EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2016

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Kevin, je mag al jaren grendelgeweren uit het buitenland kopen!
Dan moet je deze zeker wel bij een erkende Nederlandse wapenhandelaar laten nakijken en eventueel volgens de Nederlandse richtlijnen laten aanpassen?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

Maar moet wel Nederlands onklaar zijn inderdaad en eventueel certificaat
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:
Erik schreef:Kevin, je mag al jaren grendelgeweren uit het buitenland kopen!
Dan moet je deze zeker wel bij een erkende Nederlandse wapenhandelaar laten nakijken en eventueel volgens de Nederlandse richtlijnen laten aanpassen?!
Inderdaad. Dat zijn de regels. Tenzij je 'm als vuurwapen wilt gebruiken, en ook daar zijn spelregels voor.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door asjemenou »

Dat dacht ik al. Dus ik koop in België een gedeactiveerde Lee Enfield en vraag aan een Nederlandse wapenhandelaar of deze 'm voor mij wil aanpassen (deactiveren) volgens de Nederlandse wet. Doet de beste man dit voor mij als ik met de Lee Enfield z'n zaak binnenloop? Anders gezegd, loont het voor hem de moeite om dit voor mij te doen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Probleem is dat je hem niet mag vervoeren tussen de grens en de wapenhandel. De wapenhandel zal hem voor je moeten importeren en nakijken voordat jij hem voorhanden mag hebbben.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door earlymb »

racefiets schreef:Probleem is dat je hem niet mag vervoeren tussen de grens en de wapenhandel. De wapenhandel zal hem voor je moeten importeren en nakijken voordat jij hem voorhanden mag hebbben.
Misschien dat dat in theorie met die nieuwe Europese Richtlijn niet meer hoeft omdat men dan in principe overal volgens dezelfde richtlijn deactiveert, maar Nederland zou Nederland natuurlijk niet zijn als we niet weer het braafste jongetje van de klas gaan spelen en er allerlei eigen regels aan vast plakken. Overigens lijkt die nieuwe richtlijn vrij dicht bij de standaard te komen zoals die al jaren in NL van kracht is.

Het zal voorgekomen zijn dat men die Belgische Enfield koopt en hem vervolgens door een Belgische wapenhandelaar of handige Belgische vriend met lasapparaat naar Nederlands voorschrift laat deactiveren. Dit is een vergunningsplichtige handeling, maar alleen IN Nederland dus misschien komt men er nog mee weg ook?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Dat kon inderdaad wel. Als die aan de regels van NL voldoet dan kan je die gewoon over de grens brengen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door asjemenou »

Dit is eigenlijk wat ik met mijn eerdere reacties ook bedoel. Stel je vind op een Belgische beurs een zeldzame variant van één of ander type grendelgeweer waar naar je al heel lang op zoek bent. Je wilt 'm best onklaar laten maken volgens de Nederlandse wetgeving. Dan is de vraag, tot in hoeverre is een Nederlandse wapenhandelaar daadwerkelijk bereid om dit voor je te doen. Wetende dat je een éénmalige klant bent zonder vergunning en geen lid van een schietvereniging of wat dan ook.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Die handelaar zal gewoon rekenen voor de tijd dat hij voor jou aan het werk geweest is er zijn meerdere handelaren waarvan ik weet dat ze het gewoon voor je regelen. Of het dan nog te betalen is is afhankelijk van jou. Er komen dan nog best wat kosten bij.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Dan is de vraag, tot in hoeverre is een Nederlandse wapenhandelaar daadwerkelijk bereid om dit voor je te doen. Wetende dat je een éénmalige klant bent zonder vergunning en geen lid van een schietvereniging of wat dan ook.
Dat doen ze gewoon, tenzij ze het te druk hebben. Ze willen ook geld verdienen namelijk. En jij betaalt voor de tijd dat ze bezig zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

Is er al iets veranderd in de wet?
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Inmiddels is er een publicatie geeeest in de staatscourant. Inhoudelijk durf ik er niets over te zeggen. Gaat momenteel nog mijn pet te boven.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door earlymb »

Inderdaad: https://goo.gl/XX3QSr

Voornamelijk de Toelichting is van belang.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door Kevinbes »

Dus mischien kunnen we ipv grendelgeweren, semi onklaar legaal? Bezitten
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: EU richtlijn voor onklaar maken van kracht per 8 april 2

Bericht door racefiets »

Yep, en niet alleen semi. Het is alleen nogal onduidelijk wie de instantie gaat worden die de wapens moet keuren. En buitenlandse deko's die volgens de nieuwste richtlijn onklaar gemaakt zijn (Belgisch, Duits) kunnen nu ook. De grote valluik is dat er heel erg veel deko's in omloop zijn die niet volgens de huidige richtlijn onklaar zijn. En hoe men daar mee om gaat is volstrekt onduidelijk. Om nog maar niet te zwijgen dat alle bestaande onklaar gemaakte wapens niet voldoen aan de nieuwe richtlijn. En ook dat is momenteel volstrekt onduidelijk.
Plaats reactie