Entmoet

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Entmoet

Bericht door Entmoet »

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden is het, door de jaren heen gedoofde, vuurtje voor het verzamelen van overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog weer opgelaaid. Door de bouw van een vakantiehuis in de Duitse Eifel ben ik daar de laatste tijd veel te vinden. Niet zo lang terug vond ik dit (zie foto 1) op ons terrein. Een M1 Garand gas cylinder, gestempeld D-85449-SA. Mijn hart is sneller gaan bonken en dat is niet meer opgehouden.
Inmiddels ben ik helemaal in de geschiedenis van het gebied gedoken (ik hou deze graag nog even voor mezelf) en heb een paar dagen geleden mijn eerste zoektocht met mijn nieuw aangeschafte metaaldetector achter de rug. Een hoop nieuwe informatie dankzij de interessante vondsten als gevolg.

Vandaar dan ook dit topic, waar ik jullie op de hoogte zal houden van mijn vondsten.
Bijlagen
Foto 1 (in de staat zoals ik hem vond, inmiddels een stuk mooier weten te krijgen)
Foto 1 (in de staat zoals ik hem vond, inmiddels een stuk mooier weten te krijgen)
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Een Amerikaanse combination tool voor de M1 Garand (thnx Edgar!). Dit is een vroeg model, aangezien de latere variant een aantal extra tools bevatte. De combination tool werd opgeborgen in de kolf van de M1 Garand. Zo ziet hij er in nieuwstaat uit: http://picturearchive.gunauction.com/10 ... d5c446.jpg
Bijlagen
USA M1 Garand combination tool
USA M1 Garand combination tool
USA M1 Garand combination tool
USA M1 Garand combination tool
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Op 3 m2 gevonden. Zowel Amerikaans (M1 Garand) als Duits (K98). Het lijkt erop, ook aangezien het groot aantal granaatscherfjes, dat er hier een directe confrontatie is geweest.

Duitse hulzen zijn P346 39 S* 4 gestempeld. Amerikaanse R A 44.
Bijlagen
Bulkje hulzen (M1 Garand en K98)
Bulkje hulzen (M1 Garand en K98)
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Entmoet

Bericht door Sarfman »

Dat zijn leuke vondsten Entmoet. Zeker als je ook nog eens "verbonden" bent met de plek waar je ze gevonden hebt. Dat gaan dus de nodige zoek vakanties worden :-)
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Bedankt Sarfman! Ja, die verbintenis met het gebied vind ik magisch. Het rondlopen in de bossen en het lezen van het terrein maakt het voor mij zo'n gave ervaring. Wanneer de metaaldetector begint te piepen op een plek waar ik het een en ander verwacht door de informatie die ik zelf heb weten te achterhalen...bizar.

Hier een aantal foto's van de M1 Garand clip. Kogel heb ik los gevonden en past nog mooi op een van de hulzen. Deze staat dus niet op scherp.
Ik hoop nog, ten minste, 3 M1 Garand hulzen te vinden, want dan is de clip compleet!
Bijlagen
IMG_2104.JPG
IMG_2103.JPG
IMG_2091.JPG
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Entmoet

Bericht door soldaat »

leuke vondsten en inderdaad mooie plek daar om te zoeken
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Entmoet

Bericht door LDO »

Hengelen in je eigen privé vijver, helemaal geweldig...
Ik kleur stiekem groen van jaloezie! :mrgreen:
Neem er de tijd voor ons op de hoogte te houden, ik ben echt benieuwd wat je nog meer blootlegt in de tijdcapsule.

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Entmoet

Bericht door Sarfman »

Ik heb zo'n vermoeden dat dat compleet krijgen geen probleem gaat worden :-). Zeker als ik zie wat je nu al gevonden hebt. Ik heb ook wel vaker met het idee gelopen om eens met een metaal detector aan de slag te gaan, maar het is altijd "zoveel te doen en zo weinig tijd" Maar in ieder geval zeker leuke vondsten. Ben benieuwd wat je nog meer gaat vinden.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Sarfman schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat dat compleet krijgen geen probleem gaat worden :-). Zeker als ik zie wat je nu al gevonden hebt. Ik heb ook wel vaker met het idee gelopen om eens met een metaal detector aan de slag te gaan, maar het is altijd "zoveel te doen en zo weinig tijd" Maar in ieder geval zeker leuke vondsten. Ben benieuwd wat je nog meer gaat vinden.
Zoeken met de metaaldetector is inderdaad een kwestie van tijd maken. Maar, de voldoening die het je geeft wanneer je iets vindt...fenomenaal :D Dus denk er nog maar eens goed over na, ik ben in ieder geval verslaafd! Haha. Ik ben ook onwijs benieuwd of ik nog meer onderdelen naar boven weet te halen.
LDO schreef:Hengelen in je eigen privé vijver, helemaal geweldig...
Ik kleur stiekem groen van jaloezie! :mrgreen:
Neem er de tijd voor ons op de hoogte te houden, ik ben echt benieuwd wat je nog meer blootlegt in de tijdcapsule.

Groets,
Martin
Bedankt :D Dat ga ik absoluut doen! Begin volgende week ben ik er weer een paar dagen. Hopelijk kan ik wat uurtjes vrijmaken!
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Hoi allemaal,

Ik heb er weer een paar zoekuurtjes opzitten. Uiteraard al mijn hoop gevestigd op het vinden van onderdelen van de M1 Garand...en ik heb goed nieuws. Eerst wat andere zaken.

Gespje Amerikaanse uitrusting (rugtas?) en drukknoopje.
IMG_2136.JPG
Granaatscherven luchtafweergeschut (?) en losse kogels (Amerikaans?)
IMG_2137.JPG
Niet te geloven! En toen vond ik de plug die in de M1 Garand Gas Cylinder die ik eerder gevonden heb past. Beide schroefdraden zijn nog zo intact dat ik hem er volledig in kan draaien. Mijn hart sloeg over. Awesome! :D
IMG_2138.JPG
En het feest gaat door, want volgens mij heb ik hier de stelbout/schroef van het vizier van de M1 Garand te pakken!
[edit]Inmiddels gechecked. Het is inderdaad een M1 Garand stelbout van de rear sight. Zie http://redheadedtshirts.com/wp-content/ ... s-lrge.jpg[/edit]
IMG_2139.JPG
Flinke bulk (bovenste 2 bakjes) Duitse K98 patronen. Allemaal afgebroken vlak onder de kogel. Kruit zit nog in beide gedeelten. Deze lagen op 1 m2 en mijn vermoeden is dat deze onklaar zijn gemaakt door Amerikaanse soldaten.
IMG_2142.JPG
Laatst gewijzigd door Entmoet op 19 mar 2016, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Entmoet

Bericht door Kevinbes »

wauw!!!! nog even heb je je eigen Garand!!! :) awesome
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Entmoet

Bericht door Der Blitz »

Vooralseerst mooie vondsten, dat zeker.

Maar je hebt het over de eifel. daar heerst een totaal zoekverbod! op u prive grond zal je wel mogen zoeken mogenlijk, maar dat lijkt me niet zo een grote lap grond te zijn dat je er weken lang kunt zoeken en blijven vinden. Dat je op andere plaatsen gaat zoeken dan u eigen grond lijkt me hoogst waarschijnlijk, dat je daar toestemming hebt van de plaatselijke politie vind ik nog veel onwaarschijnlijker. Mijn excuses alvast, maar ik kan bijzonder weinig geloof hechten aan u verhaal. Ik ga u ook uitleggen waarom. een ervaring van een mede zoeker die daar wou gaan zoeken, bij het binnen stappen van het bos was hij al 'gepakt', hij heeft daar de volgende uitleg gekregen: gepakt tijdens het zoeken: 400 euro boete detector afgeven, fouillering en auto onderzoek vind men munitie in u tassen of auto: nog eens 600 euro boete gevolgd door een onmiddelijke huiszoeking... daarom dat ik niet kan geloven dat u zomaar toestemming krijgt om te zoeken, en patronen uit de grond te halen, ik bedoel het absolute ni slecht tegenover u en kan mis zijn maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: Entmoet

Bericht door Sarfman »

Al een aardige collectie aan het worden. En allemaal van je eigen terrein! Top!
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Der Blitz schreef:Vooralseerst mooie vondsten, dat zeker.

Maar je hebt het over de eifel. daar heerst een totaal zoekverbod! op u prive grond zal je wel mogen zoeken mogenlijk, maar dat lijkt me niet zo een grote lap grond te zijn dat je er weken lang kunt zoeken en blijven vinden. Dat je op andere plaatsen gaat zoeken dan u eigen grond lijkt me hoogst waarschijnlijk, dat je daar toestemming hebt van de plaatselijke politie vind ik nog veel onwaarschijnlijker. Mijn excuses alvast, maar ik kan bijzonder weinig geloof hechten aan u verhaal. Ik ga u ook uitleggen waarom. een ervaring van een mede zoeker die daar wou gaan zoeken, bij het binnen stappen van het bos was hij al 'gepakt', hij heeft daar de volgende uitleg gekregen: gepakt tijdens het zoeken: 400 euro boete detector afgeven, fouillering en auto onderzoek vind men munitie in u tassen of auto: nog eens 600 euro boete gevolgd door een onmiddelijke huiszoeking... daarom dat ik niet kan geloven dat u zomaar toestemming krijgt om te zoeken, en patronen uit de grond te halen, ik bedoel het absolute ni slecht tegenover u en kan mis zijn maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk.

groeten
Allereerst bedankt voor de zorgen die je uit. Ik moet alleen wel enkele aantekeningen plaatsen bij hetgeen je schrijft. Ik heb navraag gedaan bij een politieagent uit onze straat. Puur om het zoeken op eigen grond in combinatie met het vinden van explosief materiaal. Daarnaast heb ik te horen gekregen welke gebieden absoluut verboden zijn om in te zoeken. Zo is bijvoorbeeld het Hurtgenwald een verboden gebied. Daar zul je mij ook niet vinden, evenals in de bossen rondom Vogelsang. Simpelweg; het is verboden. En zo zijn er nog wel meer gebieden op te noemen waar niet gezocht mag worden met een metaaldetector, maar dat het in de volledige Eifel verboden is om te zoeken is mij niet verteld in het gesprek.

Ik dank je nogmaals voor het meedenken en het uiten van je zorgen, maar ik hoop ook dat er vertrouwen kan zijn in de manier waarop ik mijn hobby uitoefen. Ik ben een secuur persoon en doe er naar mijn idee alles aan om niemand, ook geen wet, tegen de borst te stoten.
Entmoet
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2016, 15:19

Re: Entmoet

Bericht door Entmoet »

Sarfman schreef:Al een aardige collectie aan het worden. En allemaal van je eigen terrein! Top!
Bedankt! Grotendeels volledig eigen terrein en deels uit direct aangrenzend bosgebied, waarvoor ik de toestemming heb. Zowel van naaste buren als van eerdergenoemde politieagent uit onze straat. Het is er prachtig!
Plaats reactie