werkstuk moreel tweede WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
rlvbrussel
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2016, 15:47

werkstuk moreel tweede WO2

Bericht door rlvbrussel »

Hallo,

Ik zoek informatie over het moreel van de geallieerde en Duitse soldaten in de WO2.
Voor, tijdens en na de oorlog... zelf heb ik aantal berichten gevonden maar daar staan niet de informatie die ik zoek.

En hoe de hoge legerleiding het moreel probeerde te verhogen

Gr Raoul
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: werkstuk moreel tweede WO2

Bericht door Jim »

Een manier die aan zowel geallieerde als Duitse zijde was het openen /opzetten van bordelen. Montgomery liet in Tripoli een bordeel opzetten voor de manschappen.

De Duitsers hadden in Parijs in een Synagoge een manschappen bordeel ingericht.

Dit voorkomt dat manschappen een ongewenste ziekte opliepen, want de dames stonden onder controle van (leger) artsen. Maar de manschappen konden dit zeer waarderen.

Hoewel er ook waren die bordelen moreel verwerpbaar vinden /vonden.

Film vertoningen, toneel, zang en dans optreden door reizende entertainment gezeldsschappen.
Warm /en gezond eten. Uitgebreide studies werden en worden nog steeds gedaan om zo lekker en gezond mogelijk voedsel aan manschappen te verstrekken. Ook studies naar het maken van (nood) rantsoenen. Hoe kan een soldaat zonder al te veel moeite lekker en voedzaam zijn rantsoenen gebruiken. Dit is van directe invloed op het moreel.

Goede kleding en uitrusting. Slechtzittende onpraktische kleding en uitrusting aanpassen en vervangen. Aan het begin van de oorlog was het gebruik van emblemen bij de Britten minimaal. Later werd het gebruik van straatnamen divisie en onderdeels emblemen ingesteld omdat bleek dat dit goed was voor de onderlinge samenhang van de eenheid. Vervelend was wel dat geheimhouding lastiger werd en dat (divisie) emblemen geregeld verwijderd moest worden bij verplaatsting.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gast

Re: werkstuk moreel tweede WO2

Bericht door Gast »

Dank je wel voor je reactie en tekst. Heb hier heel veel aan ik ga hier mee aan de slag.
Plaats reactie