verwacht.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Strelok schreef:Ah precies, Leuk hoor :) Vond het grappig om te zien, had er geen reenactors verwacht.
Die waren er ook niet, het waren allen ge-interesseerden in militaire geschiedenis die het uitbeelden leuk vinden om op die manier mensen dingen te leren.
Re-enactors doen alleen BoB, zijn 16 jaar en sergeant en rennen gillend en schietend door het bos in spiksplinternieuwe kleren van WPG :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Erik schreef:
Strelok schreef:Ah precies, Leuk hoor :) Vond het grappig om te zien, had er geen reenactors verwacht.
Die waren er ook niet, het waren allen ge-interesseerden in militaire geschiedenis die het uitbeelden leuk vinden om op die manier mensen dingen te leren.
Re-enactors doen alleen BoB, zijn 16 jaar en sergeant en rennen gillend en schietend door het bos in spiksplinternieuwe kleren van WPG :wink:
Oke, dan heb ik al die tijd blijkbaar de verkeerde term gebruikt. Mijn excuses hiervoor. Ik was in de veronderstelling dat het woord reenactor ook sloeg op mensen die op serieuze en informatieve en bovendien zo historisch mogelijk correct bepaalde veldslagen naspelen of door static displays bepaalde beelden laten zien, zoals lplg. :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Ik maakte maar een geintje Strelok. Maar wel eentje met een serieus ondertoontje. We willen eigenlijk van de term "re-enactment" af omdat dat slechts een deel vormt van de complete hobby "living history".

Maar maakt nu niet uit, we weten wat we beiden bedoelen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Het is gelukt...

Ik ben de trotse eigenaar van originele SFOR/IFOR uniforms welke gelijk zijn aan de Dutchbatt versies. productie 91' en 94', prachtige jaartallen.
Op de onderste foto zitten de badges niet goed maar is meer even voor het effect. De knopen lijken hier glad maar door de flits zijn ze helemaal donker geworden.

Ben er zeer blij mee.


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Erik »

Klopt. Een NAVO-eenheid als IFOR/SFOR/KFOR is dus geen UN-eenheid. IFOR/SFOR/KFOR met blauwe helm is dus niet goed en het badge van UN op de armlet klopt ook niet. Of het één, of het ander!
Mind you: Dutchbatt tot 20 dec 1995 was UN, alles erna NATO (IFOR) UN is blauw, NATO is groen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 5919

Re: Info Gezocht over - M93 KL NL Parka & Broek

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Ja het bovenstaande is zoals ik vermeld heb een soepje, maar ik ben blij dat ik eindelijk wat tijds-correcte Nederlandse uniformen op de kop heb kunnen tikken.
Plaats reactie