Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Te_Ke_407
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2016, 10:20

Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door Te_Ke_407 »

Hallo allen,

Vorige week heb ik op een rommelmarkt voor een klein bedrag een militair-ogende pet gekocht. Vanwege deze prijs ga ik er niet vanuit dat deze echt of zeer speciaal is. Ik zou wel graag, slechts door nieuwsgierigheid, willen weten welke pet het is, of op welke pet hij gebaseerd is. Hieronder heb ik een foto van het embleem geplaatst. Het zit op een donker-groene officiers pet. Alvast bedankt!
Bijlagen
IMG_0999.JPG
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door johan willaert »

Lijkt me een pet van de Belgische Medische Dienst, onderdeel van Belgische Defensie, niet noodzakelijk Officier

Betere foto's zowel volledige buitenkant als markering binnenin brengen meer duidelijkheid
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door uniformverzamelaar »

Indien dit een groene pet is is dit inderdaad een pet die toebehoorde aan een officier van de Belgische medische dienst .
Wel degelijk militair.

Deze petten en goene uniformen werden in omloop gebracht rond het jaar 1985, ter vervanging van de kaki tenue, en tot nu toe nog steeds in gebruik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door johan willaert »

uniformverzamelaar schreef:Deze petten en goene uniformen werden in omloop gebracht rond het jaar 1985, ter vervanging van de kaki tenue, en tot nu toe nog steeds in gebruik.
Toen ik bij de firma begon in 1982 had de Medische Dienst reeds de groene uniformen... Denk dat deze eerder einde jaren 70, heel begin jaren 80 werden ingevoerd...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door uniformverzamelaar »

Johan,

Mijn broer heeft na zijn studies geneeskunde nog een opleiding gehad in Gent.
De opleiding en zijn eedaflegging als Olt. Geneesheer heeft hij in kaki sd gedaan. (was begin 1985) een korte tijd nadien heeft hij zijn groene sd (trouwens ook zijn Bd enz) gekregen.
Ze waren daar in het begin niet echt blij mee, want werden al smalend de coca -cola mannetjes genoemd.

Maar ik ga daar verder zeker geen discussie over beginnen.

Wat ik ook weet dat voordat zoiets beslist wordt er een aantal proef uniformen en hoofddeksels worden gemaakt waaruit een uiteindelijke keuze door de militaire overheid worden gemaakt.
Het is logische dat de firma's dus voordat de uniform in wezen goedgekeurd wordt deze al hebben vervaardigd in kleine hoeveelheden.
Ook zijn er kepies bekend van zulke proefmodellen die nooit aanvaard werden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door johan willaert »

uniformverzamelaar schreef:Maar ik ga daar verder zeker geen discussie over beginnen.
Ik ook niet, maar in 1982 hadden zowel mijn onderrichters van de Medische Dst als mijn sessiegenoten van diezelfde component (toen nog Dst) het nieuwe groen uniform...

En ik vond dit nog online: "Vanaf eind 1975 werden de eerste groene uniformen beperkt bezorgd aan een beperkt publiek. Het eerste werd gedragen door de toenmalige Chef van de Medische Dienst Med GenMaj Moorthamers. Langzamerhand werden ze beetje bij beetje verdeeld. Ikzelf en onze "groene" collega's die in Zedelgem verbleven gingen voor het eerst in 1976 de maat laten nemen in de toenmalige KSMD te Gent. Het is eigenlijk pas vanaf 1977 dat iedereen over een dergelijk (en volledig) uniform (Service Dress) kon beschikken."


En ik heb in 34 jaar bij Defensie nooit een Medicaller in iets anders gekend dat het groene "coca-cola" tenue...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik vraag me toch af waarom mijn broer dan in 1985 zijn eed heeft gelegd in kaki SD (die hij trouwens nog hangen heeft). :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Te_Ke_407
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2016, 10:20

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door Te_Ke_407 »

Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie. Ik heb net gezocht op internet en kwam inderdaad het uniform tegen bij de medische dienst. Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Johan,

Sorry, ik heb me vergist van jaartal. :(

Heb zonet met mijn broer gebeld en hij is begin 1975 binnengegaan.(is gaan kijken in zijn zaken om het juiste jaartal te vernoemen)

Dus om die rede zal hij zijn eedaflegging nog in kaki gedaan hebben en later zijn groene zaken hebben gekregen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Embleem Groene Pet (Mogelijk NL/BE)

Bericht door johan willaert »

uniformverzamelaar schreef:Hallo Johan,

Sorry, ik heb me vergist van jaartal. :(

Heb zonet met mijn broer gebeld en hij is begin 1975 binnengegaan.(is gaan kijken in zijn zaken om het juiste jaartal te vernoemen)

Dus om die rede zal hij zijn eedaflegging nog in kaki gedaan hebben en later zijn groene zaken hebben gekregen.
Missen is menselijk... Kon moeilijk anders, die kledij is al heel lang in gebruik...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie