Duitse helm aanwinst + vragen.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Hallo,

Onlangs ben ik na een pauze terug beginnen verzamelen.

Gisteren vond ik deze helm op een rommelmarkt voor een goed doel, ik betaalde 150 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lederen kinriem heeft geen gaatjes en de gesp geen pinnetje, dit lijkt me niet te stroken.

Wat kunnen jullie over deze helm verduidelijken ?

Bijvoorbeeld, welk type M.. dit eigenlijk is ?
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Youritje8 »

Is een M40, binnenwerk is waarschijnlijk Noors of repro. Wel gaaf dat er een naam in staat en dus gebruikt door Flak.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Dank voor je reactie Youritje8.

Ik heb de naam gegoogeld en er is een Wikipedia pagina aan verbonden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reiner_Stahel

Hoe kan je zien dat het een Noorse of een repro is ?

Dank bij voorbaat.
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Youritje8 heeft me op het goede spoor gezet door de mogelijkheid van Noors binnenwerk aan te halen.

Na wat zoekwerk kwam ik uit bij : http://www.germanhelmet.com/liners.htm

Het binnenwerk van mijn helm lijkt volledig aan de beschrijving van een type 1931 te voldoen.

Hieronder een vergelijkende referentiefoto.

De bovenste is Duits, met blank metalen rivets (12). Mijn binnenwerk heeft deze, Duits dus.

De onderste is Noors hergebruik met kleinere rivets.

Afbeelding

Youritje8, ik ben al wat wijzer geworden. :wink:
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Kugelblitz »

Als dit echt zijn helm was, dan heb je wel iets unieks in handen... Obstlt (Oberstleutnant) is ook een zeer hoge rang! Lijkt wel te matchen met het stukje op Wikipedia. Lastig te beoordelen of de tekst origineel is.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Het matcht inderdaad met Wikipedia, het zou toch érg straf zijn als dit zo was. Het ziet er wel wartime uit dat opschrift omdat het mooi blendt met het roest.

Wie zal het zeggen of het echt zo is ? Waarop kan je je dan baseren ?

Ik ben er blij mee, dus we zien wel.

Als jullie nog weetjes hebben hierover, graag, en alvast hartelijk bedankt !
Willem V
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:15

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Willem V »

Je hebt het goede doel prima bedeelt. Helaas is de helmschaal en liner een complete repro.
Gebruikersavatar
senders221
Lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2014, 16:04
Locatie: Noord-Brabant

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door senders221 »

Willem V, kom is met argumenten waarom de helmschaal repro is? Het binnen werk lijkt me ook een Noors binnenwerk. Schaal lijkt me verder correct.

Ben benieuwd Willempie
Geïnteresseerd in Duitse militaria gerelateerd aan 's-Hertogenbosch en omgeving
712.Infanterie Divison (GR.732 & G.R 745 & Füs. Batl. 712 & Art. Regiment 1712)
59.Infanterie Division (GR.1034 & GR.1035 & GR.1036)
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Beste Willem, als je er nu ook nog even bij had vermeld hoe jij dat zo kan beoordelen was het helemaal prachtig van je.
Ik wacht vol interesse af...

Groeten.
Laatst gewijzigd door ww2passion op 07 jun 2016, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem V
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:15

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Willem V »

Vergelijken met een origineel helpt al veel,ventilatiegat klopt niet in vorm,leer is de verkeerde kwaliteit en daarvan kloppen de gaatjes ook niet. En geen ene Duitse helm heeft als stempeling TSR.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Memory »

Willem V schreef:Vergelijken met een origineel helpt al veel,ventilatiegat klopt niet in vorm,leer is de verkeerde kwaliteit en daarvan kloppen de gaatjes ook niet. En geen ene Duitse helm heeft als stempeling TSR.
Nu ben ik al jaren niet meer thuis in de Duitse helmen, maar het staat me inderdaad bij dat TSR Thomas Sturm Rottenburg is. Een repromaker. Ben echter niet meer zeker. Iemand die kan bevestigen?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Jonasj »

Heb snel even gegoogeld en heb deze twee topics gevonden en daaruit blijkt inderdaad dat TSR geen fabrikant was van Duitse helmen tijdens de WOII periode.
http://www.military-quotes.com/forum/ge ... 89441.html
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=731589
mvg
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door michiel01 »

Memory schreef:
Willem V schreef:Vergelijken met een origineel helpt al veel,ventilatiegat klopt niet in vorm,leer is de verkeerde kwaliteit en daarvan kloppen de gaatjes ook niet. En geen ene Duitse helm heeft als stempeling TSR.
Nu ben ik al jaren niet meer thuis in de Duitse helmen, maar het staat me inderdaad bij dat TSR Thomas Sturm Rottenburg is. Een repromaker. Ben echter niet meer zeker. Iemand die kan bevestigen?
Inderdaad
ww2passion
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:39

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door ww2passion »

Jongens, jullie hebben overschot van gelijk, het schijnt wel degelijk een 100% replica te zijn. De naam Thomas Sturm is ondertussen ook op andere WOII forums gevallen.

Tja, zoals ik al zei, gekocht op een rommelmarktje voor een goed doel, en omdat ik geen kenner van Duitse helmen ben en geen referentiemateriaal bij de hand had om te vergelijken...

Leergeld, volgende keer beter !

Bedankt voor jullie tussenkomsten !

Groeten van Guy.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helm aanwinst + vragen.

Bericht door Kugelblitz »

ww2passion schreef:Jongens, jullie hebben overschot van gelijk, het schijnt wel degelijk een 100% replica te zijn. De naam Thomas Sturm is ondertussen ook op andere WOII forums gevallen.

Tja, zoals ik al zei, gekocht op een rommelmarktje voor een goed doel, en omdat ik geen kenner van Duitse helmen ben en geen referentiemateriaal bij de hand had om te vergelijken...

Leergeld, volgende keer beter !

Bedankt voor jullie tussenkomsten !

Groeten van Guy.
Nu ik de foto's nog eens bekijk zijn de ventilatiegaten inderdaad directe weggevers. Had ik eerlijk gezegd in de gauwigheid overheen gekeken. Van de maker had ik nog niet eerder gehoord, maar inderdaad uitsluitend te vinden op reproducties. Spijtig wel, geen slechte poging hoe de naam is geverfd. Ook apart dat die helm op de rommelmarkt is opgedoken, de verkoper had waarschijnlijk ook niet de bedoeling je te bedonderen aangezien hij ook niet echt duur was. Ben benieuwd wat ooit het verhaal achter deze helm was...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie