Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Ivo Wilms »

Het is altijd goed gegaan, maar helaas valt ook mij nu deze twijfelachtige eer toe...
Op 2 juni jl. kocht ik twee Britse militaire portretfoto's van de verkoper 'yuppie' uit Sittard op Marktplaats. Helaas heb ik nog altijd niks ontvangen en ook op e-mails wordt sinds de toezegging en betaling niet gereageerd. Toen ik van het weekend nog eens op Marktplaats keek, zag ik dat de betreffende 'verkoper' weer nieuwe foto's te koop aanbied. Door één van deze foto's zijn mijn vermoedens definitief bevestigd. Bijgevoegde foto is een portret van Sgt. Alfred Graham (5th Highland Light Infantry), welke op 18 januari 1945 sneuvelde te Schalbruch (Selfkant, Duitsland). De familie van Sgt. Graham heb ik enkele jaren geleden getroffen tijdens de jaarlijkse 'Poppy Sunday' herdenkingsdienst in Sittard. De originele foto is in het bezit van de familie en kan dus niet op Marktplaats te koop staan... Deze slechtere scan is ook afkomstig van de oude website van het Oorlogsgravencomité Sittard.

De persoonsgegevens van deze 'yuppie' zijn: J.M. de Wilde uit Sittard, met als bankrekening: NL87 ABNA 0464 7957 37.
En hier ontstaat een probleem: september vorig jaar kocht ik van deze zelfde persoon (J.M. de Wilde uit Sittard, toen als gebruikersnaam 'mustang1944' op Marktplaats) een foto die wel gewoon is aangekomen. Ik ben er bij deze twee foto's dan ook van uitgegaan dat ik hier weer met de zelfde verkoper van doen had, zeker omdat ook de toezeggingsmail vrijwel exact hetzelfde was als die van september vorig jaar. Bij nadere inspectie komt het banknummer echter niet overeen en is de Marktplaatsaccount van 'yuppie' pas 11 maanden oud, terwijl die van 'mustang1944' destijds 9,5 jaar oud was. Ik weet dus niet of het hier om de zelfde persoon gaat die de boel nu ligt te flessen, of dat iemand de identiteit van de betreffende persoon heeft overgenomen en mensen aan het oplichten is. Ik heb de 'echte' verkoper via oude e-mailcorrespondentie geprobeerd te contacteren, maar krijg helaas geen reactie.

Hoe dan ook, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het ging gelukkig niet om een astronomisch bedrag, maar mensen oplichten met foto's van gesneuvelde bevrijders? Hoe diep kun je zinken... :r
Bijlagen
Oplichter Marktplaats.jpg
Advertenties oplichter.png
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Ivo,

Misschien nog even afwachten en hem een mail zenden dat je naar de politie sta
t. Misschien beseft hij dan dat het je toch menens is.

Je hebt een naam (misschien wel geen juiste) en je hebt een rekeningnr. w+:;,naar is je geld zeker op gestort.

Ik zou de advertentie, de mails onderling en Uw betalingsbewijs afdrukken en ermee naar de politie stappen en daar een klacht neerleggen wegens internet fraude indien de man niet reageert op je dreiging van een klacht neer te leggen.

Ook zou ik 2de hand van deze zaken verwittigen.

Het gaan hier niet om bedragen maar om principes !!!

Succes.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Timster »

Politie doet hier helemaal niks mee. Ze horen het aan en nemen de klacht op, maar doen vervolgens niks helaas.

Ik zie dat de verkoper slechts 11 maanden actief is op Marktplaats. Dan gaan bij mij ook al vaak de alarmbellen rinkelen (al hoeft dat natuurlijk niet altijd zo te zijn).
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door uniformverzamelaar »

Doet de politie in Nederland daar niets aan ? :bonk:

Bestaat er in Nederland geen wet op internet fraude :?
In België bestaat er een speciale politie cel die zich daarmee bezig houdt.

Uw klacht moet wel degelijk gestoffeerd zijn met bewijzen zoals ik al heb aangehaald in mijn eerste antwoord.
Laatst gewijzigd door uniformverzamelaar op 20 jun 2016, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Kevinbes »

De politie doet inderdaad niks. De aangifte komt op een grote stapel...
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Timster »

Internetoplichting heeft idd absoluut geen prioriteit. Jij denkt dat zij een complete strafzaak opstarten tegen iemand die een ander heeft opgelicht voor een paar tientjes :bonk: :bonk:

Vriend van mij werkt bij de politie en die geeft aan dat dit soort zaken geen voorrang hebben. Er is door Alberto Stegeman kort geleden nog een programma over gemaakt "undercover in Nederland" staat wel op youtube. Daarna praten we wel verder :lol:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door uniformverzamelaar »

Arm Nederland. :oops:

Onlangs heb ik het zelfde meegemaakt met iemand van ebay.

Het totaal bedrag was nog geen 28 euro en dus kon ik niet via ebay reageren. Wel de zaken aanklagen maar dit was dan ook alles. Indien het bedrag hoger is dan 28 euro komt ebay wel in actie.

Heb alles bij elkaar genomen naar de plaatselijke politie gegaan en klacht ingediend. Deze hebben op hun beurt de politie van de gemeente waar betrokkene woonden gecontacteerd en de politie is pols hoogte gaan nemen bij de betrokkene. Deze heeft dan beloofd het item te zullen leveren. En 3 dagen nadien werd het item geleverd door Bpost.

Aangezien dat het geschil was opgelost is de klacht geseponeerd.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Timster »

Hebben ze het in België tenminste wel goed voor elkaar. Zo hoort het ook. Het blijft een slechte zaak dat men zich verrijkt ten koste van een ander en hier niet voor gestraft wordt.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door Jim »

Helemaal geen actie is overdreven. Pas als ze een hele stapel klachten hebben dan komen ze in actie. Of in totaal moet het gaan om grote bedragen en of een groot aantal mensen

http://www.ad.nl/binnenland/marktplaats ... ~aa60f76e/
http://www.nu.nl/tech/3860587/duo-gepak ... laats.html
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal ... -1.5890038


Ben je de enige of een van de weinige heb je pech.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door uniformverzamelaar »

Misschien een beetje meer ruchtbaar aan geven via een van de TV programma's die Nederland kent.(consumenten programma's)

Hoe meer dat de beleidsvoerders op deze scheve situatie wordt gewezen hoe sneller ze er gaan aan werken vermoed ik.

Want diefstal/ oplichting blijft diefstal/oplichting hoe klein of hoe groot het is gewoon verboden en daar moet iets aan gebeuren.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door killingspree »

GOED OM TE ZIEN DAT IK NIET DE ENIGE BEN !!!!

Ik heb van Mustang1944 2 fotos gekocht, duurde ook lang, ging niet helemaal soepel maar uit eindelijk toch geleverd.
Daarna kocht ik van Spearhead op marktplaats 4 fotos ( ter waarde van 60 euro ) Smoesjes, smoesjes en nog eens. Gescheiden, naar het buitenland blabla, stuur je geld terug NIKS NADA NOPPES. Het is gewoon een RAT

Ik ben 99% zeker dat DIT de persoon is :

https://www.facebook.com/jan.dewilde.52?fref=ts

Dit heb ik vandaag op marktplaats gezet.



Heren Verzamelaars,
Graag jullie aandacht voor het volgende.
Onder verschillende namen worden er (met name) Britse fotos verkocht maar niet geleverd.
Dit is gebeurd onder de naam Mustang 1944 – Spearhead – Yuppie.
Deze man is een oplichter en probeert met smoesjes je vertrouwen te winnen. Praatjes vullen geen gaatjes. Wees gewaarschuwd.
Gegevens van deze oplichter:

Yuppie ) Rekeningnr. NL87 ABNA 0464 7957 37
tnv. JAN J.M. de Wilde
Spearhead ) Rekeningnr. NL76 SNSB 0924 9940 88
tnv. JAN J.M. de Wilde te Sittard
Mustang1944 ) Rekeningnr. NL76 SNSB 0924 9940 88
tnv. JAN J.M. de Wilde te Sittard
Er is reeds aangifte gedaan bij de Politie en er worden nog diverse stappen ondernomen.
Ben je ook gedupeerd door deze oplichter, dan graag je naam en adres gegevens per mail achterlaten voor de zaak die volgt.
Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door killingspree »

chrisje110
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2013, 22:33

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door chrisje110 »

Ik ga iedereen die opgelicht is via internet de volgende tip geven:

Bel je bank, zeg dat je bij de betaling aan de (oplichter) het verkeerde bedrag heb overgemaakt. Zeg dus dat als je voor 30 euro bent opgelicht dat je eigelijk 3 euro wou betalen. Zeg er NOOIT bij dat je opgelicht bent dan doet de bank namelijk niks. Als je het bovenstaande doet neemt de bank contact op met diegene waar jij de betaling aan hebt overgemaakt, en als ze het geld niet terugbetalen krijg je hun gegevens (adres,naam etc)

Wat je daarna het best kan doen, kan ik maar beter niet op internet zetten..
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Oplichter Marktplaats - 'yuppie'

Bericht door uniformverzamelaar »

chrisje110 schreef:Ik ga iedereen die opgelicht is via internet de volgende tip geven:

Bel je bank, zeg dat je bij de betaling aan de (oplichter) het verkeerde bedrag heb overgemaakt. Zeg dus dat als je voor 30 euro bent opgelicht dat je eigelijk 3 euro wou betalen. Zeg er NOOIT bij dat je opgelicht bent dan doet de bank namelijk niks. Als je het bovenstaande doet neemt de bank contact op met diegene waar jij de betaling aan hebt overgemaakt, en als ze het geld niet terugbetalen krijg je hun gegevens (adres,naam etc)

Wat je daarna het best kan doen, kan ik maar beter niet op internet zetten..

Opgepast daarmee,

De bank mag in principe GEEN enkele info van een klant mededelen zonder dat dit door een gerechtelijk of officieel politioneel bevel is bekrachtigt.

De persoon waarvan ze gegevens verstrekt kan een klacht indienen tegen de bank en tegen diegene die om de gegevens heeft verzocht wegens schending van privacy.
De bank mag ook zomaar niet een bedrag terugnemen zonder de toestemming van de klant.

Althans zo gaat het in België¨en denk dat dit in Nederland idem zo is.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gesloten