vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
xpdeus
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2016, 12:54

vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Bericht door xpdeus »

vandaag tussen de buien even gaan zoeken
Bijlagen
011.JPG
010.JPG
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Bericht door Kugelblitz »

Leuk, niet voor niets dus! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vrijmarktvondst

Bericht door asjemenou »

Op Koningsdag ben ik ook gaan zoeken. Echter, niet met een metaaldetector in het veld maar gewoon op een vrijmarkt. Al verwacht je het niet maar hoop je het toch stiekem, ook daar kunnen nog steeds 76 jaar na dato WOII-pareltjes worden gevonden.
_dsc0089-v-lr.jpg
Zo vond ik er een blikken sigarendoosje gevuld met 2 oude passers en... een aantal Nederlandse vooroorlogse emblemen. De verkoper kon mij alleen vertellen dat het afkomstig was van een familielid en dat het waarschijnlijk al langer in het bezit van de familie was geweest. Voor een paar Eurootjes verwisselde het blikken sigarendoosje met inhoud van eigenaar.
_dsc0091-v-lr.jpg
Bovenste rij v.l.n.r.; Korps Motordienst en vrijwillige LSK Motordienst (kraagembleem), Kustartillerie (kraagembleem) en Rijdende Artillerie (kraagembleem).
Middelste rij v.l.n.r.; Jagers (embleem voor kepie en veldmuts), Luchtvaartafdeling (kraagembleem) en Rijdende Artillerie (kraagembleem).
Onderste rij v.l.n.r.; Jagers (embleem voor veldmuts), Grenadiers (kraagembleem), Genie (kraagembleem) en Luchtdoelartillerie en VLK Luchtafweerdienst (kraagembleem).
_dsc0092-v-lr.jpg
Links een helmplaat voor de M27/M34 helm. Aan de helmplaat is goed te zien dat deze met flinke kracht van de helm verwijdert is. Rechts een tweetal Marine emblemen. Het onderste embleem is die van een kwartiermeester. Ik heb geen idee of de kroon in combinatie met het embleem van de kwartiermeester behoort te worden gedragen. Ook kan ik de beide Marine emblemen niet dateren. Misschien kan iemand op dit forum dit wel? Daarom ook een foto van de achterkant van beide emblemen.
_dsc0093-v-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Bericht door patrickh »

Dat is nog eens een topvondst! Ben zo toch ook vaak op markten leuke dingen tegen gekomen!
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Bericht door brastra »

Dat zijn idd mooie items die je hebt gevonden.
Wordt steeds schaarser maar het kan dus toch.
Zo is mijn verzameling ook begonnen op de rommelmarkten.
Top om te zien !
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vandaag tussen de buien even gaan zoeken

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reacties. Leuke militaria aankopen doen op een rommelmarkt kun je nog steeds al wordt het wel zeldzamer. Vandaag de dag zijn mensen toch sneller geneigd om na een zolder- of schuuropruiming hun oude spulletjes op Marktplaats te zetten. Waarom wachten op de jaarlijkse vrijmarkt?!
Het voordeel van deze aankoop was dat de verkoper totaal geen idee had wat hij aan mij verkocht.

De twee passers die in het sigarendoosje zitten zijn merkloos. Een datering durf ik er niet aan te geven. Tevens zit er in het sigarendoosje een speldje van Castella (witte was). Zie; http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/H ... mann2b.htm . Dit merk waspoeder dateert ook van rond de jaren dertig en veertig.
Zelfs het blikken sigarendoosje is van een oud Nederlands merk. Hoewel het merk Panter sigaren nog wel bestaat is het niet meer van de gebroeders Van Schuppen uit Veenendaal. De naam van Schuppen wordt nog wel op het sigarendoosje vermeld al denk ik wel dat het van een latere naoorlogse productie is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie