Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door Ernst-H »

Vandaag de hand kunnen leggen op deze set objecten die bij elkaar horen.

-Een Nederlandse helm, oorspronkelijk groen, daarna zwart geverfd en daaroverheen de witte kleur met rode kruizen. Een afdruk van helmplaat is zichtbaar onder de verf.
-Twee armbanden gestempeld "Nederlandse Roode Kruis afd. Delft" en handgeschreven nummers
-Ronde emaille plaquette "Vereeniging Artsen Automobilisten" - voor bevestiging op auto
-Klein plaatje met tekst "Ned. Mij. tot Bev. der Geneeskunst" - voor bevestiging op fiets

Het verhaal wat mij is verteld is dat het toebehoorde aan een Delftse arts die in de meidagen 1940 in Rotterdam actief is geweest.
Een naam kon mij helaas niet gegeven worden maar de mensen van wie ik het heb overgenomen hebben beloofd daar nog naar te gaan zoeken.

Hebben jullie tips over hoe ik deze set verder kan onderzoeken?

Afbeelding
Afbeelding
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door patrickh »

Dergelijke helmen zijn gebruikt door de LBD, Luchtbeschermingsdienst. Helm is dus WOII, maar of hij in de meidagen gebruikt is durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door Bert-Jan »

Ik heb nog nooit een foto gezien die of tijdens de mobilisatie of tijdens de meidagen is gemaakt waar z'n helm op staat. Volgens mij is die daarom ook naoorlogs. Mocht iemand een foto hebben uit die periode waar wel z'n helm opstaat neem ik gelijk mijn woorden terug.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door patrickh »

Helm is oorlogs LBD gebruikt, je moet het niet als militair gebruik zien, Bert-Jan, maar als civiel. Of ze die in de meidagen hadden betwijfel ik zelf ook, maar in de periode erna maar TOT 1945 werden deze helmen zeker LBD gebruikt, hoor!

Soortgelijke helm, zwart met rode kruis oorlogs LBD:
Bijlagen
lbd1a.jpg
lbd2a.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door Bert-Jan »

patrickh schreef:Helm is oorlogs LBD gebruikt, je moet het niet als militair gebruik zien, Bert-Jan, maar als civiel. Of ze die in de meidagen hadden betwijfel ik zelf ook, maar in de periode erna maar TOT 1945 werden deze helmen zeker LBD gebruikt, hoor!

Soortgelijke helm, zwart met rode kruis oorlogs LBD:
oke dat wist ik niet. ik dacht echt dat ze pas na 1945 met rode kruisen op de helmen liepen.
weer wat geleerd bedankt.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door patrickh »

Wat dat betreft schiet het boek van Kevin De Joode wat tekort mbt LBD en Rode Kruis.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door patrickh »

Hier mijn LBD helm:
Bijlagen
lbda.jpg
lbd.jpg
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door Ernst-H »

De nummers op de armbanden zijn volgens mij nummers van persoonsbewijzen.
-“W6 / 006211”
-“D5 / 001703”

Hierbij staat "D5" voor Delft.
De code "W6" heb iknog niet kunnen identificeren.

Tot wanneer werden persoonsbewijzen eigenlijk actief gebruikt?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door rammsander »

Prachtige collectie zo bij elkaar Ernst. Mooie civiel - L B.D. Geneeskundige dienst gerelateerde set zo bij elkaar. Als je ooit denkt het weg te doen, neem ik hem graag van u over :wink: .

Vriendelijke groet,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door asjemenou »

Ernst-H schreef:De nummers op de armbanden zijn volgens mij nummers van persoonsbewijzen.
-“W6 / 006211”
-“D5 / 001703”

Hierbij staat "D5" voor Delft.
De code "W6" heb iknog niet kunnen identificeren.
Het is mogelijk dat de handgeschreven codes op de Rode Kruisarmbanden nummers zijn van een Persoonsbewijs. Het gemeentenummer "W6" kan ik ook niet achterhalen. Omdat de andere code "D5" voor de gemeente Delft staat heb ik het vermoeden dat de code "W6" voor een gemeente kan staan in de directe omgeving van Delft. Mogelijk de gemeente Wateringen?!
Je zou dit kunnen navragen bij het NIOD, zie; http://www.niod.knaw.nl/nl/vragen-stellen .
Waarschijnlijk kunnen ze je geen namen geven die corresponderen met de mogelijke Persoonsbewijsnummers. Dit register/archief is eind jaren zestig vernietigd.
In je eerdere reactie vermeld je dat de objecten de nalatenschappen zijn van een Delftse arts. De code "D5" zou dit kunnen bevestigen.
Als de codes op de armbanden staan voor Persoonsbewijsnummers dan zal de veronderstelde Delftse arts deze niet in mei 1940 hebben gedragen. Het Persoonsbewijs werd pas vanaf april 1941 uitgereikt.
Je kunt onderzoek doen bij het historisch archief van Delft. Misschien is er bij hen iets bekend van een lijst of een vermelding van artsen die tijdens de oorlog werkzaam waren in een Delfts ziekenhuis, de LBD, Rode Kruis o.i.d.
Ernst-H schreef:Tot wanneer werden persoonsbewijzen eigenlijk actief gebruikt?
Officieel werd het Persoonsbewijs per 1 februari 1951 afgeschaft.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Helm arts Delft Rotterdam 1940 ?

Bericht door magicdutchmen »

Gewoon een leuke rode kruis helm. Veel foto's kun je vinden van dergelijke gedragen helmen in 1945.
Hier een bevrijdingsfoto uit Deventer.
Bijlagen
rodekruis_deventer1945.jpg
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie