Verzamelen van wo1 militaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Verzamelen van wo1 militaria

Bericht door Glenn Janssens »

Misschien eens interessant om hier je originele wo1 materiaal te tonen.
Er bestaat een gelijkaardige topic in rubriek wo2 algemeen ,dus mocht deze niet ontbreken juist? 8)
Ik begin alvast met een wo1 (adriaanse) Belgische helm .
enjoy...

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

mooie helm, het enigste uit woI dat ik heb zijn twee medailles uit oosterrijk. en de zogenaamde hinderburg medaille maar daar zijn de meningen over verdeeld, de ene noemt hem woI en de ander woII
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Tja,die Hindenburg medaille.
Voor de ene is het een wo1 onderscheiding en voor de andere niet ,omdat hij pas in 1934 in het leven is geroepen door President Hindenburg.
Voor mij persoonlijk is het een wo1 onderscheiding omdat ze werden uitgereikt aan wo1 veteranen,weduwen van veteranen en burgers die hebben meegeholpen aan de oorlogsmaschine.
Vandaar dat je de Hindenburg kruis in 3 klassen hebt (voor strijders,weduwen en burgers).
Nu is het wel zo dat je die medaille niet automatisch kreeg,je moest het echt aanvragen en bewijzen dat je daarvoor in aanmerking kwam.
Daarom dat niet elke rechthebbende de kruis ook heeft gekregen,want wees eerlijk,in de na-oorlogse periode (de interbellum) hadden de mensen wel wat anders aan het hoofd dan een aanvraagje in te dienen voor een medaille.
Toch zijn er rond de 8 miljoen uitgereikt...

van links naar rechts : voor strijders,weduwen en burgers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb de voor strijders, de andere twee hoop ik binnekort nog te krijgen, maar die zijn iets zeldzamer omdat ze minder vaak zijn uitgereikt. ik beschouw ze ook als woI overigens.

Mijn aller grootste wens is om ooit een pour le merite of een ridderkruis te krijgen, maarja dat laat mijn studiefinanciering niet toe :)

beschouw jij de pour le merite als pruisisch of duits?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

beschouw jij de pour le merite als pruisisch of duits?

De pour le merité is in mijn inziens een pruisische order.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

heeft er iemand tips hoe medailles te bevestigen in een ryker display lijst?

ik heb vandaag zo'n lijst binnen gekregen ( helaas beschadigd maar ik krijg een nieuwe voor nix ) en die heb ik bekleed met een zwarte stof. nu glijden de medailles weg als ik het recht op zet :(

http://picserver.student.utwente.nl/get ... ?id=372037
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

ryker display

Bericht door Glenn Janssens »

Hetgeen je kunt doen is ,op de plaats waar de medaille komt een stuk uitsnijden uit de ondergrond,zodat de medaille iets dieper komt te liggen en ook niet meer kan verschuiven.
Bij stoffen insigne's hoeft dat niet omdat die niet zo makkelijk bewegen door hun licht gewicht.
Dus snij mooi die plekken eruit,dan terug bekleden met je zwarte stof en dan mooi de medailles aandrukken.
Op die manier zit je niet te knoeien met naalden e.d om de medaille's op hun plaats te houden.

adrian
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb de medailles fijn erin gekregen. bij de medailles die verschuifde heb ik de ruimte erachter opgevult met karton zodat ze geklemt werden tussen het karton en het glas, uiteraard heb ik er eerst nog een mooie stof overgedaan zodat je het karton niet ziet
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Hallo,
ik ben sinds kort op dit forum
maar mijn wo1 objecten zijn : een belgische patroon tas (bruin leer) en daar in het middelste ammo vakje een stempel van de duitsers (adelaar met HK) dus een meteen een interesant verhaal er aan dat hij doorgebruikt is in wo2 door lijkt mij reserve troepen.

verder heb ik nog (niet echt wo2 maar wel periode) 1ste luit. jasje met kepie Nederlands artillerie, de naam van de drager bekent en heeft tijden 1903 en 1914 als 1ste luit.
Afbeelding
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Voor de wo1 militaria liefhebbers.
Hier zie je een originele wo1 Gouden gewondenbade in zeer goede conditie uit mijn collectie. 8)

Adrian. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

zeer mooi item adrian, welke maker?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

De maker is voor mij momenteel onbekend want hij is niet gemerkt.

Adrian.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik heb zelf uit de Eerste Wereldoorlog, 2 foto's, postkaart grootte,eentje beschreven met datum (1917).

Groetjes, Bjorn
Plaats reactie