Duitse opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse opa

Bericht door patrickh »

Zo zat hij oa bij:

Flieger-technische Schule 5



Aufgestellt 1941 in Wischau als Flieger-technische Schule Luftflotte 5. 1943 wurde die Schule in Flieger-technische Schule 5 umbenannt. Am 12. Februar 1945 wurde die Schule aufgelöst.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Dank jullie wel! Ga het proberen in kaart te brengen waar hij allemaal is geweest
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Duitse opa

Bericht door Bas J. »

Krijgsgevangenen zijn moeilijk te achterhalen. De meeste lijsten zijn onvolledig en vele lijsten zijn verloren gegaan. Het zou dan volkomen normaal zijn als je er geen info meer over kunt vinden anders dan waar hij gezeten heeft.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Ben er ook bang voor bas! Ik denk dat ik nog niet eens te weten kom waar hij gevangen heeft gezeten. Bedankt voor je reactie!
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Bericht van het irc :)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Westland95
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2017, 15:40

Re: Duitse opa

Bericht door Westland95 »

Roel maas schreef:Bericht van het irc :)
Hoi Roel,
Ik ben al jaren opzoek naar informatie over mijn oom die ook vocht aan de Duitse kant. Zijn die laatste 2 afbeeldingen documenten van het Duitse rode kruis? Zoja, waar kan ik documenten aanvragen? Hun website vind ik onoverzichtelijk.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Hallo westland

Die laatste 2 heb ik aangevraagd bij het internationale rode kruis in geneve,
Ik heb daar op hun site een aanvraagformulier in gevuld over de dingen die ik wist bijvoorbeeld
Wat zijn rank was en dat hij bij de luftwaffe heeft gediend etc etc. Gewoon alles invullen wat je weet.
Maar nu zat ik even te zoeken naar het formulier op hun site en zie nu dat ze een stop in hebben gelast tot 1 oktober helaas, dus je kunt pas na 1 oktober weer een aanvraag indienen.

Heb je al de Deutsche Dienststelle (WASt) geprobeerd?
Daar kreeg ik kopietjes van zijn soldbuch (identiteitsbewijs) terug gestuurd
Alleen moet je daar wel heel lang op wachten voor je bericht krijgt, het heeft bij mij net geen 2 jaar geduurd voordat ik iets hoorde van hun.

Woonde hij wel in nederland? Anders kun je het nationaal archief in nederland proberen
daar heb ik ook wat info gekregen van mijn opa's naturalisatie!! stonden best leuke dingen in die we nog niet wisten

Ik hoop dat je er wat mee kunt
Mvg roel
Westland95
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2017, 15:40

Re: Duitse opa

Bericht door Westland95 »

Bedankt voor je reactie.

Zou je mij een link kunnen sturen van dat formulier? Erg balen van dat 1 oktober. Voor de rest heb ik de door jou benoemde archieven al 'gebruikt'.

Misschien dat je wel weet of ik in plaats van het internationale rode kruis in Genève, een aanvraag kan doen bij het Duitse rode kruis, of valt dat ook onder het Rode Kruis Genève?
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Dat formulier staat er dus nu niet op helaas
Dat kan dus pas weer na 1 oktober.

Ik denk dat dat onder het internationale rode kruis valt
Maar dat weet ik niet zeker.

Weet je of hij krijgsgevangen heeft gezeten?
Want anders denk ik dat het niet veel uithaalt om het rode kruis aan te schrijven.

Heb je bij de Wast geen info gekregen ?
Westland95
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2017, 15:40

Re: Duitse opa

Bericht door Westland95 »

Nee, hij heeft niet vast gezeten, maar wel gewond geraakt. Misschien dat er daarvan documenten zijn. Van de WASt heb ik al info gekregen, alleen vrij weinig vergeleken met wat jij gekregen hebt.
Roel maas
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2014, 14:14

Re: Duitse opa

Bericht door Roel maas »

Ja dat staat in zn boekje idd maar die heb je niet gekregen als ik het goed begrijp.
Westland95
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2017, 15:40

Re: Duitse opa

Bericht door Westland95 »

Nee, helaas, alleen een A4'tje met een paar zinnen aan informatie, dat terzijde weet ik al vrij veel over mijn oom. Maar zo'n document van het Rode Kruis leek mij een leuke toevoeging aan mijn 'collectie' aan info.
AlexDekker
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:29

Re: Duitse opa

Bericht door AlexDekker »

Misschien is het een idee om in zijn geboorte/adoptieplaats eens te informeren? Hij heeft de oorlog overleefd, en ik neem aan dat hij weer thuis is gekomen. Dan kan daar een document liggen met zijn verhaal. Hij kan namelijk door de POD of politie verhoord zijn, vandaar.
Westland95
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2017, 15:40

Re: Duitse opa

Bericht door Westland95 »

Hi Alex, helaas is hij in de oorlog gesneuveld, anders zou hij nu boven de 100 zijn geweest.
Plaats reactie