hakenkruizen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ja, als je ziet dat iemand dat tekent kan je ook wel een echte punter, mits bijdehand, in zijn of haar achterwerk duwen. ;)
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Zitadelle schreef:Ja, als je ziet dat iemand dat tekent kan je ook wel een echte punter, mits bijdehand, in zijn of haar achterwerk duwen. ;)
Tegen iemands achterwerk is wel wat anders dan IN iemands achterwerk :wink: .........nouja dan zullen het vast nooit weer doen maar een hele punter?.....AUWWW!
Gebruikersavatar
={ivo}=
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 mar 2004, 17:15
Locatie: Delft

Bericht door ={ivo}= »

Gebruikersavatar
BOBO12345
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2004, 11:56
Locatie: tilburg

Hoeft niet negatief te zijn

Bericht door BOBO12345 »

IK wilde even kwijt dat een haken kruis niet altijd een negatieve betekenis te hebben!
van oorsprong had dit symbool zelfs een positieve betekenis!
het was iets met de kracht van het geloof en vruchtbaarheid maar dat weet ik niet zeker moet ik ff checken.
het haken kruis of eigenlijk [b]swastika[/b]
was er al lang voor hitlers tijd! :!:
I Came, I saw, I conquered
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Ja kan wel zijn natuurlijk. Hitler heeft het symbool gebruikt om iets "eigens" te hebben. Net als het snorretje trouwens.

Door wat Hitler met het teken gedaan heeft is het vervolgens een besmet teken geworden. Dus een hakenkruis is per definitie verwerpelijk en heeft een negatieve betekenis. We leven immers na de tweede wereldoorlog en nadat het teken besmet is geworden.
De naam Adolf is dat trouwens ook. Ik kan me niet een geboortebericht herinneren in een krant dat iemand zijn kind Adolf noemt. En toch zullen er voor 1940 best heel aardige mensen zijn geweest die Adolf heetten, was er dus ook al lang voor Hitlers tijd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Uit 'Quest', december 2004

Het hakenkruis of swastika is een oud symbool dat in verschillende culturen vooral als religieus symbool voorkomt. Het woord swastika komt uit het Sanskriet: 'su' is 'wel', 'asti' is 'zijn. De traditionele betekenis van het symbool is positief, het is het wiel van het leven. Vooral boeddhisten en jainisten vereren het teken. De hoeken van 90 graden, die de 4 armen aan het einde maken, geven het kruis een draaiend effect. Dat symboliseert een zonnewiel met een spoor van licht uit de draaiende armen. De swastika met de bovenste arm naar links staat in het boeddhisme voor de continuïteit van het bestaan. De omgekeerde swastika was in Mesopotamië verbonden met het vrouwelijke voortplantingsvermogen. De Germanen zagen de swastika als de hamer van dondergod Dona. Het teken werd daarom in Duitsland gebruikt als afweer tegen brand en blikseminslag.
Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog begonnen anti-semitische groepen in Duitsland en Oostenrijk de swastika te gebruiken als symbool voor de 'zuiverheid van het arische ras'.
In 1920 zette Hitler het symbool op de nazivlag. Hitler gebruikte het hakenkruis met de naar rechts gebogen armen.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Hitler heeft veel meer dingen verpest voor ons! :x ....ik kan geen klein snorretje onder de neus laten staan of mensen schreeuwen " HEY ADOLFIEEE!! "
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Onlangs was er een kleine 'rel' in Brazilië, omdat zijn iemand die Adolph (Dos Santos of zoiets) heette, zijn achternaam wou veranderen in Hitler
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Plaats reactie