Dolk WO2 ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Peter9999
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016, 11:50

Dolk WO2 ?

Bericht door Peter9999 »

Iemand enig idee of door wie deze dolk is gebruikt (eenheid, leger ed.) en eventuele ouderdom.
Zover ik weet zou deze moeten zijn van een Airborne divisie jongen ongeveer 16 tot 18 jaar oud geland rond Arnhem. Deze dolk had hij bij zich. Zelf kan ik niet zo snel iets vinden wat dit bevestigd.

Alvast bedankt.
Bijlagen
20160518_113021.jpg
20160518_113031.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Erik »

Hallo Peter!

Je vraag stel je in het verkeerde forum, maar alla!
Zoals ik het zie is jouw dolk geen militaire verstrekking maar ik moet er eerlijk over zijn: ook ik heb niet alle militaire dolken gezien.
Jouw verhaal bij de dolk is niet nieuw; sinds mensenheugenis nemen soldaten graag hun eigen blanke wapen mee wanneer ze het gevecht in moeten. Het gaat dan om privé-wapens. Mogelijk dat dit er zo één is?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Jim »

Lijkt op een verbouwde (Kwam ook voor, ik heb er verschillende gezien) Fairbairn Sykes dolk 3de model. Worden ook wel uitgescholden voor commando dolk.
Afbeelding
uploadimage

Deze dolken werden schijnbaar standaard uitgereikt aan Britse parachutisten officieren en de manschappen mochten deze aanschaffen = kopen.
Er ging een populair gerucht rond dat iemand die gevangen werd genomen en in bezit was van een dergelijke dolk standaard meteen door de Duitsers werd doodgeschoten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Peter9999
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016, 11:50

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Peter9999 »

De reden dat ik dit weet is nml dat mijn vader daar heeft mee gevochten (is nog in leven). Hij heeft deze meegenomen. Hij wilde deze retourneren aan de familie toen. Helaas kreeg hij geen naam te horen bij het weghalen van het lichaam. De schede die er bij lijkt ook niet bij deze dolk te horen. De schede is zo te zien van een mes ipv een dolk. Wel van leer ed., maar er zit 1 rechte lange kant aan en 1 afgeronde. Vandaar mijn vraag in het forum. Sorry dat het op de verkeerde plek is.
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door matthijsdedie »

ik heb een zelfde mes met een gleuf in het lemet, zou het kunnen dat deze ook aangepast is of is het dan een compleet andere dolk?
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Jim »

Peter9999 schreef:De reden dat ik dit weet is nml dat mijn vader daar heeft mee gevochten (is nog in leven). Hij heeft deze meegenomen. Hij wilde deze retourneren aan de familie toen. Helaas kreeg hij geen naam te horen bij het weghalen van het lichaam. De schede die er bij lijkt ook niet bij deze dolk te horen. De schede is zo te zien van een mes ipv een dolk. Wel van leer ed., maar er zit 1 rechte lange kant aan en 1 afgeronde. Vandaar mijn vraag in het forum. Sorry dat het op de verkeerde plek is.
Er is ook een post voor identificeren van militaria, maar ja je hebt ook weer het verschil geallieers en Axis en die staan ook weer apart en begrijpelijk dat mensen ook spullen bij uitrusting zetten. Er zijn ergere zaken.

Hier staat ook een aangepastte met een Amerikaanse schede.
http://www.warrelics.eu/forum/fairbairn ... le-542170/

Dit is de officiele schede die erbij hoort. De metalen punt wil nog wel eens van het leer afschuren. Het is niet ongewoon een eigen gefabriceerde of aangepaste schede bij te vinden.
Afbeelding
upload

Plaats ook eens een foto van de schede als mogelijk. Wat zijn de afmetingen van het mes? Staat er ergens nog een cijfer, letter, pijltje?
matthijsdedie schreef:ik heb een zelfde mes met een gleuf in het lemet, zou het kunnen dat deze ook aangepast is of is het dan een compleet andere dolk?
Foto en eventueel afmetingen zegt soms zo ontzettend veel!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Peter9999
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2016, 11:50

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Peter9999 »

Lengte ed.
Lengte lemmet: 16,7 cm (in het midden gemeten)
Handgreep lente: 10 cm
Breedte lemmet bovenaan: 1,9 cm
Handgreep is geen plastic maar wel doorzichtig met licht- en donker bruine en zilverkleurige lijnen (rondom)

Zoals je op de foto ziet is de stootplaat anders gevormd dan een standaard stootplaat op een fairnbairn-sykes.
Deze heeft een "versiering" in de vorm van een inkeping.
Bijlagen
20160519_173553.jpg
20160519_173455.jpg
20160519_173446.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Jim »

De maten komen in de buurt van de maten die in verschillende tekeningen de ronde doen. Het enige wat nog enig zins lijkt op de oorspronkelijke uitvoering is het lemmet.
En ook het lemmet ziet er niet heel strak meer uit. In sommige uitvoeringen staat op de stootplaat nog een pijltje en of cijfer. Maar de stootplaat is (messing is ook origineel gebruikt) is ook nogal bewerkt en misschien vervangen. De schede is overduidelijk niet wat oorspronkelijk bij een originele dolk thuishoort en ook niet vervaardigd uit een originele schede. Mogelijk is dat een commercieel /officieel vervaardigd model door iemand /drager aan eigen smaak is aangepast. Dit kwam voor en ook verschillende fabrikanten hebben nadat hun contract werd beeindigd resterende lemmetten van een ander model handvat voorzien.

Als je geen reden hebt om aan je vaders woorden te twijfelen over hoe hij er aan is gekomen dan heb je een mooi stukje geschiedenis in handen. En dat die dan niet meer in mogelijk originele uitvoering bevind. Misschien jammer voor degenen die liever alles hebben in de staat hebben zoals de fabrikant het heeft afgeleverd, maar dat doet niets af aan de geschiedenis verhaal die erbij hoort.

Ik zou als Arnhem /Brits airborne verzamelaar een dergelijk object een topstuk in de collectie vinden. Wel als mogelijk proberen te achterhalen welke straat / datum de gesneuvelde militair heeft gelegen. Dan is het misschien mogelijk de eenheid waar de soldaat in heeft gediend nog te achterhalen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dolk WO2 ?

Bericht door Erik »

Jim schreef:Lijkt op een verbouwde (Kwam ook voor, ik heb er verschillende gezien) Fairbairn Sykes dolk 3de model. Worden ook wel uitgescholden voor commando dolk.
Of ze daarvoor werden 'uitgescholden' weet ik niet. Wel is er een duidelijk verband met het Korps Commandotroepen. Elke officier die bij het KCT heeft gediend krijgt zo'n dolk. Daarnaast spreekt ook de Engelse literatuur over 'commando knive'. Het zal een reden hebben!
Ze worden nog steeds gemaakt. Daarnaast wemelt het van de replica's.
Een artikel over de Nederlandse dolk M.17 suggereert dat deze model heeft gestaan voor de FS fighting knive.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie